Modelová ofenzíva neutícha. Po čisto batériovom modeli prichádza na slovenský trh verzia s predĺženými dojazdom používajúca spaľovací motor ako generátor elektrickej energie. Vlastnosti elektrického vozidla tak zostávajú zachované, výrazne sa tým však predĺžil dojazd a klesla obstarávacia cena.
Model Voyah Free nie je motoristom na Slovensku až tak neznámy. Premiérové uvedenie na trh absolvoval ešte minulý rok, keď sa dostal aj do našej redakcie. Do súboja o priazeň zákazníkov brázdiacich vody prémiového segmentu vstúpil s čisto elektrickým pohonom. V tom čase išlo o najlacnejší elektromobil vybavený akumulátorom s čistou kapacitou až 100 kWh, čo v podstate platí dodnes. Len pripomenieme, že batériu je možné nabíjať maximálnym výkonom 120 kW, čo na pomery triedy síce nie je tá najvyššia hodnota, avšak nabíjacia krivka je veľmi ustálená, pretože takýmto vysokým výkonom sa batéria dokáže nabíjať v podstate až do 80 %. Zastávky na rýchlonabíjačke sú v takom prípade skutočne krátke. Reálny dojazd atakuje hranicu 500 km, keďže v teste nám vyšla priemerná spotreba energie 22,1 kWh/100 km.
Pohonná sústava automobilu disponuje výkonom 490 koní a 750 Nm, čo stačí na to, aby Voyah Free zrýchlil z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. Jazda je pritom mimoriadne komfortná a to vďaka vzduchovému podvozku i výbave, ktorá zahŕňa napríklad aj ventiláciu predných sedačiek či masážnu funkciu, ktorá skutočne uvoľní stuhnuté svalstvo. Viac sa o tomto aute dozviete v našom videu.
Benzínový agregát ako pomocník dojazdu
Teraz prišiel čas na príchod verzie REV obsahujúcej aj benzínovú jednotku slúžiacu na vytváranie elektrickej energie pre batériu, ktorá má, samozrejme, menšiu kapacitu – 37,5 kWh a nikel-kobalt-mangán chemické zloženie. To je však stále viac ako má väčšina prémiových plug-in hybridov, no zároveň si Voyah Free udržal všetky výhody elektrického variantu. Výkonovo sa totiž nič nemení, pohonná sústava stále disponuje najvyšším výkonom 490 koní a maximálnym krútiacim momentom 750 Nm. V prípade dynamiky je taktiež všetko po starom, oficiálne sa čas potrebný na zrýchlenie z 0 na 100 km/h spomalil o zanedbateľnú desatinu sekundy. Maximálna rýchlosť je rovnakých 200 km/h. A čo sa týka rýchlosti nabíjania, tu Voyah Free schová všetkých konkurentov do vrecka. Maximálny nabíjací výkon totiž zostal na úrovni 120 kW, čo ani súčasné plug-in hybridy prémiových značiek nedokážu ponúknuť.
Ako generátor energie slúži preplňovaný štvorvalec s objemom 1,5 litra, čo však nie je až také podstatné, keďže nie je spojený s kolesami a jeho jedinou úlohou je vytvárať energiu pre akumulátor. Výrobca udáva kombinovaný dojazd (plne nabitá batéria + 56-litrová nádrž) v cykle CLTC na 1201 km. Podľa normy WLTP by mal Voyah bez vypúšťania lokálnych emisií prejsť na jedno nabitie 160 km. Reálnu hodnotu overíme, až sa nám vozidlo dostane do rúk. Úprava koncepcie pohonu si nevyžiadala žiadne zásahy do vnútorného alebo batožinového priestoru, takže Voyah Free naďalej ponúkne 560-litrový kufor v základnom usporiadaní sedadiel, ktorého objem po ich sklopení vzrastie na 1320 litrov.
Porovnanie s Porsche Cayenne
Vozidlo stojí štandardne na 20-palcových kolesách, disponuje pohonom všetkých kolies a viacprvkovou zadnou nápravou. Výbava je rovnaká ako v prípade čisto elektrickej verzie. Základná cena Voyahu Free REV začína na sume 54 990 € s DPH. Ak to porovnáme napríklad s Porsche Cayenne E-Hybrid, ktoré stojí od 117 700 €, je to radikálne menej. Cayenne sa pritom spolieha na benzínový šesťvalec a elektromotor so systémovým výkonom 462 koní a krútiacim momentom 700 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 5 sekúnd a dosiahne najvyššiu rýchlosť 253 km/h. Hmotnosť oboch vozidiel je pritom takmer rovnaká – Voyah váži 2270 kg a Cayenne E-Hybrid 2295 kg. Cayenne má však väčší kufor (645 l), no na elektrinu prejde len okolo 83 km.