startstop

Šéf Stellantisu kritizuje Trumpove clá

John Elkann. Foto: Stellantis

Koncern Stellantis čelí neistote okolo ciel, ktoré avizuje americký prezident Donald Trump. Ich zavedenie by mohlo výrazne znížiť zisky jednotlivých značiek koncernu vrátane Jeepu, ktorý sa finančne spamätáva z uplynulého roka. 

Francúzsko-taliansko-americký koncern podľa agentúry Reuters tvrdí, že Trumpova administratíva by sa mala vyhnúť zavedeniu ciel, ktoré by neúmerne zasiahli výrobcov automobilov vyrábajúcich väčšinu svojich vozidiel v USA, vrátane 25 % ciel na Mexiko a Kanadu, ktoré majú vstúpiť do platnosti začiatkom marca.

Skutočnou príležitosťou pre Trumpovu administratívu, aby naozaj podporila pracovné miesta, výrobné príležitosti a investície v Amerike, je uzavretie medzery, ktorá v súčasnosti umožňuje vstup do krajiny približne štyrom miliónom vozidiel bez akýchkoľvek amerických komponentov,” uviedol v stredu riaditeľ Stellantis John Elkann počas telefonátu s analytikmi a dodal, že produkty vyrobené v Mexiku a Kanade by mali “zostať bez ciel“.
Spoločnosť v stredu oznámila celoročné výsledky za rok 2024 a poskytla opatrný výhľad na nasledujúci rok, keď sa zotavuje z prepadu tržieb v USA a hľadá svojho budúceho generálneho riaditeľa.
Foto: Jeep

Súmrak nad automobilovým trhom

2024 je rok, na ktorý nie sme hrdí,” povedal Elkann, ktorý riadi spoločnosť kým do funkcie nebude vymenovaný nový generálny riaditeľ. Vedúci predstavitelia automobilov v Detroite verejne a súkromne lobovali za clá namierené proti výrobcom automobilov, ktorí dovážajú vozidlá z Ázie alebo Európy do USA, na rozdiel od výrobcov automobilov, ktorí vyrábajú vozidlá v Severnej Amerike.
Generálny riaditeľ spoločnosti Ford Jim Farley uviedol, že clá prinášajú “veľa nákladov a veľa chaosu” a ak by boli zavedené, boli by veľmi škodlivé pre americký automobilový priemysel. Osemnásť percent Fordov predaných v USA sa vyrába v Mexiku a Kanade. Ak by sa zaviedli 25 % clá na dovoz z Kanady a Mexika, Stellantis by patril medzi najviac postihnutých. Stellantis vyrába 39 % svojich severoamerických vozidiel v Mexiku alebo Kanade, zatiaľ čo General Motors ich tam vyrába 36 % a Ford spomínaných 18 %.
Exit mobile version