startstop

Rok 2025 je hrobárom malých a lacných áut, končí ďalšie

Mazda 2

Foto: Mazda

Len nedávno sme informovali o konci predaja Fiatu Tipo. Teraz sa z európskeho trhu sa čiastočne sťahuje ďalšie cenovo dostupné vozidlo. V predaji zostane len jeho hybridná verzia, čo je však preznačkovaný model iného výrobcu. 

Mazda 2 s benzínovým mild-hybridom končí. Na trhu pôsobila od roku 2014. Poslednou modernizáciou prešiel tento model v roku 2023. Informáciu o konci predaja tejto verzie priniesol Autocar. Správu potvrdila aj Markéta Kuklová, hovorkyňa českého zastúpenia značky Mazda. Portál auto.cz informuje, že u autorizovaných predajcov v Prahe a Karlových Varoch sú k dispozícii už iba dva skladové kusy. Obe autá majú výbavu Homura a atmosférický štvorvalec s objemom 1,5 litra s výkonom 66 kW (90 k). V predaji však naďalej zostáva Mazda 2 Hybrid, čo je v podstate preznačkovaná Toyota Yaris Hybrid. Tá sa začala predávať v roku 2021 a Mazde mal tento automobil pomôcť znižovať flotilové emisie. Tieto automobily používajú full-hybridný pohon.

Foto: Mazda

Dôvodom sú aj emisie

Mazda nešpecifikovala, prečo bola dvojka zrušená, ale jej hovorca povedal: “Keď sa posúvame smerom k zvýšenej elektrifikácii našich áut, Mazda 2 Hybrid spĺňa dopyt spotrebiteľov v segmente B a je krokom na našej ceste k zabezpečeniu nejakej formy elektrifikácie všetkých našich áut do roku 2030.” Samotný vek dvojky znamenal, že ho treba vymeniť, ale je možné, že Mazdu k jeho zrušeniu povzbudil aj britský mandát pre vozidlá s nulovými emisiami (ZEV) – oficiálny vládny harmonogram, ktorý núti výrobcov automobilov postupne zvyšovať predaj elektromobilov až na 80 % v roku 2030 a 100 % do roku 2035.

Foto: Mazda

Vyhnúť sa pokutám

Podľa súčasnej legislatívy je každému bežnému výrobcovi v Spojenom kráľovstve každoročne pridelená celková uhlíková kvóta. Vychádza to z jej celkového predaja v predchádzajúcom roku, ako aj z priemerných emisií CO2 benzínových, naftových a hybridných áut, ktoré predala v roku 2021. Ak výrobca zníži svoje emisie CO2 pod túto kvótu, môže premeniť svoje voľné uhlíkové kredity na de facto predaj, ktorý sa započítava do jeho cieľa predaja ZEV.

Automobilkám však hrozia pokuty aj za predaj vozidiel na trhoch Európskej únie. V roku 2025 musí priemer predaja vozidiel dosahovať maximálny limit 95 g/km CO2, inak budú musieť automobilky zaplatiť vysoké pokuty. Full-hybrid má emisie 87 g/km, zatiaľ čo benzínové motorizácie, ktoré teraz na trhu končia, dosahovali emisie nad 100 g/km. Záujem o tieto motorizácie bol na trhu vyšší ako záujem o full-hybrid, čo by tento rok Mazde spôsobovalo problémy, keďže v predaji má do príchodu 6e len jeden elektromobil (MX-30), ktorý však zrovna nie je bestsellerom.

Foto: Mazda
Exit mobile version