Čínska automobilka BYD prítomná aj na slovenskom trhu skúma nové spôsoby využitia elektromobility. Spoločnosť na domácom trhu spustila funkciu zdieľania domácich nabíjacích staníc, ktorá je integrovaná priamo do jej oficiálnej aplikácie. Funkcia umožňuje majiteľom vozidiel BYD žijúcim v rovnakej rezidencii alebo komunite zdieľať svoju nabíjaciu infraštruktúru.
Výhody
Pre vodičov elektromobilov, ktorí z nejakého dôvodu nemajú prístup k domácemu nabíjaniu, ponúka táto služba niekoľko výhod. Zdieľané nabíjacie stanice umiestnené v susedstve alebo v budove, v ktorej žijú, sú bližšie a dostupnejšie ako verejné stanice a ceny elektriny sú taktiež nižšie ako v prípade komerčných rýchlonabíjacích staníc. Prístup k zdieľaným nabíjacím staniciam je priamočiary. Stačí otvoriť ponuku služieb v aplikácii BYD, vybrať si svoju komunitu alebo bydlisko, a na obrazovke sa zobrazia dostupné súkromné nabíjacie stanice, ktoré sú určené na zdieľanie. Stačí potom už len kontaktovať majiteľa, aby sa používatelia dohodli na spôsobe nabíjania. Po dosiahnutí dohody je možné naplánovať nabíjanie podľa podmienok definovaných oboma stranami.
BYD nie je jediný čínsky výrobca, ktorý ponúka takúto funkciu. Niečo podobné prevádzkujú aj značky NIO a Xpeng. Napríklad v prípade Xpengu systém umožňuje majiteľom nastaviť si rôzne sadzby v závislosti od dennej doby, pričom sa zohľadňujú obdobia mimo špičky a v špičke. Služba zahŕňa aj automatizované spracovanie platieb, po dokončení nabíjania sa platba automaticky spracuje prostredníctvom aplikácie.
Tieto funkcie ilustrujú decentralizovanejší prístup k nabíjaniu elektrických vozidiel, ktorý je obzvlášť dôležitý v husto obývaných obytných oblastiach. Optimalizáciou využívania existujúcich nabíjacích staníc výrobcovia pomáhajú znižovať tlak na verejnú infraštruktúru a uľahčujú zavádzanie elektrických vozidiel bez toho, aby si to vyžadovalo značné dodatočné investície.
Dostane sa zdieľanie nabíjačky aj do Európy?
Mohol by tento koncept nabíjania, ktorý je prispôsobený čínskym reáliám nájsť uplatnenie aj v Európe? Z technického hľadiska v súčasnosti nič nebráni jednotlivcovi v tom, aby sprístupnil svoju nabíjaciu stanicu tretej strane, za predpokladu, že inštalácia spĺňa súčasné elektrické normy. Ďalší predaj elektriny však zostáva regulovaný: v mnohých európskych krajinách nemôže jednotlivec ďalej predávať elektrinu ako profesionálny prevádzkovateľ. Existujúce riešenia preto vo všeobecnosti zahŕňajú mechanizmy spätného odpočtu, ktoré pokrývajú spotrebovanú energiu a potenciálne poplatky za používanie, bez toho, aby predstavovali plnohodnotnú obchodnú činnosť. Aj v Európe už existujú platformy ako ChargeGuru, Zeplug alebo Borne Recharge Service, ktoré pracujú na modeloch zdieľaného nabíjania, najmä v bytových domoch, ale tieto riešenia často zostávajú centralizované a prevádzkované tretími stranami. Prístup značky BYD, priamo integrovaný do aplikácie výrobcu a založený na susedských dohodách, by preto mohol predstavovať flexibilnejšiu alternatívu za predpokladu, že bude prispôsobený európskemu regulačnému rámcu.
Spoločnosť BYD má v Európe veľké ambície a preto netreba pochybovať o tom, že s rastúcim predajom svojich vozidiel na európskych trhoch bude chcieť túto funkciu integrovať aj na našom kontinente a začne hľadať spôsoby, ako ju prispôsobiť európskym reguláciám.
