startstop

Test v mraze ukázal reálny dojazd elektromobilov

Foto: Polestar

Nórski novinári opäť porovnať reálny dojazd elektromobilov a to, čo udávajú výrobcovia. V mraze proti sebe postavili 24 elektromobilov. 

Nórsko je svetovým lídrom, pokiaľ ide o používanie elektrických vozidiel. Minulý rok 9 z 10 nových áut, ktoré sa tu predali, boli elektromobily. Spaľovacie vozidlá tu v podstate používajú už iba požičovne vozidiel pre turistov, ktorí s elektromobilmi nemajú toľko skúseností. Severská krajina má tiež kruté zimy s mrazivými teplotami, čo z nej robí dokonalú skúšobnú pôdu na posúvanie elektromobilov na hranice ich možností, čo sa týka dojazdu. Tu prichádza na rad nórsky automobilový časopis Motor. Spolu s Nórskou automobilovou federáciou (NAF) už šesť rokov organizuje test dojazdu prezývaný El Prix. Je označovaný ako najväčší test dojazdu elektrických vozidiel na svete, s letnou a zimnou verziou každý rok.

Foto: Mini

Jazdili do vybitia batérie

Celkovo bolo 24 úplne nových elektromobilov nabitých na 100 % a jazdili po rovnakej trase, aby sa zistilo, ako ďaleko prejdú, kým im nedôjde šťava. Počas celej cesty sa teploty pohybovali pod bodom mrazu, na začiatku jazdy padal mrznúci dážď a vozidlá stáli v kolóne asi hodinu. Na záver novinári zaznamenali rozdiely medzi inzerovanými údajmi o dojazde podľa WLTP a skutočnými výsledkami.

Víťaz bol celkom prekvapením. Nie, nebola to modernizovaná Tesla Model 3 Long Range s pohonom zadných kolies, napriek tomu, že mala najdlhší udávaný dojazd. Novinári v skutočnosti opísali americký elektromobil ako sklamanie, ktoré skončilo blízko spodnej časti tabuľky s obrovským rozdielom medzi hodnotou WLTP a skutočným výsledkom (Európa používa testovací postup WLTP, zatiaľ čo Spojené štáty americké majú postup EPA). Víťazom, pokiaľ ide o to, ako malý dojazd stratil v porovnaní s oficiálnym číslom, sa stal Polestar 3. Predmetné auto malo dojazd WLTP 560 kilometrov a podarilo sa mu prejsť pôsobivých 531 kilometrov do úplného vybitia. To je zníženie len o 5 % oproti špecifikáciám a druhý najlepší výsledok v zimnom teste dojazdu vôbec (najlepší výsledok dosiahlo BMW iX3 v roku 2021 so 4 % odchýlkou).

Foto: Polestar

Druhé miesto pre Čínu, Tesla prepadla

Na druhom mieste sa umiestnilo sedemmiestne SUV BYD Tang, ktoré má udávaný dojazd podľa WLTP 530 kilometrov. Pred vybitím najazdil takmer 482 kilometrov – rozdiel 9 %. Mini Countryman EV skončilo na treťom mieste so stratou dojazdu 11 %. Tesla Model 3 ukončila test na 21. mieste z 24 vozidiel s 24 % rozdielom medzi dojazdom WLTP a skutočným počtom najazdených kilometrov. Jediné autá, ktoré boli horšie, boli Peugeot E-5008, Voyah Dream a Peugeot E-3008. Okrem neuspokojivého výsledku v teste dojazdu mala Tesla Model 3 dosť nezvyčajný problém – palubné počítadlo neudávalo presné výsledky o prejdenej vzdialenosti. Motor.no poznamenal, že Tesla Model 3 a Polestar 3 sa vybili zhruba v rovnakom čase, pričom medzi nimi bolo len asi 200 metrov. Pripomíname, že všetky autá štartovali z rovnakého miesta.

Foto: BYD

Tesla ukazovala nepresné údaje

To znamená, že počítadlo prejdenej vzdialenosti Polestar naznačovalo, že najazdil 531 kilometrov – údaj potvrdený v Mapách Google – zatiaľ čo Tesla hlásila ďalších 16 kilometrov. Inými slovami, vodič Modelu 3 by si myslel, že na plné nabitie najazdil viac kilometrov, ako v skutočnosti najazdil. Nie je úplne novinkou, že oficiálne údaje o dojazde Tesly patria medzi najoptimistickejšie v tomto odvetví a tento test dojazdu je toho len ďalším príkladom. To neznamená, že Model 3 je zlé auto – v skutočnosti je to práve naopak – ale majitelia si musia uvedomiť, že palubnému počítaču, ktorý zobrazuje zostávajúci dojazd na obrazovke infotainmentu, nemožno dôverovať.

Automobil WLTP dojazd Reálny dojazd Rozdiel
Polestar 3 560 km 531 km -5%
BYD Tang 530 km 482 km -9%
Mini Countryman 399 km 355 km -11%
Lotus Emeya 500 km 436 km -13%
BYD Sealion 7 502 km 436 km -13%
Mercedes-Benz G-Class 443 km 381 km -14%
Kia EV3 590 km 499 km -15%
Porsche Taycan 592 km 499 km -16%
BYD Seal U 500 km 421 km -16%
Hongqi EHS7 540 km 452 km -16%
Smart #3 415 km 346 km -17%
Ford Explorer EV 525 km 437 km -17%
NIO EL8 503 km 412 km -18%
Hyundai Ioniq 5 546 km 436 km -20%
BMW i5 Touring 497 km 392 km -21%
Volvo EX30 472 km 371 km -21%
Audi Q6 e-tron 616 km 481 km -22%
Xpeng G6 550 km 329 km -22%
Porsche Macan 552 km 429 km -22%
Volkswagen ID.7 GTX Tourer 571 km 440 km -23%
Tesla Model 3 702 km 531 km -24%
Peugeot E-5008 488 km 361 km -26%
Voyah Dream 482 km 344 km -29%
Peugeot E-3008 510 km 347 km -32%

 

Exit mobile version