startstop

Briti ospevujú tento hatchback. U nás prakticky vôbec nejazdí

Cupra Born

Foto: Cupra

Renomovaný britský motoristický magazín Autocar ho vyhlásil za najlepší elektromobil roka 2024. Predáva sa aj u nás, dokonca aj v športovo orientovanej verzii s výkonom 326 koní.

Britský magazín Autocar je známy veľkými porovnávacími testami, keď proti sebe postaví hneď niekoľko vozidiel, ktoré majú vždy čosi spoločné. Počas posledných 18 mesiacov Cupra Born zvíťazila hneď v dvoch porovnávacích testoch. Najprv v auguste 2023 porazila päť svojich súperov a získala ocenenie „Best Fun EV.“ V marci 2024 zasa nechala za sebou ďalších 11 konkurentov a Autocar ju vyhlásila za najlepšie elektrické vozidlo do 40 000 libier.

Cupra Born má dobrú rovnováhu medzi jazdou a ovládateľnosťou pre skutočný svet. Je to ten druh auta, ktorý vás vtiahne do každodenných situácií. Množstvo výkonu je tiež úderné. Elektromobily vám príliš často dávajú príliš veľa výkonu a sú ťažko ovládateľné. Napriek tomu má CUPRA Born akurát toľko výkonu, aby ste si ho skutočne užili,” napísal redaktor Autocaru Mark Tisshaw.
Foto: Cupra

Golf GTI éry elektromobilov?

Cupra Born je postavená na koncernovej platforme MEB určenej pre čisto elektrické vozidlá. Jej výhodou je možnosť umiestniť batériu čo najnižšie k povrchu vozovky, čo znižuje ťažisko a posúva kolesá do rohov karosérie, čím sa dosiahne dlhší rázvor. Skvelej ovládateľnosti nahráva aj skutočnosť, že vozidlo používa elektromotor namontovaný na zadnej náprave a pohon zadných kolies. Krútiaci moment 310 Nm je dostupný okamžite a dynamika vozidla je mimoriadne príjemná – Born zrýchli z 0 na 100 km/h už za 6,6 sekundy.
Tisshaw zachádza tak ďaleko, že sa Born nebojí prirovnať ku Golfu GTI. To, čím sa GTI stalo pre svet hothatchov, môže byť Born a špeciálne Born VZ pre svet výkonných elektrických kompaktov.  “Všetci naši testeri sa zhodli na tom, že Cupra Born preberá sľubné vlastnosti elektromobilu – tie, ktoré väčšina elektromobilov premrháva – a využíva ich čo najlepšie. Nízke ťažisko, pohon zadných kolies, ľahko zaťažená predná časť a dlhý rázvor náprav vytvárajú niečo, čo pôsobí agilne, no zároveň priateľsky a má citlivé a presné riadenie, ktoré nezaťažuje náporom. Born prenáša rýchlosť spôsobom, ktorý vás nenúti pozerať sa na zostávajúci dojazd a pýtať sa, či je rozumné ‚užívať si‘ jazdu na svojom EV.
Foto: Cupra

Pohon zadných kolies, výborná ovládateľnosť na ceste

Z hľadiska ovládania sú na tom aj bežné kompaktné elektromobily veľmi dobre, čomu pomáha spomínaná koncepcia elektromotora uloženého vzadu a pohonu zadných kolies. Tieto výhody však využívajú len tie vozidlá, ktoré sú od začiatku konštruované ako elektrické a nie sú dostupné s alternatívami v podobe spaľovacích motorov. Elektrické hatchbacky odvodené od spaľovacích súrodencov používajú predovšetkým pohon predných kolies a disponujú nižším výkonom, aby sa prenos krútiaceho momentu negatívne neprenášal do riadenia. Typickým príkladom je napríklad Peugeot E-308. Tisshaw vyzdvihuje aj tolerantnejšie nastavenie režimu Sport pre kontrolu stability. Hoci kontrola stabilizácie v Cupre Born nejde celkom deaktivovať, nezasahuje ani príliš profesorsky, vďaka čomu je vozidlo možné dobre riadiť plynom.
Foto: Cupra
Magazínu sa tiež pozdáva mix dizajnového štýlu, vnútorný komfort a množstvo automobilových technológií. “Cupra Born je to najlepšie v kompaktnej elektrickej triede. Prináša na scénu väčšiu príťažlivosť pre vodičov než mnohí konkurenti, ale má aj praktické vlastnosti a konkurencieschopnú cenu.” Poskytuje batožinový priestor porovnateľný s Volkswagenom Golf, no zároveň oveľa viac priestoru na zadných sedadlách. Redaktori Autocaru taktiež chválili materiálové spracovanie kabíny. “Cupra Born vyčnieva nad VW ID.3, pokiaľ ide o kvalitu materiálov. Okolo kabíny je roztrúsených viac mäkkých materiálov a textúrované strieborné ozdobné prvky dodávajú určitý záujem. V súlade so športovejším umiestnením modelu Cupra majú všetky modely Born športové sedadlá.
Foto: Cupra

V predaji od necelých 35-tisíc €

Cupra Born sa predáva s dvoma veľkosťami batérie. Jedna má využiteľnú kapacitu 59 kWh a druhá až 77 kWh. Na Slovensku sa Cupra Born predáva už od 34 940 € s bohatou základnou výbavou. Variant Long Range s dojazdom až 560 kilometrov je k dispozícii od 38 930 €. Obe verzie používajú elektromotor s výkonom 231 koní, čo je ďaleko viac ako je bežný priemer v triede kompaktných hatchbackov. Športovo orientovaná verzia VZ s výkonom 326 koní je v predaji od 44 420 €.
Medzi najväčších konkurentov modelu Cupra Born patrí MG4 Electric, ktoré takisto využíva koncepciu s pohonom zadných kolies. Toto vozidlo je cenovo ešte o niečo dostupnejšie a takisto ponúka športovo orientovanú verziu s názvom XPower.
Exit mobile version