startstop

Nový ekodiesel namiesto nafty: Silné riziko pre veľa motoristov

Automobilový koncern Stellantis oficiálne povolil používanie alternatívneho paliva HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) vo všetkých osobných a ľahkých úžitkových vozidlách svojich značiek. Nový ekodiesel tak môže nahradiť klasickú naftu. Dajte si však pozor, pri pôvode surovín môže hroziť riziko podvodu.

Krok Stellantisu má prispieť k zníženiu uhlíkovej stopy dopravy bez zníženia výkonu motorov, píše efahrer.chip.de. Nový ekodiesel sa aj na Slovensku ponúka ako alternatíva k nafte bez straty výkonu. Podľa oznámenia koncernu Stellantis sú všetky nové modely osobných áut a ľahkých úžitkových vozidiel značiek ako Opel, Fiat, Citroën, Peugeot, Jeep, Alfa Romeo, Vauxhall a ďalšie plne kompatibilné s palivom HVO.

Ide o syntetickú formu nafty vyrábanú z obnoviteľných surovín – napríklad z použitých rastlinných olejov, živočíšnych tukov alebo odpadu z potravinárskej výroby. Na rozdiel od bežnej nafty z fosílnych zdrojov HVO neobsahuje síru, má nízky podiel aromatických látok a údajne horí čistejšie. To znamená nižšie emisie škodlivých látok ako oxid dusíka (NOx) a jemné prachové častice (PM).

Ktoré motory zvládnu HVO?

Okrem nových vozidiel môžete palivo HVO tankovať aj v prípade mnohých starších modelov s motormi emisnej normy Euro 5 a Euro 6, ktoré sú označené symbolom XTL pri hrdle palivovej nádrže.

Tankovanie alternatívnej nafty nepredstavuje problém ani v prípade niektorých vozidiel bez uvedeného označenia XTL, ak majú nasledovné motorizácie: 1.3 MultiJet, 1.6 MultiJet, 2.0 MultiJet, 2.2 MultiJet, nový 2.2 MultiJet 4.0, 3.0 V6 MultiJet, respektíve 2.3 MultiJet (F1A – Fiat Ducato).

HVO a ekológia

Na prvý pohľad pôsobí HVO ako ekologická alternatíva – pri jeho spaľovaní sa uvoľňuje len toľko CO2, koľko rastliny počas rastu absorbovali zo vzduchu. Navyše ide o využitie odpadu, ktorý by inak skončil ako nevyužitý bioodpad.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Odborníci však upozorňujú aj na riziká a možný greenwashing. Hoci verejné stanoviská uvádzajú, že HVO vyrábajú firmy z odpadu, väčšinu surovín dovážajú z Ázie, často z Malajzie. Tento štát však exportuje až trikrát viac použitého oleja, než v ňom reálne vzniká. To naznačuje, že HVO môžu vyrábať z cielene pestovaných plodín. Pozor, to by anulovalo ekologické prínosy a zároveň by to spôsobovalo zabratie poľnohospodárskej pôdy určenej na potravinársku výrobu.

Podozrenia z využívania palmového oleja

Ekológovia zároveň varujú pred podozreniami z využívania palmového oleja, ktorý sa často získava ničením tropických dažďových pralesov. Tým sa však klimatický prínos HVO výrazne znižuje alebo rovno vynuluje.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Rozhodnutie koncernu Stellantis otvára dvere širšiemu využitiu paliva HVO v bežnej doprave, čo by mohlo prispieť k zníženiu emisnej záťaže, ak sa zaručí transparentnosť a pôvod surovín. Zostáva však otázkou, či sa ekologický potenciál HVO podarí naplno využiť, alebo sa z neho stane len ďalší marketingový trik.

Exit mobile version