Mohlo by sa zdať, že veterány sú doménou len starších motoristov, ktorí si týmto spôsobom oživujú spomienky na detstvo. Čaru historických vozidiel však dokážu podľahnúť aj mladí. Jedným z takých príkladov je aj 29-ročný Dávid Grznár z Kuzmíc, ktorému učarovali staré Škodovky.
K svojej záľube sa dostal vlastne celkom náhodou. “V roku 2021 som zverejnil inzerát, že predávam skúter MP Korado 125. O motocykel bol veľký záujem, prišlo mi hneď niekoľko ponúk.” Najviac ho však zaujala ponuka pána, ktorý chcel skúter vymeniť za Škodu 105L ročník 1985. “Stretli sme sa na parkovisku v Bánovciach. Absolvoval som skúšobnú jazdu. Dovtedy som nikdy nešoféroval staré auto, ale zaujalo ma svojou dušou. Ponuke som prikývol, kupujúcemu som odovzdal aj svoju prilbu a domov som už išiel na Škodovke,” opisuje svoje začiatky Dávid Grznár.
Inšpirácia zo 17. novembra
Auto bolo na mnohých miestach hrdzavé, takže bola potrebná generálna oprava. Dávid však už vedel, akým smerom by sa mala uberať. “17. novembra 2019 som sa ako fotograf v Bratislave zúčastnil podujatia 30 rokov od Nežnej revolúcie. Bolo tam niečo cez 12 vozidiel Verejnej bezpečnosti a dokonca aj Anton (prezývka vozidla AVIA Furgon, pozn. red.). Veľmi sa mi páčili a odvtedy som sa viac začal zaujímať o dobu pred rokom 1989.”
Prestavba vozidla do farieb Verejnej bezpečnosti trvala takmer rok. “Za pomoc pri prestavbe auta ďakujem kamarátovi Lacovi, ktorý ma do toho postrčil a dohliadal na to, aby bol na vozidle správny typ písma, odtieň farby a iné dobo správne drobnosti, ktoré tvoria celok auta.” Škodu 105L vo farbách VB mal dokončenú v júni 2022. Keďže vozidlo zmenilo farbu z hnedej na žltú, musel s vozidlom podstúpiť kontrolu originality. “Maják nie je možné zapísať do technického preukazu, preto ho mám pri jazde po verejných komunikáciách prekrytý čiernym návlekom.”
K režimu pred rokom 1989 má Dávid neutrálny vzťah. “V tej dobe som nežil a z detstva si veľmi nepamätám, som ročník 1995. Ale rád spoznávam staré autá a pozorne si všímam, ako sa zdokonaľovali po každej stránke. O históriu Verejnej bezpečnosti sa zaujímam z čisto profesionálnych dôvodov, pretože chcem, aby som mal na svojich vozidlách všetko dobovo správne.”
Základné opravy si robí sám
Dávida Grznára to k autám ťahalo už odmalička. “Pamätám si prvé autosalóny, v každom z vystavených áut som musel sedieť,” hovorí s úsmevom. Hoci nie je vyučený automechanik, mnohé základné veci na aute si dokáže vymeniť sám. “Do generálky motora by som sa ale sám nepustil. Viem ako to všetko funguje, ale nie som strojársky typ.” Pri tom autoparku, ktorý sa mu momentálne doma nazhromaždil, sa každú chvíľu naučí niečo nové. “Našiel som v starých autách záľubu, tak postupne poznávam a učím sa, čo si ako opraviť. A keď neviem, skočím k susedovi, dôchodcovi automechanikovi, ten mi hneď povie, kde je chyba. Prípadne zo zúfalosti mu doveziem celé auto a vždy mi ho doposiaľ opravil.”
Rozširovanie vozového parku
Po prvých skúsenostiach s modelom Škoda 105L sa Dávid začal obzerať po ďalších kúskoch. Kým k prvému autu ho doviedla skôr náhoda, premyslený a dôkladný výber ďalšieho vozidla na prestavbu dá poriadne zabrať. “Hľadať kus v dobrom technickom stave je ako hľadať ihlu v kope sena. Človek si hlavne musí viac siahnuť do peňaženky, pretože ako to už býva zvykom, cena zodpovedá stavu vozidla.” Dovezením starého auta do garáže to vlastne celé iba začína. Prichádza ďalší dôkladný prieskum po náhradných dieloch. “Udržať vozidlo v dobrej technickej kondícií je tiež náročné, pretože niektoré diely sa nedajú len tak objednať na internete ako pri moderných autách. Musím dlhé hodiny tráviť čítaním inzerátov a dúfať, že sa mi podarí natrafiť na funkčnú súčiastku.” Dávid tiež nie je nadšený ani zo súčasných palív obsahujúcich najmä bio zložky.
Už o niekoľko mesiacov po dokončení prvého projektu sa Dávid začal obzerať po ďalšom kúsku. Keďže z ďalšieho vozidla chcel urobiť vozidlo PO (požiarna ochrana), siahol po modeli Škoda 120L z roku 1978. “Vozidlo som kúpil 1. októbra 2022 z Čachtíc po prvom majiteľovi, podľa dobových fotiek mi k môjmu zámeru pasovalo najviac.” K jeho prestavbe však zatiaľ ešte neprišlo. Karoséria automobilu je v zlom technickom stave, takže vozidlo je zatiaľ dočasne vyradené z evidencie. “Určite sa však raz k nemu dostanem a dokončím to,” hovorí s nádejou Dávid.
