startstop

V roku 2026 plánuje štát otvoriť necelých 15 km rýchlych ciest

Foto: Národná diaľničná spoločnosť

Rok 2026 bude pre slovenských motoristov zaujímavý najmä na severnej vetve D1 a v okolí Bratislavy.

Hneď na úvod treba upozorniť na dôležitú vec – pri veľkých dopravných stavbách sa termíny často menia podľa priebehu skúšok, kolaudácií, počasia, geológie či riešenia dodatočných technických problémov. Pretože nové úseky rýchlych ciest, o ktorých píšeme na nasledujúcich riadkoch, mali byť v pôvodných termínoch dokončené už tento rok.

Foto: Národná diaľničná spoločnosť

Dokončenie diaľničného úseku D1 Hubová – Ivachnová

Najvýznamnejšou udalosťou roka 2026 z hľadiska otvárania nových diaľničných úsekov bude nepochybne otvorenie úseku D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať, ktorý v podstate tvorí obchvat Ružomberka. 14 920 metrov dlhý diaľničný úsek začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej budú oba úseky diaľnice napojené na jestvujúcu cestu I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Nový úsek diaľnice sa na svojom konci plynule napojí na sprevádzkovaný úsek diaľnice D1 do Prešova. Súčasťou úseku je 19 mostov, 3 križovatky a 3,6 km dlhý tunel.

Tento nový úsek umožní motoristom dosiahnuť časovú úsporu zhruba 16 minút v porovnaní s dnešným stavom, kedy musia vodiči využívať nevyhovujúcu cestu prvej triedy a prechádzať cez Ružomberok. Termín otvorenia úseku závisí od toho, či sa diaľničiarom podarí eliminovať geotechnické komplikácie, minister dopravy Jozef Ráž však na jeseň avizoval termíny marec alebo máj 2026.

Dokončenie diaľničnej križovatky D1/D4

Najneskôr v júli 2026 by mala byť dokončená diaľničná križovatka D1/D4 pri Bratislave. Hoci úsek prejde výraznou modernizáciou a v konečnom dôsledku má priniesť vyššiu plynulosť a bezpečnosť premávky, do diaľničnej siete neprinesie žiadne nové kilometre. Súčasťou rekonštruovaného úseku v dĺžke 3,6 km je rozšírenie a rekonštrukcia vozovky diaľnice ako aj zdvih nivelety, doplnenie križovatkových kolektorov, dostavba vetiev mimoúrovňovej križovatky D1/D4, výstavba 18 mostov na diaľnici, vetvách križovatky a súvisiacich komunikáciách ako aj  doplnenie informačného systému, oplotenia a ďalších súvisiacich objektov. Niektoré časti diaľničnej križovatky môžu byť podobne ako v minulosti sprejazdnené skôr, celá stavba má byť hotová v júli.

V budúcom roku mal byť dokončený aj trojkilometrový úsek predĺženia rýchlostnej cesty R1 vedúci z Banskej Bystrice do Slovenskej Ľupče, ale z dôvodu veľkých čiernych skládok sa tento termín takmer s určitosťou nestihne.

Exit mobile version