Podľa prieskumu spoločnosti Nissan zameranej na budúce možnosti mobility mladej generácie ľudí žijúcich v svetových metropolách väčšina z nich uprednostňuje elektromobily.
Zistenia založené na odpovediach od 3 750 respondentov žijúcich v 15 veľkomestách po celom svete odhaľujú, že mladšie generácie uprednostňujú elektrické vozidlá, čím posilňujú pokračujúce úsilie spoločnosti Nissan v oblasti elektrifikácie a odhodlanie k trvalo udržateľným riešeniam. Z prieskumu vyplýva, že väčšina (57 %) mladých obyvateľov miest je ochotná zmeniť svoje cestovateľské návyky, aby znížili uhlíkovú stopu. Ľudia v rozvíjajúcich sa mestách vnímajú obavy o životné prostredie ako naliehavosť pri výbere mobility.
Elektrické vozidlá (EV) sa javia ako preferovaný spôsob mobility. Očakáva sa, že vlastníctvo elektrických vozidiel vzrastie z dnešných 23 % na viac ako 35 % v nasledujúcom desaťročí. Nadšenie je najsilnejšie v dynamicky sa rozvíjajúcich mestách, v ktorých 44 % mladých ľudí si dokáže predstaviť jazdiť na elektromobile v nasledujúcich piatich rokoch. Vo vyspelých mestách je 31 % mladých ľudí naklonených jazdiť s vozidlom na čisto elektrický pohon. Mladí ľudia uvedomujúc si realitu znečistenia životného prostredia ich núti viac uvažovať o udržateľnosti. Prejavujú preto veľký záujem o inovácie, ako je skladovanie energie, alternatívne palivá a “vehicle to everything” (V-to-X), pričom viac ako 40 % naznačuje, že tieto technológie ovplyvnia ich voľbu mobility.
Na nastavenie priorít treba dozrieť
„Tento výskum skúma, ako si mladšie generácie predstavujú budúcnosť mobility – čo je základná perspektíva, pretože ich voľby budú priamo formovať rozvíjajúce sa prostredie mobility,“ povedala Ritu Bhandari, vedúca ázijsko-pacifickej udržateľnosti v Economist Impact. „Naše zistenia odhaľujú, že na to, aby bola udržateľná mobilita úspešná, musia mestá vyvážiť environmentálne ciele so skutočnými prioritami pre dochádzanie, ako je cenová dostupnosť, pohodlie a inkluzívnosť. Na dosiahnutie tohto cieľa sú potrebné flexibilné, multimodálne riešenia, ktoré hladko integrujú verejnú dopravu, elektrické vozidlá, zdieľanú mobilitu a aktívnu dopravu do prepojenej a dostupnej siete pre všetkých obyvateľov s rôznymi potrebami.“
„Veríme, že mobilita bude elektrifikovaná a udržateľná – je to definujúce očakávanie, ktoré formuje budúcnosť dopravy,“ povedala Lavanya Wadgaonkar, viceprezidentka spoločnosti Nissan pre globálnu komunikáciu. „Tento prieskum opätovne potvrdzuje rastúci dopyt po elektrifikácii a potrebu zvýšiť povedomie, ale dlhodobý úspech závisí od bezproblémového, praktického a nákladovo efektívneho prijatia elektromobilov. V Nissane využívame výskum a inovácie založené na údajoch na preklenutie medzier, čím zaisťujeme, že elektrifikácia nie je len možnosťou, ale aj kľúčovou súčasťou prostredia mobility.“
Mladšie generácie preferujú elektromobilitu
Optimizmus zostáva vysoký medzi respondentmi prieskumu, pričom viac ako jedna tretina očakáva, že v priebehu 10 rokov bude používať elektrické vozidlo v osobnom vlastníctve, čo je o 23 % viac ako dnes. Pre desaťročný výhľad vzrástli preferencie vlastníctva EV o viac ako 50 %. Rastúce obavy o životné prostredie, ako je znečistenie a dopravné zápchy, podnecujú väčší záujem o elektromobily v mestách ako Šanghaj, Sao Paulo a Mexico City. Faktory, ktoré ovplyvňujú prijatie EV do veľkej miery závisia od infraštruktúry batérií a nákladov. Respondenti v rozvíjajúcich sa mestách sa viac obávajú batérií, zatiaľ čo respondenti vo vyspelých mestách sa zameriavajú na náklady na EV, pričom ceny sú stále vyššie ako tradičné vozidlá so spaľovacím motorom.
Budú naše deti túžiť po spaľovacích autách?
Viac ako 40 % respondentov prieskumu je nadšených z nových technológií elektrických áut a uznáva ich potenciál ovplyvniť každodenný život. Polovica respondentov si je vedomá toho, že elektromobily môžu napájať externé zariadenia, ako aj uchovávať prebytočnú obnoviteľnú energiu, keďže elektromobily sa z dopravného zariadenia menia na potenciálny nástroj na správu energie. Respondenti v rozvíjajúcich sa mestách prejavili väčšie nadšenie pre používanie elektrických vozidiel nad rámec mobility, ako je používanie, zdieľanie a preprava elektriny počas núdzových situácií.
Zistenia prieskumu sú v súlade s víziou spoločnosti Nissan o vývoji a podpore čistejšej a bezpečnejšej mobility pre každého a kdekoľvek. Nissan pokračuje vo svojej stratégii elektrifikácie, aby boli elektromobily dostupnejšie a cenovo konkurencieschopnejšie, pričom pracuje na zlepšovaní infraštruktúry nabíjania, zlepšovaní technológie batérií a vývoji nákladovo efektívnejších riešení pre elektromobily. Integráciou riešení inteligentného nabíjania, inovácií v oblasti skladovania energie z batérií a riešení typu “vehicle to everything” (V2X) sa Nissan snaží vytvoriť holistickejší a efektívnejší energetický ekosystém EV.
V prípade japonskej automobilky je tento prieskum relevantný hlavne z dôvodu, že v najbližších rokoch chystá niekoľko elektrických modelov. Už o niekoľko mesiacov by mal predstaviť tretiu generáciu elektromobilu Leaf.