Multicar
Po vozidlách značky Škoda si chcel zaobstarať o trochu väčšiu “exotiku”. “Veľmi sa mi páčilo vozidlo z dielne DDR, konkrétne MULTICAR M25 sklápač, ročník 1985. Je to pracant, na ktorý stačí vodičský preukaz skupiny B. Mám ho z Trenčína od júna 2023.” Miesto na korbe však nezapadá prachom, ale svoje miesto tu našiel motocykel Jawa 20 z roku 1970. “Počas zimných večerov na prelome rokov 2023 a 2024 som pracoval na motocykli Jawa 20. Je celá podľa mojich predstáv – army zelená matná farba, čierne ráfiky, sedadlo z hnedej kože ušitej na mieru.”
POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE
Mohlo by sa zdať, že veterány sú doménou len starších motoristov, ktorí si týmto spôsobom oživujú spomienky na detstvo. Čaru historických vozidiel však dokážu podľahnúť aj mladí. Jedným z takých príkladov je aj 29-ročný Dávid Grznár z Kuzmíc, ktorému učarovali staré Škodovky.
Nie všetky Dávidove vozidlá prechádzajú úpravami. “Aspoň jedno vozidlo v garáži som chcel zachovať v pôvodnom stave. V apríli tohto roka som si preto kúpil Škodu 100, ročník 1969.” Nateraz posledným prírastkom v garáži je AVIA A21 Furgon, ročník 1989. Aj tá už jazdí po cestách vo farbách Verejnej bezpečnosti. “Toto auto som hľadal veľmi dlho, no nevedel som natrafiť na pojazdný kúsok. No v septembri som bol v Krupine pozrieť jedno auto, keď som v areáli uvidel stáť aj Aviu. Majiteľa som musel poriadne dlho lámať, pretože vozidlo nebolo pôvodne na predaj, ale nakoniec mi ho pustil. Už za 10 dní som ho prepracoval do podoby, v akej je teraz. Vozidlo už bolo v žltej farbe, takže som iba domaľoval biele pásy, nápisy VB, namontoval majáky a bolo.”
Historky z jázd
Keď sa s vozidlami vyberie na cesty v okolí Topoľčian, vždy to stojí za to. Samotná jazda je zážitkom a Dávida tešia aj pozitívne reakcie okoloidúcich. “V premávke mi ľudia mávajú z okien alebo blikajú svetlami, prípadne ak niekde s vozidlom VB stojím, tak pribehnú a chcú sa fotiť. Skôr narodení mi rozprávajú o tej dobe, aké to bolo a aký rešpekt vozidlá VB mali. Vždy sa rád s každým vyfotím alebo porozprávam, je to veľmi dobrý relax od tejto rýchlej doby.”
Dávid svojimi autami rozdáva radosť, organizuje zážitkové jazdy a niekoľkokrát si jeho služby objednali aj nevesty. O úsmevné historky tak nemá núdzu, no najradšej si spomína na príhodu, keď jedna pani chcela prekvapiť svojho syna v škole. “Pre jedného chlapca jeho mama vymyslela prekvapenie, že ho vozidlo VB vyzdvihne pred školou, takže pani si sadla ku mne do vozidla a ja som vystúpil v rovnošate príslušníka Verejnej bezpečnosti a oslovil som chlapca, že som pre neho prišiel a že jeho mamina ho už čaká v aute. Chlapec si len vzdychol a poznamenal, že čo to tá moja mama zasa urobila, keď ju zobrali policajti? Obaja sme boli zaskočení, kde na to ten chlapec prišiel, ale vždy ma to pobaví, keď si na to spomeniem.”
Garážmajster
Pokiaľ chcete vidieť Dávidove autá v “akcii”, odporúčame si pozrieť jeho videá na Youtube, kde spolu so svojimi priateľmi vytvára situačné, neraz vtipné scénky. Pri väčšom počte automobilov v garáži je vždy dobré si viesť dôkladnú evidenciu o servise a údržbe či kontrolách technického stavu. “Mám rád vo veciach poriadok a o každom vozidle si vediem evidenciu. Robil som si evidenčnú knihu pre svoje vozidlá a nakoniec z toho vznikol brand GARÁŽMAJSTER.”
Ide o 40-stranovú knihu vo formáte A4, kde si môžete prehľadne zaznamenávať všetky veci týkajúce sa vášho vozidla. “Je to taký môj malý projekt pre potešenie. Veľmi pekné správy mi chodili po spustení predaja, že je to fantastický nápad. Pritom sú to len excelové tabuľky v peknom obale.” Evidenčná kniha GARÁŽMAJSTER je dostupná aj v českom jazyku či vo formáte A5 pre motocykle.
Najbližším cieľom Dávida Grznára je zaobstarať si veľkú garáž, v ktorej bude možno vozidlá kompletne rozobrať a zrenovovať s adekvátnym príslušenstvom. “Ale bude to aj taká chlapská zóna relaxu, kde bude gauč na pokec s kamarátmi.” Do budúcnosti má veľké plány, hoci z jednej veci má predsa len mierne obavy. “Verím, že za súčasných okolností neprídu do platnosti určité nariadenia, ktoré znemožnia prevádzku historických vozidiel. Každý typ pohonu má svoje pre a proti, myslím si, že v určitých podmienkach majú aj elektrické vozidlá zmysel a chcel by som si v budúcnosti vyskúšať prevádzku elektrického auta, ich pružnosť a podobne, ale zároveň dúfam, že budem môcť ďalej jazdiť aj na starých Škodovkách.”
Aktivity Dávida Grznára môžete sledovať na Instagrame a na Youtube.