Dňa 6. mája sme zverejnili článok s titulkom: „Šuty“ na dverách hasičského auta: Recesia alebo budovanie kultu osobnosti? Pôvodný text dopĺňame o reakciu poslanca NR SR Michala Barteka a vyjadrenie Dobrovoľného hasičského zboru Pobedim.
Michal Bartek:
“V pondelok (6. mája 2025, pozn. red.) sme spolu s ministrom vnútra Matúšom Šutajom Eštokom v Pobedime odovzdali nový Trakker. Minister odvádza na ministerstve vnútra skvelú prácu, popri ktorej nezabúda na dobrovoľných hasičov, ktorí pomáhajú zasahovať pri rôznych udalostiach, ale tiež poskytujú mládeži možnosti ako kvalitne tráviť svoj voľný čas.
Ako je zvykom, hasiči pomenúvajú svoju techniku, a tomuto autu sa rozhodli dať meno „Šuty“, čiže prezývku nášho HLASáckeho predsedu. Vopred som o tom ja ani minister nevedel. Bolo to však veľmi milé prekvapenie! Prajem im, aby im auto „Šuty“ dlho slúžilo a chránilo ľudí – rovnako ako náš minister Šuty pracuje na bezpečnosti všetkých ľudí na Slovensku.”
DHZ Pobedim
“Pomenovať hasičskú techniku je u nás už tradícia. Máme Terezku (Tatra 815), donedávna aj Barborku (Tatra 148) a Majkyho (Mercedes). Keďže je to prvý Trakker v Trenčianskom kraji u DHZ, rozhodli sme mu dať meno po našom ministrovi vnútra – „Šuty“. Chystali sme to ako prekvapenie, aspoň symbolické poďakovanie za túto pomoc.”
Pôvodný text článku zo dňa 6. mája 2025
Na prvý pohľad ide o pozitívnu správu. Dobrovoľný hasičský zbor v obci Pobedim (okres Nové Mesto nad Váhom) dostal nové, moderné hasičské vozidlo. Technika, ktorá môže zachraňovať životy a majetok, si zaslúži pozornosť. Lenže tentoraz nešlo len o bežné odovzdanie vozidla – zaujala totiž nálepka na dverách s nápisom „Šuty“, čo je prezývka súčasného ministra vnútra Matúša Šutaja Eštoka.
Vo svete verejnej správy a najmä v oblasti záchranných zložiek platí nepísané pravidlo: politika musí zostať bokom. Hasičské vozidlá obvykle nesú označenie obce, zboru, prípadne informáciu o spolufinancovaní z fondov alebo štátnych zdrojov. Ale meno alebo dokonca prezývka politika? To už pôsobí ako niečo, čo by sme skôr čakali v krajinách s tendenciou k budovaniu kultu osobnosti, nie v členskom štáte EÚ.
Je „Šuty“ na hasičskom aute len recesiou, interným vtipom, alebo ide o vedomú snahu ministra spojiť svoje meno s každou formou pomoci? Nedochádza už k prekročeniu hraníc medzi službou verejnosti a osobnou propagáciou? Veď ak by každý minister nechal podpisovať verejné majetky svojou prezývkou, po čase by sme sa mohli ocitnúť v krajine, kde bude viac mien politikov na technike než samotných štátnych symbolov.
Slovensko horí, Šuty hasí
Z formálneho hľadiska možno nejde o porušenie zákona, ale určite o narušenie dôvery v nestrannosť štátu. Značka „Šuty“ nepatrí na dvere hasičského auta – rovnako ako by tam nepatril nápis „Robo“, „Edo“ či „Igi“, nech by hasičské autá darovali akokoľvek masívne. Ak verejní činitelia začnú zneužívať verejné zdroje na osobnú prezentáciu, hoci aj formou „vtipnej“ nálepky, je namieste pýtať sa: kam až to chceme nechať zájsť?
Javí sa, že ide o premyslený krok, ktorým si politik buduje vizuálnu stopu – najmä v menších komunitách, kde má každé hasičské auto vysokú symbolickú hodnotu. Keď sa niekto podpíše na verejný majetok, vysiela tým odkaz: toto som vám zabezpečil ja. Navyše, prezývka vytvára dojem blízkosti, neformálnosti, akoby bol minister ‘jeden z nás’. Ide o jednoduchú techniku marketingovej komunikácie populistických politikov, ktorý dobre funguje v regiónoch, kde si ľudia tieto gestá pamätajú viac ako systémové zmeny.
Ale možno len nerozumieme novej ére politickej komunikácie. Možno je to len začiatok. Hasičské autá „Šuty“, tanky „Kali“, hokejky „Mr.Rudy“ alebo sociálne príspevky s venovaním od Tomáša. Lebo kde nestačí štát, pomôže marketing.
CAS 30 Iveco Trakker
V Trenčianskom kraji ide o prvé vozidlo CAS 30 Iveco Trakker, ktoré bolo odovzdané dobrovoľným hasičom. Táto cisternová striekačka je určená na prepravu troch hasičov, hasiacich látok a požiarneho príslušenstva na hasenie požiarov vodou alebo penou pri použití nízkeho alebo vysokého tlaku vody. Súčasťou výbavy je aj plávajúce čerpadlo, vysúvací rebrík, motorová píla, autonómne dýchacie prístroje a ďalšie príslušenstvo. Nechýba stožiar na osvetlenie miesta zásahu.
Technické parametre:
- Podvozok: Iveco TRAKKER AT 260 T 45 W 6×6.
- Nádrže na vodu: s objemom 9 000 litrov
- Nádrž na penu: 800 litrov
- Čerpadlo: nízkotlakové – prietok 3 000 l/min, vysokotlakové – prietok 250 l/min.