Spoločnosť Budimex, ktorá na Slovensku realizuje kľúčové prepojenie diaľnic D1 a D4 pri Bratislave, odovzdala do prevádzky zmodernizovanú stanicu Warszawa Zachodnia. Ide o jeden z najväčších železničných projektov v Poľsku za posledné desaťročia. Výstavba prebiehala na území s rozlohou viac ako 70 hektárov, v úseku s dĺžkou 5 kilometrov, kde sa križuje 14 železničných tratí.
Najväčší železničný uzol u našich severných susedov získal po komplexnej modernizácii úplne novú podobu. Vlaková stanica denne odbaví až 60-tisíc cestujúcich a takmer 1 400 vlakov. Nový koľajový systém s dĺžkou vyše 35 kilometrov zahŕňa 137 výhybiek a stovky prvkov riadenia železničnej dopravy – od 191 návestidiel až po takmer 580 informačných tabúľ „Výstavba stanice Warszawa Zachodnia je ukážkou úspešnej realizácie s kľúčovým významom pre rozvoj krajiny. Ide o jednu z najdôležitejších infraštruktúrnych investícií posledných rokov. Je to projekt, ktorý posilňuje chrbtovú kosť poľského dopravného systému a na dlhé roky zvyšuje bezpečnosť a komfort cestovania,” uviedol Artur Popko, predseda predstavenstva Budimex SA.
Kľúčovým prvkom modernizácie bola nová úroveň prvého podzemného podlažia, teda podchod so šírkou 63 metrov, do ktorého by sa zmestil aj Boeing 737. Na výstavbe pracovalo priemerne 600 ľudí a 160 kusov techniky denne, v najrušnejších fázach až 700 pracovníkov a 250 strojov. Pri výstavbe bolo použitých viac ako 92-tisíc metrov kubických betónu a 11 500 ton výstuže.
Modernizácia za 638 miliónov eur
Nová infraštruktúra zahŕňa deväť moderných nástupíšť plne prispôsobených aj osobám so zníženou mobilitou. Každé nástupište je spojené s podchodom výťahmi a eskalátormi, čo uľahčuje pohyb cestujúcim s bicyklami či kočíkmi. Celková plocha nástupíšť je 35-tisíc metrov štvorcových. Popri nich vznikla aj nová staničná budova s priestrannou hlavnou halou a modernou obchodno-servisnou pasážou, v ktorej budú umiestnené obchody
a reštaurácie. Vlaková stanica je vybavená fotovoltickou inštaláciou s plochou presahujúcou 8-tisíc metrov štvorcových, ktorá dokáže pokryť približne 30 percent spotreby elektrickej energie objektu. Okolie dopĺňa takmer stovka nových stromov a vyše 4-tisíc kríkov.
Po modernizácii sa stanica stáva nielen novou vizitkou modernej Varšavy, ale aj jednou z technologicky najvyspelejších železničných staníc v regióne. Celková hodnota investície dosiahla približne 638 miliónov eur. Projekt bol spolufinancovaný z fondov Európskej únie.
