startstop

Používajú ho 34 rokov. Značka vyriekla ortieľ nad motorom V12

Mercedes poodhalil svoje plány na najbližšie roky. Na trh uvedie niekoľko nových modelov. Naďalej bude zdokonaľovať digitálne funkcie vozidiel, chystá predaj jednej továrne a zníži celkovú ročnú produkciu.

Počnúc úplne novým modelom CLA, ktorý bude oficiálne predstavený už o niekoľko týždňov, v tomto roku začne Mercedes-Benz najintenzívnejší program uvádzania produktov na trh vo svojej histórii. Tešiť sa tak môžeme na veľkú modernizáciu Triedy S v roku 2026, nové AMG modely a ďalšie. Celkovo plánuje Mercedes-Benz do roku 2027 dostať na trhy desiatky nových alebo aktualizovaných modelov.

Ako je už dlhšie známe, nové CLA sa bude ponúkať s elektrickým pohonom alebo 48-voltovým elektrifikovaným štvorvalcovým motorom spárovaným s elektrifikovanou osemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Mercedes sľubuje, že elektrický variant nastaví nové štandardy vo svojej triede z hľadiska dojazdu, spotreby a nabíjacieho výkonu vďaka know-how prenesenému z konceptu VISION EQXX.

Foto: Mercedes-Benz

Minimálne tri nové elektromobily

V rámci modelovej ofenzívy sa postupne predstavia elektrické modely Trieda C, Trieda E aj GLC. Tempo zavádzania nových elektrických vozidiel budú určovať trhové podmienky, infraštruktúra a potreby zákazníkov. „Našich zákazníkov nadchneme úplným zavedením nekompromisných áut. Budú inteligentnou súčasťou ich života. Všetky prichádzajú s plne integrovaným technologickým balíkom a využívajú najnovší vývoj v oblasti AI. Budú nabité pokročilými technológiami, ako sú najnovšie systémy ADAS, a inovatívne technické funkcie, ako je nový systém steer-by-wire.

Všetko to začne veľmi skoro s naším novým CLA, naším prvým softvérovo definovaným vozidlom poháňaným naším vlastným interným operačným systémom MB.OS. Po ňom bude nasledovať naše nové elektrické GLC, ktoré je prelomovým bodom v našom segmente strednej veľkosti. Toto je plne elektrické SUV, na ktoré naši zákazníci čakali,” uviedol Markus Schaefer, člen predstavenstva Mercedes-Benz Group AG.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Operačný systém MB.OS

Po uvedení CLA budú všetky nové vozidlá Mercedes bežať na patentovanom operačnom systéme Mercedes-Benz (MB.OS). Ten je škálovateľný, aby vyhovoval každému segmentu a dá sa prispôsobiť každému regiónu. Napríklad v prípade navigácie bude Mercedes-Benz využívať Google na západných trhoch, AMAP pre Čínu a TMAP v Kórei. S novým CLA predstaví Mercedes-Benz nielen MB.OS, ale aj virtuálneho asistenta MBUX. Vďaka použitiu najnovších veľkých jazykových modelov (LLM) a začleneniu konverzačnej a behaviorálnej AI bude používateľská skúsenosť proaktívnejšia a ľudskejšia. Virtuálny asistent bude môcť vďaka pamäti odpovedať na doplňujúce otázky prirodzeným spôsobom až hodinu.

MB.OS tiež podporuje automatizovanú jazdu ďalšej úrovne vrátane navigácie z bodu do bodu úrovne 2++, ktorá zvláda komplexnú mestskú premávku. Táto funkcia bude dostupná v Číne a USA (Európa bude nasledovať hneď, ako to legislatíva dovolí).

Foto: Mercedes-Benz

Skončí Mercedes s výrobou 12-valcového motora? Čítajte na nasledujúcej strane.

Foto: Mercedes-Benz

Portfólio hnacieho ústrojenstva elektrických vozidiel bude využívať vysoko modulárne elektrické pohonné jednotky a batérie, ktoré sú škálovateľné pre všetky segmenty, vrátane nákladovo efektívnych lítium-železo-fosfátových (LFP) a pokrokových nikel-mangán-kobaltových (NMC) batérií, ako aj vysokovýkonných okrúhlych článkov.

Pri batériách používaných v CLA sa náklady na kilowatthodinu znížili o približne 30 % v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Okrem pokroku v chémii článkov Mercedes-Benz pracuje na ďalších zlepšeniach hustoty energie a nákladovej efektívnosti.

Na zabezpečenie komplexného portfólia elektrifikovaných vozidiel so spaľovacími motormi má Mercedes-Benz už k dispozícii celý rad motorov a prevodoviek pripravených na emisné normy Euro 7 v rozsahu od štyroch do osem valcov. Na vybraných trhoch budú aj naďalej ponúkané 12-valcové motory. 

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Plán pre Čínu

Čína je už dnes domovom najväčšej a najsilnejšej výskumnej a vývojovej siete Mercedes-Benz mimo Nemecka. Miestne zariadenia v Pekingu a Šanghaji umožňujú automobilke plne využiť miestny ekosystém. Využitie čínskej R&D siete umožní značke zvýšiť inteligenciu svojich produktov a zároveň výrazne znížiť zložitosť a náklady. Produkty vyrobené pre čínsky trh budú vyvinuté lokálne a budú nabité aplikáciami a obsahom špecifickým pre Čínu, vrátane špecializovaného infotainmentu a funkcií automatizovanej jazdy. Súčasťou ohlásenej kampane na uvedenie produktov na trh bude sedem modelov určených pre Čínu vo všetkých segmentoch.

Foto: Patrik Matejčík

Optimalizácia produkcie

Mercedes-Benz plánuje do roku 2027 znížiť výrobné náklady o 10 %. Závod na výrobu hnacieho ústrojenstva v Poľsku sa transformuje na budúci výrobný závod pre nový modelový rad vanov. Výrobný závod na dodávky v Argentíve čaká predaj. Spoločnosť plánuje, že celosvetová výrobná kapacita osobných automobilov sa zníži z 2,5 milióna v roku 2024 na 2 až 2,2 milióna kusov do roku 2027. Zatvorenie závodov v Nemecku sa neplánuje. Výrobná kapacita v každom nemeckom závode je v priemere 300 000 kusov. K výrobnej zostave v Kecskemete (Maďarsko) pribudne model kľúčového segmentu, aby sa zvýšila jeho kapacita a využili výrobné náklady, ktoré sú zhruba o 70 % nižšie ako v Nemecku.

Exit mobile version