Automobily radu BMW Z predstavujú nezameniteľnú kapitolu v histórii značky, spájajúcu športového ducha s emóciou jazdy pod holým nebom.
Prvýkrát sa meno „Z“ objavilo na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov, kedy BMW predstavilo svoj vlastný pohľad na moderný roadster. Modely tohto radu kombinovali odvážny dizajn, technické inovácie a pôžitok z riadenia, ktorý sa stal ich poznávacím znakom. Počas rokov vzniklo niekoľko generácií a verzií, pričom každá priniesla niečo nové a posunula latku vyššie.
Cesta modelov BMW Z je príbehom vývoja, vízie a neustáleho hľadania perfektného spojenia medzi vodičom a cestou.
BMW Z-Roadster Club Slovakia
Vozidlá radu BMW Z majú fanúšikovskú základňu aj na Slovensku. O združovanie majiteľov a nadšencov automobilov BMW Z sa u nás stará predovšetkým Norbert Bozóky, ktorému sa podarilo s klubom BMW Z-Roadster Club Slovakia ako jedinému dostať do elitnej medzinárodnej spoločnosti celosvetovo akceptovaných auto a moto klubov značky BMW. Klubovú a komunitnú činnosť má v rámci BMW na starosti oddelenie BMW Classic, ktoré takto dáva najavo, že automobilke na komunitách a majiteľoch prevažne klasických vozidiel záleží. Vzniká tak lepšie spojenie medzi výrobcom a majiteľmi vozidiel, pričom plní nielen sociálne, ale aj praktické technické funkcie.
BMW Z-Roadster Club Slovakia odštartoval sezónu 2025 spanilou jazdou z Nitry cez horský priesmyk Skýcov až do Partizánskeho. Zrazu sa napriek vrtochom počasia zúčastnilo 30 vozidiel Z-Roadsters, najmä Z3 a Z4. Ku kolóne sme sa vďaka BMW Slovakia pridali aj my s vozidlom BMW Z4 M40i. Čerešničkou na torte bola vôbec prvá účasť vzácneho kúsku BMW Z1 z roku 1990 vo farbe Dream Black, s radovým atmosférickým 6-valcovým motorom s objemom 2,5 litra. Ide o prvé vozidlo v klube so statusom historického vozidla. Pozornosť pútali aj zachovalé kusy Z3 s motorom 1.8i vo farbe Atlanta Blue s akou jazdil James Bond, potom výrazná červená 1996 Hellrot Z3, či niekoľko krásnych modelov Z4 poslednej generácie. Hlavným podujatím sezóny organizovaným klubom BMW Z-Roadster Club Slovakia bude III. zraz BMW Z-Roadsters, ktorý sa bude konať 21.-22. júna v Trenčianskych Tepliciach.
BMW Z1 (1989–1991)
BMW Z1 bol prvým modelom radu Z a zároveň ukážkou technickej kreativity značky na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. Jeho najvýraznejším znakom boli elektricky zasúvateľné dvere a karoséria z plastu vystuženého sklenenými vláknami, ktorá bola navrhnutá tak, aby sa dala v prípade potreby jednoducho demontovať a vymeniť.
BMW viedlo vývoj Z1 v rámci interného oddelenia Technik GmbH, ktoré sa zameriavalo na tvorbu inovatívnych riešení bez obmedzení bežného vývoja. Podvozok pozostával zo špeciálne navrhnutého oceľového rámu a zadná náprava Multilink, ktorá debutovala práve na Z1, sa neskôr uplatnila aj v iných modeloch značky. Pohonnú jednotku tvoril známy radový šesťvalec M20B25 z BMW E30 s výkonom 170 koní a bol spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Vďaka hmotnosti približne 1250 kg dokázalo BMW Z1 zrýchliť z 0 na 100 km/h za približne 7,9 sekundy, pričom maximálna rýchlosť dosahovala 225 km/h.
Celkovo bolo vyrobených okolo 8000 kusov, pričom väčšina z nich zostala v rukách európskych zákazníkov. Auto sa predávalo za prémiovú cenu a jeho výroba bola limitovaná aj kvôli ručne intenzívnemu montážnemu procesu v továrni BMW v Mníchove. Z1 si dnes drží povesť zberateľského klenotu, pričom sa oceňuje jeho technologická odvážnosť aj výnimočný dizajn, ktorý sa odvážne odklonil od dobových konvencií.
