startstop

Kia začne na Slovensku vyrábať elektrický hatchback

Kia EV4

Foto: Kia

Už o niekoľko týždňov začne automobilka Kia vo svojom závode v Tepličke nad Váhom vyrábať elektrický hatchback EV4. Pôjde o prvý elektromobil značky, ktorý bude vznikať v Európe.

S novinkou Kia EV4, ktorá sa bude na trhu predávať v karosárskych prevedeniach sedan a hatchback, sme sa po prvýkrát naživo zoznámili na podujatí Kia EV Day 2025 v španielskej Tarragone.

Kia reaguje na transformáciu automobilového trhu s orientáciou na plne elektrické automobily a pre slovenskú ekonomiku je výbornou správou, že sa automobilka rozhodla vyrábať jeden zo svojich plne elektrických modelov na Slovensku. Pôjde konkrétne o model EV4 hatchback. Pokiaľ vás zaujme skôr EV4 v prevedení sedan, Kia vám ho privezie z domáceho závodu v Južnej Kórey.

Kia sa však v nižšej strednej triede nevzdá spaľovacích modelov a pripravená je už aj náhrada za modelový rad Ceed. Ten sa doteraz vyrába na Slovensku a aj vďaka jeho obľúbenosti v európskych zákazníkov dosahovala Kia v Tepličke nad Váhom v predchádzajúcich rokoch svoju maximálnu výrobnú kapacitu 350-tisíc vozidiel ročne. Lenže s príchodom nástupcu v podobe modelu K4 sa éra Ceed na Slovensku skončí. Aj Kia K4 sa bude vyrábať v prevedeniach hatchback a sedan a do Európy sa bude dovážať z Mexika. O niekoľko mesiacov neskôr by mala nasledovať aj verzia kombi.

Foto: Kia

Pôjde na odbyt tak ako Ceed?

Dá sa predpokladať, že produkcia EV4 bude dosahovať také čísla ako Ceed? Aktuálne najpredávanejším elektromobilom značky Kia v Európe je model EV3. Ten sa na Slovensku predáva od necelých 38-tisíc eur, zatiaľ čo základná cena Ceedu sa pohybuje na úrovni okolo 19-tisíc eur. Hoci ceny modelu EV4 ešte neboli oficiálne zverejnené, očakávame, že budú vyššie ako v prípade EV3, takže pravdepodobne základ sa nedostane pod 40-tisíc eur. Čo však hovoria čísla predajov? Kia za prvé štyri mesiace tohto roka predala v Európe podľa údajov JATO Dynamics 24 196 kusov modelu EV3, zatiaľ čo Ceed vo verziách hatchback a kombi SW zaznamenal predaj 23 525 kusov a model XCeed 7 678 kusov. V apríli sa model EV3 stal v Európe piatym najpredávanejším elektromobilom. Kia EV4 je globálny model, a preto sa bude exportovať do celého sveta.

Foto: Kia

Model EV4 bol vyvinutý s cieľom zvýšiť príťažlivosť ponuky elektromobilov značky Kia so zameraním na širokú demografickú skupinu. „Kia EV4 je jasným odrazom nášho záväzku prehodnotiť mobilitu a rozšíriť hranice toho, čo môže dizajn dosiahnuť. Tým, že ponúkame varianty sedan aj hatchback, prinášame našim zákazníkom jedinečný zážitok z modernosti a praktickosti, ktorý definuje rodinu elektromobilov Kia, spôsobom, ktorý vyhovuje ich rôznorodému životnému štýlu a potrebám,“ povedal Karim Habib, výkonný viceprezident a vedúci globálneho dizajnu Kia, ešte počas Kia EV Day 2025.

Na ďalšej strane bližšie predstavujeme model Kia EV4. Informácie o modeli Kia K4 nájdete TU.

