Každý motorista, ktorý vlastní vozidlo, sa skôr či neskôr stretne s povinnosťou absolvovať technickú kontrolu (STK). Napriek tomu, že mnohí vodiči na ňu prichádzajú s presvedčením, že ich vozidlo je v bezchybnom stave, štatistiky TESTEK ukazujú, že značná časť áut neprejde na prvý pokus. Aké sú najčastejšie chyby a ako sa im vyhnúť?
V roku 2024 bolo vo všetkých staniciach technickej kontroly (STK) v krajine vykonaných celkovo 1 575 668 technických kontrol vozidiel. 1 371 024 z nich bolo technických kontrol pravidelných. Ide o mierny pokles v porovnaní s rokom 2023, kedy bolo na Slovensku vykonaných celkovo 1 587 106 technických kontrol. Pokles na celkovom počte technických kontrol bol zaznamenaný najmä z dôvodu poklesu opakovaných kontrol, ktorý počet bol medziročne nižší o 10,91 %. Vyplýva to zo základných štatistických ukazovateľov spoločnosti TESTEK a.s.
Viac ako 16-tisíc nespôsobilých vozidiel
Výsledkom vykonaných 1 371 024 technických kontrol pravidelných bolo v prípade 1 210 971 (88,33 %) vozidiel hodnotenie spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách. V 143 746 prípadoch (10,48 %) boli vozidlá z dôvodu zistenej vážnej chyby vyhodnotené ako dočasne spôsobilé a v 16 307 prípadoch (1,19 %) kvôli zistenej nebezpečnej chybe alebo kvôli iným z predpisov vyplývajúcim dôvodom ako nespôsobilé na premávku. Podiel neúspešných vozidiel tak medziročne klesol o 1,61 percentuálneho bodu.
Najčastejšie vážne nedostatky na vozidlách
Tak ako aj po minulé roky, aj v roku 2024 najčastejšie prichádzalo k zisteniu závažnejších chýb predovšetkým na brzdových zariadeniach a na zariadeniach osvetlenia (vrátane elektrických zariadení). Oproti roku 2023 došlo k výmene poradia chýb na prvých dvoch priečkach. Nesúmernosť pôsobenia prevádzkovej brzdy sa po roku vrátila na prvé miesto pred nadmerné kolísanie brzdnej sily prevádzkovej brzdy. Tretím najčastejšie sa vyskytujúcim nedostatkom bol nedostatočný účinok parkovacej brzdy. Novými chybami v rebríčku 10 najčastejších sú opotrebenie brzdových kotúčov alebo bubnov a nefungujúce smerové svetlá.
Podľa štatistík tak jasne vyplýva, že nevyhovujúci stav bŕzd patrí medzi najčastejšie dôvody neúspešnej STK. Nerovnomerná účinnosť bŕzd, zlé nastavenie ručnej brzdy alebo únik brzdovej kvapaliny môžu spôsobiť, že vaše vozidlo kontrolou neprejde. Pravidelná kontrola a údržba bŕzd sú preto kľúčové. Ďalším častým problémom, najmä pri starších vozidlách, je korózia podvozka. STK odhaľuje skorodované nosné časti, ktoré môžu ohrozovať bezpečnosť. Pravidelná kontrola a ochrana podvozku pred koróziou môžu predísť problémom. Vodiči tiež zabúdajú skontrolovať smerové svetlá, brzdové svetlá či správne nastavenie svetlometov. Nesprávne nahustené alebo opotrebované pneumatiky môžu ovplyvniť stabilitu vozidla.
Počet STK aj technikov sa zvýšil
K 31.12.2024 bolo na Slovensku evidovaných celkovo 205 fungujúcich staníc technickej kontroly, v ktorých pracovalo dovedna 1 158 technikov technickej kontroly, čo je o 30 viac ako v roku 2023. Aj keď počet technikov narástol, v kombinácii so stagnujúcim počtom technických kontrol produktivita ich práce klesla. Jeden technik vykonal v roku 2024 v priemere o 46 kontrol menej ako v roku 2023. Oproti rekordnému roku 2018 však technik v súčasnosti vykonáva v priemere až o 400 kontrol ročne menej.
Celú správu spoločnosti TESTEK s podrobnými štatistickými údajmi o vykonaných technických kontrolách za rok 2024 nájdete TU.
Na záver len pripomíname, že technická kontrola nie je len administratívna povinnosť, ale predovšetkým nástroj na zabezpečenie vašej bezpečnosti a spoľahlivosti vozidla.