Prerátal sa Hyundai? Ich najvýkonnejší model IONIQ 5 N sa totiž nepredáva podľa očakávaní. Môže za to astronomická suma?
Hyundai Ioniq 5 N predstavili len minulý rok v lete, no k zákazníkom sa prvé kusy dostali až začiatkom tohto roka. Od jeho uvedenia na trh tak ubehlo zhruba pol roka a automobilka zatiaľ vôbec nie je nadšená. Predaje totiž hlboko podliezajú čísla, s ktorými automobilka pri uvedení na trhu počítala. A to aj napriek zisku viacerých novinárskych ocenení a v podstate pozitívnych recenzií zo všetkých strán.
My máme tento týždeň Hyundai Ioniq 5 N v redakčnom teste a ohromuje nás každou svojou vlastnosťou. Skrátka, patrí medzi najlepšie autá, aké sme tento rok jazdili.
Najvýkonnejší model značky
IONIQ 5 N je prvým modelom značky prakticky s výkonom superšportu a zároveň prvým elektromobilom športovej divízie N. Auto bolo navrhnuté s ohľadom na čo najlepšiu výkonnosť, či už v priamke alebo v zákrutách. Výsledkom je nadupaný elektromobil, ktorého motory ponúkajú výkon 478 kW (650 k) a dosahujú až 21 000 ot./min. Ide tak o najvýkonnejší model značky v histórii. Hneď od prvých novinárskych testov navyše novinka zbierala samú chválu a očakávania automobilky tak boli veľké. Po pol roku od uvedenia na trh však konštatujú sklamanie.
Pre magazín Drive to potvrdil generálny manažér firemnej komunikácie austrálskeho zastúpenia značky Bill Thomas. „Je to náročné. Nemyslím si, že to momentálne skutočne spĺňa naše očakávania.“ Či za tým môže byť vysoká cena, špekulovať nechcel. Od uvedenia na trh sa však verejne očakávalo, že práve cenovka môže robiť problémy pri predajoch. Na našom trhu totiž štartuje na sume až 75 490 eur, čo rozhodne nie je málo.
Predaje zaostávajú
„Produkcia bola pre nás aj tak dosť obmedzená, ale to nie je problém. Čiže auto je k dispozícii na okamžité dodanie,“ tvrdí Bill Thomas. Značka podľa všetkého doteraz dodala len 165 kusov IONIQ 5 N. Predpovede automobilky však očividne počítali s vyšším predajmi. Posledné mesiace navyše evidujeme aj celkový pokles dopytu po elektrických vozidlách a prehodnocovanie stratégií od viacerých automobiliek. Niektoré na to zareagovali znížením ceny. Hyundai však tvrdí, že nemá v pláne nasledovať svojich konkurentov so znižovaním cien elektromobilov.
„Pokiaľ ide o EV, efektívne riadime svoje vlastné „preteky“. Samozrejme, monitorujeme čo sa deje na trhu, ale naše rozhodnutia, pokiaľ ide o ceny, stratégiu špecifikácií či produktovú stratégiu, nie sú vedené tým, čo vidíme robiť našich konkurentov,“ povedal Sam Dabestani, manažér produktového plánovania Hyundai Australia.