Dôvera v automobilové spoločnosti sa opäť naštrbila. Desať rokov po škandále Dieselgate okolo podvádzania pri testoch emisií výfukových plynov vyšlo najavo, že automobilky zasa nepodnikali v súlade s pravidlami spravodlivej hospodárskej súťaže. Uzavreli nezákonnú, tajnú dohodu týkajúcu sa recyklácie vozidiel po dobe ich životnosti.
Potrestaných je celkovo 15 výrobcov automobilov a združenie ACEA. Celková výška pokút sa vyšplhala na sumu okolo 458 miliónov eur. Najvyššiu pokutu musí zaplatiť Volkswagen, a to viac ako 127 miliónov eur.
Miliónové pokuty automobilkám uložil aj Úrad pre hospodársku súťaž a trhy (CMA) v Spojenom kráľovstve, ktorý koordinoval vyšetrovanie s EK. Vyšetrovanie trvalo tri roky a preukázalo, že výrobcovia uzatvorili nezákonnú dohodu o tom, že si nebudú navzájom konkurovať pri propagovaní percenta svojich áut, ktoré možno recyklovať. Do dohody boli zapojené značky ako BMW, Citroen, Ford, General Motors, Jaguar Land Rover, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Renault, Toyota a Volkswagen. Do dohody bol zapojený aj Mercedes-Benz, ktorý však nebude platiť pokutu, pretože na kartelovú dohodu poukázal. Pokuty od Európskej komisie sa týkajú aj značiek Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Suzuki a Volvo.
Rozhodnutia CMA aj EK sa sústredili na dve kľúčové oblasti. Prvá sa týkala informácií o udržateľnosti vrátane recyklovateľnosti, ktoré sú výrobcovia zo zákona povinní uvádzať vo svojej reklame. Tieto informácie sú potrebné, aby potenciálni kupujúci mohli zvážiť, nakoľko je auto šetrné k životnému prostrediu. CMA zistila, že všetci výrobcovia v schéme súhlasili s inzerciou, ak ich vozidlá prekročili minimálnu požiadavku na recyklovateľnosť 85 %. S výnimkou Renaultu sa tiež dohodli, že nebudú zákazníkov informovať o percentách recyklovaného materiálu použitého vo vozidlách. Je pritom nezákonné, aby sa firmy dohodli, že si nebudú navzájom konkurovať takýmto spôsobom.
Schéma prebiehala od mája 2002 do septembra 2017. Väčšina výrobcov bola zapojená počas celého obdobia, pričom Jaguar Land Rover sa pripojil v septembri 2008. Druhá oblasť rozsudku sa týkala výrobcov služieb, ktorí sú povinní ponúknuť zákazníkom recykláciu starých alebo odpísaných vozidiel na konci životnosti. Tento proces sa často poskytuje tretím stranám, ale CMA zistila, že výrobcovia vytvorili „kartel kupujúcich“ od apríla 2004 do mája 2018.
Postup koordinovalo združenie ACEA
Podľa CMA osem výrobcov (BMW, Ford, Mercedes-Benz, Peugeot-Citroen, Renault, Toyota, Vauxhall a Volkswagen) súhlasilo s tým, aby spoločnostiam neplatili za recykláciu ich vozidiel po dobe životnosti. Výsledkom bolo, že spoločnosti poskytujúce službu neboli v skutočnosti schopné vyjednávať cenu s výrobcami. Automobilky zdieľali svoje obchodné informácie o individuálnych dohodách s demontážnymi firmami a koordinovali svoje správanie voči týmto spoločnostiam.
Podľa rozhodnutia ACEA predsedala stretnutiam a zasahovala, keď výrobcovia pôsobili mimo dohôd. ACEA bola sprostredkovateľom kartelovej dohody a organizovala stretnutia. Výkonná viceprezidentka Európskej Komisie Teresa Ribera povedala, že komisia nebude tolerovať kartely akéhokoľvek druhu, vrátane tých, ktoré potláčajú povedomie zákazníkov a dopyt po produktoch šetrnejších k životnému prostrediu.
Podľa smernice EÚ z roku 2000 o vyradených vozidlách musí mať posledný vlastník možnosť vozidlo bezplatne zlikvidovať prostredníctvom demontáže a v prípade potreby sú výrobcovia automobilov povinní znášať tieto náklady.
Výška pokút od EK pre jednotlivých výrobcov automobilov:
Mercedes-Benz | 0 € |
Stellantis | 74 934 000 € |
Mitsubishi | 4 150 000 € |
Ford | 41 462 000 € |
BMW | 24 587 000 € |
Honda | 5 040 000 € |
Hyundai/Kia | 11 950 000 € |
Jaguar Land Rover/Tata | 1 637 000 € |
Mazda | 5 006 000 € |
Renault/Nissan | 81 461 000 € |
Opel | 24 530 000 € |
General Motors | 17 075 000 € |
Suzuki | 5 471 000 € |
Toyota | 23 553 000 € |
Volkswagen | 127 696 000 € |
Volvo | 8 890 000 € |
ACEA | 500 000 € |