BMW Z3 (1995–2002)
BMW Z3 sa stalo symbolom zábavnej jazdy a prístupného roadstera, ktorý pomohol značke vstúpiť do novej éry.
Po premiére vo filme „Golden Eye“ v roku 1995 získalo okamžitú celosvetovú slávu, pričom spojenie s Jamesom Bondom výrazne ovplyvnilo jeho predajné úspechy, najmä na americkom trhu.
Výroba modelu prebiehala v závode Spartanburg v Južnej Karolíne, čo umožnilo BMW rýchlejšie reagovať na dopyt v Severnej Amerike. Z3 bolo postavené na skrátenej platforme radu 3 (E36) a spočiatku sa ponúkalo s menšími štvorvalcovými motormi s objemom 1,8 a 1,9 litra, vhodnými pre pohodové víkendové jazdy.
V roku 1997 pribudli výkonnejšie šesťvalcové verzie 2.8i, ktoré zásadne zmenili charakter auta. Pocit ľahkosti a priameho riadenia, podporený nízkou hmotnosťou, však zostal zachovaný.
Interiér síce niekedy pôsobil jednoduchšie, no ponúkal všetko potrebné pre športovú jazdu: dobrú pozíciu za volantom, kvalitné spracovanie a intuitívne ovládanie.
Významným míľnikom sa stal príchod modelu Z3 M Roadster a neskôr Z3 M Coupé. Tieto verzie dostali vysokootáčkový radový šesťvalec S50 a neskôr S54 (podľa trhu), ktorý pochádzal z legendárneho BMW M3 (E36 a E46). Z3 M ponúklo výkon viac ako 320 koní v európskych špecifikáciách, samosvorný diferenciál a výrazne ostrejšiu jazdnú charakteristiku.
Dizajnovo stavilo Z3 na dlhú kapotu, krátku zadnú časť a klasické proporcie roadstera. Kupé verzia, predstavená v roku 1998, šokovala svet netradičnou „shooting brake“ siluetou a dnes patrí medzi najžiadanejšie a najzberateľskejšie modely značky. Počas svojho životného cyklu prešlo Z3 niekoľkými modernizáciami – facelift v roku 1999 priniesol nové zadné svetlá, jemne upravený interiér a širšiu ponuku motorov vrátane populárneho šesťvalca 3.0i.
Napriek určitým kritikám, ako bola obmedzená praktickosť alebo citeľný vplyv staršej platformy na niektorých verziách, sa BMW Z3 etablovalo ako jedno z najcharizmatickejších športových áut svojej doby. Dnes je uznávané ako moderná klasika, ponúkajúca čistý pôžitok z jazdy, nadčasový dizajn a bohatý výber verzií podľa vkusu a nárokov majiteľa.
POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE
Automobily radu BMW Z predstavujú nezameniteľnú kapitolu v histórii značky, spájajúcu športového ducha s emóciou jazdy pod holým nebom.
BMW Z8 (1999–2003)
BMW Z8 nadviazalo na ducha legendárneho modelu 507 z päťdesiatych rokov. Dizajn vypracovalo štúdio BMW Designworks USA pod vedením Henrika Fiskera, pričom spojilo retro prvky s modernou technikou.
Pod kapotou sa nachádzal atmosférický 4,9-litrový motor V8 z modelu BMW M5 (E39). Motor poskytoval výkon 400 koní a krútiaci moment prenášala na zadné kolesá šesťstupňová manuálna prevodovka. Z8 zrýchľovalo z 0 na 100 km/h približne za 4,7 sekundy a dosahovalo maximálnu rýchlosť elektronicky obmedzenú na 250 km/h.
Vďaka hliníkovej karosérii bola hmotnosť držaná na rozumnej úrovni, čo prispelo k výbornej ovládateľnosti. Tuhosť konštrukcie bola mimoriadne vysoká, čo znamenalo stabilné jazdné vlastnosti aj vo vyšších rýchlostiach. Každý exemplár bol ručne vyrábaný v špecializovanej hale v Mníchove, čo zaručilo maximálnu kvalitu a pozornosť k detailom. Výrobný proces trval dlhšie ako pri bežných modeloch, no vďaka tomu si Z8 udržala vysokú úroveň exkluzivity.
Interiér spájal minimalistický dizajn s luxusnými materiálmi.
Analógové prístroje boli netradične umiestnené v strede palubnej dosky, čo posilnilo retro charakter vozidla. Zároveň však ponúkala moderné technológie vrátane navigácie a vysokokvalitného audiosystému od Harman/Kardon. Z8 sa objavila aj na striebornom plátne, konkrétne vo filme „The World Is Not Enough“, kde ju opäť spojili s postavou Jamesa Bonda.
