Pri kúpe nového či jazdeného elektromobilu sa mnohí určite zamýšľajú nad otázkami týkajúcich sa batérie. Aký bude mať dojazd a koľko rokov vydrží? Prejde po 5 rokoch toľko km ako na začiatku? Skeptici zvyknú varovať, že po rokoch klesne kapacita batérie natoľko, že vozidlo sa stane nepoužiteľné. Ďalšia štúdia však naznačuje, že tieto obavy sú do veľkej miery neopodstatnené a súčasné ukazujú na elektromobily, ktorým kapacita batérií klesá po rokoch najmenej.
Kvdbil, veľké švédske trhovisko s ojazdenými vozidlami, analyzovalo 1 300 ojazdených elektromobilov a plug-in hybridov, aby zistilo, ako sa im darí s batériami. Ich zistenia vám dovolia pokojne spávať: osem z desiatich vozidiel malo stále viac ako 90 percent pôvodnej kapacity batérie. Štúdia tak ukazuje, že pre prevažnú väčšinu majiteľov plne elektrických vozidiel nie je degradácia batéria problémom.
Štúdia poukazuje aj na elektromobil, ktorého batéria vykázala najmenšiu degradáciu zo všetkých. Ide o model Kia EV6. Na druhom mieste sa umiestnila ďalšia Kia, tento raz model e-Niro. Medzi najlepšie elektromobily s najnižšou degradáciou batérií patrí aj Tesla Model Y či Audi Q4 e-tron.
Spoločnosť Kvdbil testovala 723 elektromobilov a 643 plug-in hybridov, pričom merala SoH, teda stav zdravia batérie. To je údaj, ktorý by si mal overiť každý záujemca o jazdený elektromobil, pretože je oveľa dôležitejší ako napríklad len počet najazdených kilometrov. Spoločnosť Kvdbil nezverejnila zoznam áut s najhoršími batériami, pretože tých niekoľko batérií, ktoré vykazovali zlý stav, nepochádzalo z jednej konkrétnej značky alebo modelu. Namiesto toho sa výrazné znižovanie kapacity batérie spájalo s vysokým počtom najazdených kilometrov a pokročilým vekom. Analýza spoločnosti Kvdbil dospela k záveru, že skutočnými hrozbami pre batérie sú vek, podnebie, štýl jazdy a návyky nabíjania“ To, ako sa k elektromobilu správate, je oveľa dôležitejšie ako to, aká spoločnosť ho vyrobila.
Ako zachovať kapacitu batérie čo najdlhšie
Zdá sa teda, že majitelia elektromobilov majú oveľa väčšiu kontrolu nad dlhodobou životnosťou svojej batérie, ako sa pôvodne očakávalo. Spoločnosť Kvdbil ústami Martina Reinholdssona, manažér testov tak radí, aby ste sa vyhli nabíjaniu batérie na 100 percent každú noc. Pri každodennom jazdení má nabitie batérie na 80 % oveľa pozitívnejší efekt. Snažte sa batériu nabíjať striedavým prúdom a vyhnite sa dlhodobému parkovaniu elektromobilu v extrémnom teple alebo chlade.
Štúdia Kvdbil nie je so svojimi zisteniami jediná. Analýza od britského predajcu RSEV zistila takmer totožné výsledky. Táto štúdia ukázala, že priemerné elektromobily si zachovali 90 percent kapacity batérie aj po 144 800 km. Do štúdií boli pritom zahnuté prevažne elektromobily v rámci tzv. prvej generácie elektromobilov. Súčasné plne elektrické modely majú oveľa dokonalejšie technológie, pri ktorých sa očakáva ešte vyššia spoľahlivosť a nižšia degradácia batérií.
| Najlepšie značky (SoH) | Najlepšie modely elektromobilov (SoH) | Najlepšie hybridné vozidlá (PHEV) |
|---|---|---|
| 1. Kia | Kia EV6 | Kia Sportage |
| 2. Audi | Kia e-Niro | Kia Optima |
| 3. Opel | Tesla Model Y | Volvo XC60 |
| 4. Tesla | Opel Mokka-e | Kia Ceed |
| 5. Mercedes | Mazda MX-30 | Volvo V60 |
| 6. Peugeot | Audi Q4 e-tron | Peugeot 3008 |
| 7. Volvo | Fiat 500e | BMW 530e |
| 8. BMW | Volvo XC40 Recharge | VW Passat GTE |
| 9. Volkswagen | Citroën e-C4 | BMW X1 |
| 10. Škoda | VW ID.4 | BMW 330e |
