startstop

Tankovanie aj servis budú drahšie: Čo znamená transakčná daň pre motoristov?

Od 1. apríla 2025 vstúpi na Slovensku do platnosti nová transakčná daň. Ovplyvní finančné transakcie podnikateľov, vrátane tých, ktorí pôsobia v oblasti dopravy a motoristických služieb.

Táto daň sa týka všetkých odchádzajúcich platieb z podnikateľských účtov, pričom sadzba je stanovená na 0,4 % zo sumy transakcie, s maximálnym limitom 40 eur na jednu transakciu. Pri výbere hotovosti z účtu je sadzba vyššia, a to 0,8 % bez stanoveného maximálneho limitu, píše Pravda.sk.

Ako sa to dotkne vodičov a motoristov?

Pre podnikateľov v oblasti dopravy a motoristických služieb to znamená zvýšenie nákladov spojených s finančnými transakciami. Každá platba, či už za palivo, servis vozidiel alebo iné prevádzkové náklady, bude podliehať tejto dani. To môže viesť k zvýšeniu prevádzkových nákladov, čo sa môže premietnuť aj do cien služieb pre konečných zákazníkov.

Čo treba urobiť?​

Ak podnikateľ doteraz využíval na podnikanie svoj súkromný účet, je nevyhnutné, aby si zriadil samostatný podnikateľský účet. Tým sa zabezpečí, že transakčná daň bude uplatňovaná len na platby súvisiace s podnikateľskou činnosťou. Vzhľadom na zvýšené náklady spojené s transakčnou daňou by mali podnikatelia zvážiť úpravu cien svojich služieb, aby kompenzovali tieto dodatočné výdavky.

Hoci pravidlá pre uplatňovanie transakčnej dane sú dosť chaotické a výnimky netransparentné, zatiaľ sa zdá, pre osoby podnikajúce v oblasti dopravy neexistujú špecifické výnimky z transakčnej dane. Zákon stanovuje oslobodenie od tejto dane pre určité subjekty a transakcie, ako sú neziskové organizácie, verejnoprospešné organizácie, štátne fondy, verejné vysoké školy a niektoré špecifické platobné operácie, napríklad platby vykonané cez službu eKolok alebo operácie súvisiace s menovou politikou Národnej banky Slovenska, informuje portál ​Podnikajte.sk.

Podnikateľom stúpnu náklady

Pre podnikateľov v oblasti dopravy je dôležité si uvedomiť, že transakčná daň sa bude vzťahovať na všetky odchádzajúce platby z ich podnikateľských účtov, vrátane platieb za palivo, údržbu vozidiel a ďalšie prevádzkové náklady. Preto by mali zvážiť optimalizáciu svojich finančných transakcií a prípadne prehodnotiť cenovú politiku svojich služieb, aby kompenzovali tieto dodatočné náklady.

Najviac platobných transakcií za palivo, servis a iné prevádzkové náklady vykonávajú predovšetkým dopravné a logistické spoločnosti, autobusoví dopravcovia, autopožičovne, taxi služby, alebo stavebné a mechanizačné firmy. Všetky tieto spoločnosti prevádzkujú veľké flotily osobných a nákladných vozidiel, autobusov či strojov, ktoré denne tankujú stovky litrov paliva, platia mýto, servisujú vozidlá, riešia opravy alebo umývajú vozidlá. Opomenúť netreba ani kuriérske služby a logistické centrá.

Najväčší nárast výdavkov možno očakávať u podnikateľov, ktorí majú veľký počet transakcií denne či mesačne, vykonávajú časté platby veľkých súm za pohonné hmoty, servis a ďalšie služby a nemôžu jednoducho optimalizovať svoje platby (napríklad nemôžu zlúčiť platby do väčších súm alebo platiť menej často).

Spotrebitelia sa tak musia od 1. apríla 2025 pripraviť na skokový nárast cien tovarov a služieb.

Exit mobile version