startstop

Masívnejšia podpora EV. Ukázali záchranný balík európskeho automotive

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Európska komisia dnes predstavila Automotive Action Plan (ďalej len ako AAP), teda balík strategických opatrení, ktoré majú pomôcť európskemu automobilovému priemyslu obstáť v globálnej konkurencii a zvládnuť revolúciu v doprave.

Plán zahŕňa podporu výroby batérií a budovania nabíjacej infraštruktúry, zrýchlenie zavádzania autonómnych vozidiel, reguláciu firemných flotíl a ochranu európskeho trhu pred neférovou konkurenciou. Slovensko, ak si chce udržať postavenie automobilovej veľmoci, musí byť aktívnym hráčom v implementácii tohto plánu, pretože od jeho úspechu závisí budúcnosť nášho priemyslu aj celej ekonomiky​.

Automobilový sektor je kľúčovým motorom nielen slovenskej ekonomiky, ale celkovo európskej prosperity. „Na HDP Európskej únie sa podieľa sumou približne 1 bilión eur a zabezpečuje priamu a nepriamu zamestnanosť pre 13 miliónov Európanov. Okrem toho predstavuje významnú časť súkromných investícií do výskumu a vývoja,“ hovorí riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský. AAP je súčasťou iniciatívy Clean Industrial Deal, zameranej na podporu konkurencieschopnosti, odolnosti a dekarbonizácie európskeho priemyslu, s dôrazom na energeticky náročné odvetvia a čisté technológie.

Zmena emisných pravidiel

Z predloženého Akčného plánu najviac rezonujú zmeny v emisných pravidlách a hlavne miliardových pokutách, ktoré automobilkám hrozili už na konci tohto roka. „Na maximálnych flotilových emisných cieľoch každej automobilky s postupným znižovaním každých päť rokov sa nič nemení. Stále platí, že v roku 2025 má každá automobilka tieto emisie znížiť o ďalších 15 % a takto postupne smerovať k nulovým emisiám v roku 2035. Komisia však vyriešila enormný tlak výrobcov tak trochu šalamúnsky – emisné limity ostali v platnosti v pôvodnej výške, avšak ich plnenie sa nebude vyhodnocovať po ukončení roka, ale kumulatívne v trojročnom cykle 2025-27,” komentuje Križanský.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Automobilky tak získajú väčšiu flexibilitu, keď budú môcť prípadne nesplnené limity za tento rok dohnať vyšším predajom nízkoemisných vozidiel v nasledujúcich dvoch rokoch. Predpokladá sa preto, že elektrifikácia dopravy v Európe sa mierne spomalí. „Pozeráme sa na túto úpravu pragmaticky a hodnotíme to s pochopením dnešnej situácie v ekonomike aj politike. Je to lepšia alternatíva, ako keby by sa emisné ciele od základov prehodnocovali,” vysvetľuje Križanský.

Podpora nákupu elektromobilov a sociálny lízing

Výrobcovia budú mať viac času predstaviť cenovo dostupné modely. S predajom viacerých menších a stredných elektrických modelov už začali a ďalšie prídu na trh v tomto a nasledujúcom roku. „Podobne ako pri clách na čínske elektromobily, aj v tomto prípade Komisia kupuje európskemu automobilovému sektoru dodatočný čas, avšak nie je ho veľa – najviac tie dva až tri roky. Je to obdobie, počas ktorého musí celé odvetvie naozaj zabrať, inovovať, zefektívňovať výrobu, dodávateľské a logistické reťazce, myslieť a aj konať vo veľkom,” dopĺňa Križanský.

Predmetom AAP sú aj ďalšie významné opatrenia. Spomenúť môžeme napríklad podporu nákupu elektromobilov, rozvoj modelu sociálneho lízingu (lízing niektorých elektromobilov za 60 – 100 € mesačne za presne stanovených podmienok), oslobodenie elektromobilov od cestných poplatkov alebo ukončenie daňového zvýhodnenia firemných vozidiel poháňaných benzínom alebo naftou. Horúcimi témami sú tiež používanie protidumpingových opatrení a nástrojov na ochranu pred zahraničnými dotáciami. Do konca roka 2025 môžeme tiež očakávať, že Komisia navrhne legislatívu zameranú na dekarbonizáciu firemných vozových parkov. Je preto veľmi pravdepodobné, že veľké spoločnosti s flotilami nad 100 vozidiel by od roku 2030 mohli nakupovať len bezemisné vozidlá.

AAP sa tiež zaväzuje k masívnejšej podpore softvérovo definovaných vozidiel a autonómneho riadenia pomocou umelej inteligencie.

Exit mobile version