startstop

Zelené svetlá: Inovácia zo Slovenska zmení dizajn áut

predné brzdové svetlo

Foto: frontbrakelights.com

Slovensko by sa mohlo stať prvou krajinou na svete, v ktorej budú môcť osobné a nákladné vozidlá používať zelené predné brzdové svetlo. Po pozitívnych výsledkoch štúdie z testovania tohto nového bezpečnostného prvku to navrhuje poslanec Michal Bartek zo strany Hlas-SD.

Dňa 4. júla bol do Národnej rady Slovenskej republiky doručený návrh novely zákona o cestnej premávke (zákon č. 8/2009), ktorý síce obsahuje len jeden odsek, ale práve ten by umožnil dobrovoľné, legálne používanie predných brzdových svetiel. Motorové vozidlo kategórie M a N môže byť vybavené jedným predným brzdovým svetlom zelenej farby schváleného typu. Ak je vozidlo vybavené predným brzdovým svetlom, vodič ho smie používať. Predné brzdové svetlo sa musí rozsvecovať a zhasínať súčasne s brzdovými svetlami vozidla. Použitie predného brzdového svetla nesmie ohroziť bezpečnosť ani plynulosť cestnej premávky a musí byť v súlade s technickými požiadavkami ustanovenými všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá ministerstvo dopravy,” píše sa v návrhu zákona. V prípade, ak by návrh prešiel parlamentom a novelu by podpísal aj prezident, nové pravidlo by nadobudlo účinnosť 1. júla 2026.

Foto: frontbrakelights.com

Výskumy preukázali pozitívny vplyv na bezpečnosť

Podľa dôvodovej správy je cieľom novej úpravy legislatívne zakotviť možnosť použitia predného brzdového svetla, ktoré podľa výskumov prispieva k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky tým, že poskytuje včasnú a jednoznačnú informáciu o spomaľovaní vozidla ostatným účastníkom cestnej premávky, najmä tým, ktorí sa nachádzajú pred vozidlom alebo sa k nemu blížia z protismeru (napríklad na križovatkách, pri odbočovaní, na priechodoch pre chodcov). Najznámejším výskumom vplyvu predného brzdového svetla na bezpečnosť cestnej premávky je výskum žilinskej univerzity na vzorke 3072 vozidiel a viac ako 38 miliónoch najazdených kilometrov s prototypom predného brzdového svetla zelenej farby, na základe ktorého vyplynulo, že 78 % vodičov zapojených do výskumu, ktorí niekoľko mesiacov jazdili s vozidlom vybaveným predným brzdovým svetlom, podporuje jeho všeobecné zavedenie a rovnako tak ho podporuje aj 86 % chodcov. 
Dôvodová správa sa odvoláva aj na štúdiu Dr. Michaela Weydeho z roku 2021, ktorá analyzovala prínos predného brzdového svetla, pričom dospela k záveru, že tento prvok by mohol zabrániť významnému počtu nehôd, najmä pri odbočovaní vľavo, vďaka skoršiemu informovaniu ostatných účastníkov o úmysle vozidla spomaliť alebo zastaviť. Túto štúdiu sa nám však nikde na internete nepodarilo dohľadať. 
Foto: frontbrakelights.com
Téme vplyvu bezpečnosti predného brzdového svetla sa venoval v minulosti aj výskumný tím pod vedením Ernsta Tomascha z Inštitútu bezpečnosti vozidiel Technickej univerzity v Grazi (TU Graz) v spolupráci s Bonnským inštitútom pre právnu a dopravnú psychológiu (BIRVp). Ich analýza 200 skutočných nehôd na križovatkách ukázala, že – v závislosti od reakčného času účastníkov cestnej premávky – by sa 7,5 až 17 percentám kolízií zabránilo dodatočným brzdovým svetlom na prednej časti vozidla. Až v štvrtine prípadov by svetlá tiež znížili rýchlosť nárazu, a tým zmiernili zranenia.

Brzdové svetlá aj po stranách vozidla?

Predné brzdové svetlá majú pozitívny účinok iba vtedy, ak ich ostatní účastníci cestnej premávky skutočne vidia. V približne tretine rekonštruovaných nehôd to tak nebolo kvôli nepriaznivému uhlu medzi zúčastnenými vozidlami,“ povedal Ernst Tomasch. „Preto odporúčame namontovať brzdové svetlá aj na boky vozidiel a preskúmať potenciálny dodatočný účinok.
Exit mobile version