Model EV4 vychádza z filozofie dizajnu „Opposites United“ predstavuje harmóniu dosiahnutú prostredníctvom kontrastov spôsobom, ktorý v segmente kompaktných vozidiel doteraz nebol známy. Tento étos je zdôraznený v dynamických profiloch vozidla, ktoré spájajú ostré, výrazné línie s výraznými technickými detailmi. EV4 demonštruje víziu Kia pre ďalšiu generáciu elektrických sedanov prostredníctvom svojej inovatívnej siluety, ktorá predstavuje novú typológiu na jednotnom trhu s elektrickými vozidlami.

Výrazný dizajn prednej časti je vybavený maskou Tiger Face doplnenou o vertikálne orientované svetlomety a podpis značky Star Map. Táto dynamická kombinácia zvýrazňuje široký, športový postoj vozidla a zároveň podčiarkuje jeho kultivovaný charakter. Sedan EV4 pretvára typológiu sedanu s elegantnou, aerodynamickou siluetou zahŕňajúcou nízku líniu kapoty.

Foto: Kia

Zozadu pokračuje sedan EV4 v tomto prístupe s výrazným dvojdielnym zadným spojlerom, ktorý v kombinácii s vertikálnymi svetelnými jednotkami posilňuje široký postoj vozidla a priekopníckeho ducha. Čistý dizajn nárazníka, zvýraznený technickým vzorom v mieste, kde sa stretáva s dverami batožinového priestoru, podčiarkuje pozornosť značky Kia na detail a pokrokový dizajn. Batožinový priestor má základný objem 490 litrov (sedan), resp. 435 litrov (hatchback).

Foto: Kia

Výkon, batérie a nabíjanie

Kia EV4 je postavená na 400V platforme E-GMP. Umožňuje voľbu medzi základnou (58,3 kWh) alebo Long Range (81,4 kWh) konfiguráciou batérie. Tieto poháňajú predný motor s výkonom 150 kW (204 koní). Verzia s menšou batériou tak zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy, s väčšou za 7,7 sekundy. Maximálna rýchlosť oboch variantov je 170 km/h. Ako pri všetkých elektrických vozidlách Kia, aj tento výkon je vyvážený s efektivitou, aby sa zabezpečil maximálny dojazd. Séria aerodynamických vylepšení pomáha zlepšiť prúdenie vzduchu pod vozidlom, čo vedie k nízkemu koeficientu odporu len 0,23 Cd.

Foto: Kia

To umožňuje sedanu EV4 dosiahnuť najlepší dojazd v triede, ktorý je v prípade štandardného modelu 430 km a 630 km v prípade modelu Long Range. Hatchback EV4 zvládne maximálne 590 km. Nabíjanie od 10 do 80 % sa dá dosiahnuť za 31 minút, pričom EV4 disponuje palubnou nabíjačkou s výkonom 11 kW. Nechýbajú tiež populárne funkcie Vehicle-to-Load (V2L) s výkonom 3,6 kVA pre vnútorné a vonkajšie použitie, ako aj Vehicle-to-Grid (V2G) s výkonom 10 kVA. Konektor na nabíjanie je umiestnený na prednom blatníku.

Foto: Kia

Výbava

K vozidlám bude dostupný digitálny kľúč, pričom prístup do vozidla môže byť zdieľaný s až 15 zariadeniami, vrátane Apple Watch. Kia EV4 disponuje 30-palcovým širokouhlým displejom, ktorý zahŕňa 12,3-palcový, 5,3-palcový a opäť 12,3-palcový displej. Funkcia Vehicle Smart TV posúva infotainment na ďalšiu úroveň a ponúka bohatú ponuku zábavných možností, vrátane YouTube, Netflix, Disney+, hier a karaoke. S podporou širokého spektra formátov obsahu (ako napríklad pomer strán 21:9) pre YouTube a Netflix, môže byť displej systému plne využitý na pozeranie filmov. Ďalej sa tu nachádza osemkanálový zvukový systém Harmon/Kardon a AI Asistent Kia využívajúci strojové učenie na neustále zlepšovanie presnosti rozpoznávania hlasu.

Exit mobile version