Raziace práce v tuneli Okruhliak postupujú, na úseku rýchlostnej cesty R4 pokračujú aj práce na zakladaní mostov. Nový tunel na východe SR s dĺžkou 1,8 kilometra razia od konca vlaňajšieho apríla a aktuálne vyrazili už 900 metrov v každej z rúr. Vyťažené kubíky horniny používajú stavbári ako násypový materiál do ostatných stavebných objektov.
Tunel Okruhliak razia takzvaným cyklickým spôsobom razenia v nepretržitej prevádzke 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Celkovo zapojili do procesu razenia približne 180 technických pracovníkov a tunelárov. Nový tunel na východe predstavuje súčasť stavby R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa. V tuneli už začali realizovať aj práce na sekundárnom ostení a drenážnom odvodnení tunela.
„Zhotovených je 39 blokov železobetónových spodných klenieb tunela, vrátane základových pásov v ľavej tunelovej rúre a osem blokov spodných klenieb v pravej tunelovej rúre,“ vymenoval Július Mihálik, investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
Tunel Okruhliak má dĺžku 2 kilometre
Stavebné práce postupujú aj na ďalších objektoch. Na úseku pokračujú práce na zakladaní mostov, budovaní pilierov, práce na výkopoch a na budovaní násypov. Finálne ukončené sú práce na preložkách inžinierskych sietí aj práce na prístupových cestách. Budujú sa už aj nosné konštrukcie mostov.
Úsek R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa má dĺžku 10,2 km. Pozostáva zo 157 stavebných objektov, 12 mostov a šiestich protihlukových stien s celkovou dĺžkou 3 683 m. Súčasťou budovaného úseku je tunel Okruhliak s dĺžkou 1 800 m a jedna mimoúrovňová križovatka Kapušany. V celom koridore tunela Okruhliak je horninový masív s výskytom ílu, ílovcov, siltovcov a pieskovcov.
Zaplatia to eurofondy
Úsek rýchlostnej cesty R4 ušetrí motoristom v budúcnosti v priemere sedem minút, predpokladaná intenzita dopravy predstavuje takmer 13-tisíc vozidiel za 24 hodín. Stavbu financujú aj z európskych zdrojov.
Národná diaľničná spoločnosť predložila Európskej komisii žiadosť o nenávratný finančný príspevok, táto žiadosť bola schválená a Slovensko získa viac ako 69 miliónov eur z európskych zdrojov na výstavbu R4 Prešov, severný obchvat II. etapa a projektovú dokumentáciu pre úseky R4 medzi Kapušanmi a štátnou hranicou SK/PL.
V silnej konkurencii viac ako stovky európskych projektov bola pre stavbu prešovskej R4 schválená druhá najvyššia suma, hneď po nemeckom železničnom projekte. Ide o zdroje v rámci nástroja na prepájanie Európy (CEF).