Volant spája vodiča s vozovkou prostredníctvom pneumatík. Poskytuje spätnú väzbu a umožňuje cítiť nerovný povrch vozovky. Pre zákazníkov značky Mercedes‑Benz sa však čoskoro začne celkom nová éra prevádzky vozidla.
Mercedes-Benz ako prvý nemecký výrobca vozidiel od roku 2026 začne predávať sériové vozidlá s riadením po drôte (steer-by-wire). Táto technológia nevyžaduje mechanické spojenie medzi volantom a prednými kolesami. Namiesto toho sa požiadavky vodiča na riadenie prenášajú rýchlo a priamo cez elektrický kábel, teda po drôte.
Mercedes ubezpečuje, že nový pocit z riadenia im poskytne v každodennej premávke širokú škálu výhod. Ovládateľnosť vozidla bude ešte lepšia a manévrovanie s parkovaním ešte jednoduchšie. Je to preto, že riadenie po drôte môže ešte viac znížiť potrebnú námahu a pri parkovaní už nebude potrebné držať volant.
„Steer-by-wire je ďalším veľkým krokom smerom k mobilite zajtrajška a sme hrdí, že takýto systém uvedieme na trh v roku 2026. Táto technológia umožňuje jedinečný zákaznícky zážitok, ktorý ďaleko presahuje samotné riadenie. V kombinácii s podmienečne automatizovanou jazdou SAE Level 3 umožní v strednodobom horizonte ešte pohlcujúcejší zážitok zo šoférovania,” povedal Markus Schäfer, člen predstavenstva Mercedes-Benz Group AG.
Výhody riadenia po drôte
Špecialisti na odpruženie môžu variabilne zvoliť pomer riadenia a flexibilne ho prispôsobiť rôznym situáciám. To umožňuje súčasnú optimalizáciu jazdných vlastností, ktoré boli predtým vo vzájomnom rozpore – čo umožňuje napríklad ešte lepšiu kombináciu športovosti a komfortu. Rovnako tak môže priniesť ďalšie zvýšenie smerovej stability a priečnej obratnosti, za čo vďačí aj perfektnej súhre s riadením zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies až 10 stupňov). Vibráciám spôsobeným nerovným povrchom vozovky, ktoré sa predtým prenášali na vodiča cez volant ako rušivé vplyvy, bude možné takmer úplne zabrániť. Ďalšou potenciálnou výhodou tejto technológie v budúcnosti je príležitosť na hranie hier, keď vozidlo zastaví.
Riadenie po drôte navyše vedie k väčšej flexibilite v dizajne interiéru. Volant môže byť plochejší, čo má za následok lepší výhľad na displej pred vodičom. Uľahčuje tiež nastupovanie a vystupovanie z auta, pretože sploštená spodná strana volantu vytvára viac miesta. V kombinácii s budúcimi podmienečnými a vysoko automatizovanými jazdnými systémami by vodič mohol mať z dlhodobého hľadiska novú, ešte uvoľnenejšiu pozíciu.
Nový systém steer-by-wire od Mercedes-Benz má za sebou už viac ako milión kilometrov na testovacích laviciach. Okrem toho je podobný počet testovacích kilometrov najazdených aj na skúšobných plochách a v cestnej premávke.