Tým sa ešte viac zvýšil záujem o tento unikátny model.
Celkovo bolo vyrobených približne 5 700 kusov, pričom väčšina smerovala na americký trh. V súčasnosti je BMW Z8 vyhľadávaným zberateľským kúskom, ktorého hodnota stabilne rastie. Spája totiž krásu klasického dizajnu, vysoký výkon a technologickú výnimočnosť.
BMW Z4 (2002–súčasnosť)
BMW Z4 vzniklo ako priame pokračovanie úspešného modelu Z3, pričom prinieslo odvážnejší dizajn a lepšie jazdné vlastnosti.
Dizajn charakterizovali ostré línie, dlhá kapota a krátke previsy, čím sa posilnila športová identita vozidla.
Prvá generácia (E85 roadster, E86 kupé) prišla v roku 2002 a kládla dôraz na dynamiku aj vodičský zážitok. Pevná podvozková platforma, presné riadenie a ponuka atmosférických motorov vytvorili športový charakter, zatiaľ čo komfort bol stále udržiavaný na vysokej úrovni. Druhá generácia (E89), predstavená v roku 2009, priniesla významnú zmenu – namiesto plátennej strechy dostala Z4 pevný sklápateľný hardtop. Tým spojila výhody roadsteru aj kupé do jedného vozidla. Zároveň sa zamerala viac na luxus a každodenné použitie, zatiaľ čo ostávala verná športovým koreňom.
Tretia generácia (G29), predstavená v roku 2018, vrátila Z4 späť k plátennej streche, aby sa znížila hmotnosť a zvýšila agilita. BMW vyvíjalo Z4 v spolupráci s Toyotou, pričom platformu zdieľa s modelom Supra. Ponuka motorov zahŕňa štvorvalce aj šesťvalcové verzie, na vrchole stojí Z4 M40i s radovým šesťvalcom a výkonom cez 340 koní.
Interiér Z4 sa v každej generácii neustále zlepšoval. Použité boli kvalitnejšie materiály, moderné technológie a viac komfortných prvkov, vďaka čomu sa Z4 stala vhodnou aj na dlhšie cesty. Aj keď každá verzia ponúkala iný prístup k športovej jazde, Z4 si vždy zachovala vyvážený charakter. Vodiči si tak mohli užiť dynamické vlastnosti, ale zároveň aj pohodlné cestovanie na každodennej báze. V súčasnosti Z4 zostáva jedným z posledných klasických roadsterov na trhu. Spája športového ducha BMW s moderným dizajnom a komfortom, ktorý ocení aj náročnejší zákazník.
BMW Z4 (E85/E86) – 1. generácia (2002–2008)
Po úspechu modelu Z3 predstavilo BMW v roku 2002 jeho nástupcu, ktorý niesol modernejšie línie a jasnejšie športové ambície. Nové BMW Z4 zaujalo odvážnym dizajnom, ktorý navrhol Anders Warming. Dlhá kapota, nízky posed a ostré hrany jasne naznačovali, že nejde len o štýlový roadster, ale o auto stavané na zážitok za volantom. Prvá verzia s označením E85 bola dostupná ako roadster s plátennou strechou. V roku 2006 pribudla verzia E86 s pevnou strechou, ktorá karosérii pridala ešte viac tuhosti a športového charakteru. Obe varianty stavali na precízne vyladenom podvozku a perfektnom rozložení hmotnosti medzi nápravami.
Pod kapotou si zákazníci mohli vybrať z palety štvorvalcov a radových šesťvalcov. Základ tvorili motory 2.0i a 2.2i, určené skôr na pokojnejšie jazdenie. Silnejšie verzie ako 3.0i a 3.0si už prinášali výkon a športové vlastnosti, ktoré sa od BMW očakávali.
Vrcholom ponuky bol model Z4 M. Pod jeho prednou kapotou pracoval atmosférický motor S54 z legendárneho M3 E46, známy svojim surovým zvukom a ostrou reakciou. Výkon 343 koní v kombinácii s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a zadným pohonom znamenal, že Z4 M patrilo medzi najčistejšie športové autá svojej doby.
Interiér Z4 síce pôsobil minimalisticky, no ponúkal kvalitné materiály a športovú pozíciu za volantom. Pre náročnejších zákazníkov bola k dispozícii výbava ako kožené sedadlá, navigácia alebo prémiové audio. Voliteľná sekvenčná prevodovka SMG na modeli 2.5i však nezískala až tak veľkú obľubu, keďže jej chod bol menej plynulý ako pri klasickom manuáli.
BMW Z4 prvej generácie si rýchlo vybudovalo povesť spoľahlivého a zábavného športového auta. Hoci tvrdšie naladenie podvozku nebolo ideálne na rozbité cesty, na kvalitnom povrchu odmeňovalo vodiča presnosťou a spätnou väzbou, ktorú dnes ponúka už len málo moderných áut. Dnes je Z4 E85/E86 cenené najmä pre svoju mechanickú čistotu a nadčasový dizajn, ktorý ani po rokoch nestratil nič zo svojej príťažlivosti.
POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE
Automobily radu BMW Z predstavujú nezameniteľnú kapitolu v histórii značky, spájajúcu športového ducha s emóciou jazdy pod holým nebom.
BMW Z4 (E89) – 2. generácia (2009–2016)
Po úspechu prvej generácie predstavilo BMW v roku 2009 nový model Z4, ktorý sa od predchodcu líšil výrazne odvážnejším prístupom. Jednou z najväčších zmien bolo zavedenie elektricky ovládanej kovovej skladacej strechy. Vďaka nej sa Z4 premenilo na praktickejší roadster aj kupé v jednom. Dizajn mal na starosti tím vedený Julianou Blasi a Nadya Arnaout. Výsledkom bola elegantnejšia a uhladenejšia karoséria, ktorá si zachovala športový charakter, no zároveň ponúkla vyššiu dávku komfortu.
Nové línie pôsobili menej agresívne, čo pomohlo osloviť širšie spektrum zákazníkov.
Pod kapotou sa objavili nové prepĺňané motory, ktoré spájali výkon a efektivitu. Štvorvalcové verzie ako sDrive20i a sDrive28i, ponúkali rozumný kompromis medzi dynamikou a spotrebou.
Silnejšie varianty, najmä sDrive35i a sDrive35is, využívali trojlitrové šesťvalce s turbodúchadlom, ktoré zabezpečovali skutočne športový prejav. Vrcholom bol model sDrive35is, ktorý prinášal 340 koní a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za približne 4,8 sekundy. K dispozícii bol aj klasický šesťstupňový manuál, no mnohí zákazníci uprednostnili modernú dvojspojkovú prevodovku DCT.
BMW Z4 druhej generácie sa vyrábalo výlučne v nemeckom Regensburgu, čo zaručovalo vysokú kvalitu spracovania.
Vodiči oceňovali nielen dizajn a motory, ale aj komfortné jazdné vlastnosti, ktoré umožnili pohodlné zdolávanie dlhších trás. Aj keď bolo Z4 E89 o niečo mäkšie a menej surové než predchodca, stále dokázalo ponúknuť zábavu za volantom. V zákrutách pôsobilo vyvážene a spoľahlivo, pričom zároveň zvládalo bežné cesty s prekvapivým pohodlím. Pri výbere jazdenky však treba byť opatrný, v našom redakčnom teste sme sa pozreli na zúbok jazdenému Z4 E89.
Druhá generácia Z4 tak úspešne spojila dve tváre, roadsterovú slobodu a kupé komfort – a zostala jedným z najuniverzálnejších modelov v histórii BMW Z.
BMW Z4 (G29) – 3. generácia (2018–súčasnosť)
Tretia generácia BMW Z4, označovaná ako G29, prišla v roku 2018 s cieľom oživiť ducha klasických roadsterov značky. Vývoj prebiehal v spolupráci s Toyotou, pričom BMW sa sústredilo na vytvorenie otvoreného športového auta s dôrazom na dynamiku a komfort. Na rozdiel od predchádzajúcej generácie s kovovou skladacou strechou dostala Z4 opäť klasickú plátennú strechu.
Tým sa podarilo znížiť hmotnosť o približne 50 kilogramov, zlepšiť ťažisko a zvýšiť jazdnú agilitu. Strecha sa dokáže elektricky otvoriť alebo zatvoriť za približne desať sekúnd aj počas jazdy do rýchlosti 50 km/h.
Karoséria využíva kombináciu vysokopevnostnej ocele a hliníkových prvkov, čo zvyšuje torznú tuhosť bez zbytočného navýšenia hmotnosti. Dĺžka vozidla dosahuje 4324 mm, šírka 1864 mm a rázvor kolies je 2470 mm. Krátke previsy a široký postoj zaručujú stabilitu a presné reakcie pri dynamickej jazde.
Motorová paleta ponúka niekoľko možností. Základ tvorí model sDrive20i s dvojlitrovým štvorvalcom, výkonom 145 kW (197 koní) a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm. Silnejšia verzia sDrive30i využíva ten istý motor naladený na 190 kW (258 koní) a 400 Nm. Vrchol ponuky predstavuje model M40i, poháňaný trojlitrovým radovým šesťvalcom s výkonom 250 kW (340 koní) a krútiacim momentom 500 Nm. Všetky motory využívajú osemstupňovú automatickú prevodovku ZF, ktorá vyniká rýchlym radením a plynulosťou.
Podvozok obsahuje klasickú konfiguráciu – dvojité lichobežníky vpredu a viacprvkové zavesenie vzadu. Riadenie s variabilným prevodom reaguje presne a prirodzene, pričom jazdné režimy umožňujú prispôsobiť odozvu motora, prevodovky aj podvozka podľa nálady vodiča. Hmotnosť vozidla začína pri približne 1450 kg pri základnej verzii a stúpa nad 1550 kg pri M40i. Batožinový priestor s objemom 281 litrov zostáva využiteľný aj pri sklopenej streche. Interiér ponúka moderný dizajn kombinujúci športové línie s luxusnými detailmi. Digitálny prístrojový panel, centrálna obrazovka s uhlopriečkou 10,25 palca a prémiové materiály vytvárajú dojem technickej vyspelosti aj pohodlia.
BMW Z4 G29 predstavuje návrat k čistej radosti z jazdy.
Ponúka športovú dynamiku, každodenný komfort a moderné technológie, pričom vďaka svojej vyváženej koncepcii patrí k najvydarenejším roadsterom svojej kategórie.
Záver
Modely BMW Z vždy predstavovali viac než len športové autá, boli odrazom technického pokroku, dizajnového smerovania a filozofie radosti z jazdy. Od experimentálneho Z1 cez globálne úspešný Z3 až po exkluzívny Z8 a moderné verzie Z4 si každá generácia zachovala charakteristický podpis značky. BMW Z4 ukazuje, ako sa roadstery dokážu prispôsobovať meniacim sa požiadavkám trhu bez straty svojej identity. Dnes BMW Z4 reprezentuje harmonické spojenie športového výkonu a každodennej využiteľnosti, čím pokračuje v tradícii, ktorá začala pred viac ako tridsiatimi rokmi.
História modelov BMW Z ukazuje, že vášeň pre jazdu a technická inovácia môžu ísť ruka v ruke a výsledkom sú vozidlá, ktoré dokážu osloviť nové aj staršie generácie vodičov.
BMW Z4 dnes reprezentuje harmonické spojenie športového výkonu a každodennej využiteľnosti, čím pokračuje v tradícii, ktorá začala pred viac ako tridsiatimi rokmi. A hoci Z4 M40i nepatrí medzi najnovšie vozidlá značky BMW, sadnúť si za jeho volant, stiahnuť strechu a vydať sa s ním na okresky, je vždy šoférskym sviatkom. Kompaktné rozmery, dlhá predná kapota, nízka pozícia za volantom, sedadlá umiestnené tesne pred zadnými kolesami, výkon 340 koní a krútiaci moment 500 Nm prenášaný na zadné kolesá sú ingrediencie, ktoré sa starajú o to, že sa pod vašimi rukami a nohami servíruje skutočne puristický zážitok z jazdy. Cítiť vietor vo vlasoch, slnko na pokožke a opojný pocit slobody, ktorý v žiadnom inom type vozidla nejde zažiť, je na nezaplatenie.
S BMW Z4 M40i to nemusí byť len obyčajná jazda. Môže sa premeniť na rituál, symfóniu benzínu, emócií a svetla umierajúceho dňa, keď sa s autom vydáte pri západe slnka na krásne slovenské cesty mimo hlavných ťahov. História modelov BMW Z ukazuje, že vášeň pre jazdu a technická inovácia môžu ísť ruka v ruke a výsledkom sú vozidlá, ktoré dokážu osloviť nové aj staršie generácie vodičov. A čo je najlepšie, vďaka jazdeným kúskom môžu tieto pocity zažiť aj vodiči s menším budgetom, ktorých privíta srdečná komunita ľudí, ktorý svoje srdce odovzdali roadsterom BMW Z.