Jeden z najatraktívnejších európskych šampionátov sa vracia na Slovakia Ring. Pretekárske ťahače patria k absolútnej špičke nielen z hľadiska techniky, ale aj súbojov na trati.
FIA Majstrovstvá Európy ťahačov na okruhu (ETRC) patria k tomu najlepšiemu čo európska motoršportová scéna aktuálne ponúka. Seriál vznikol už v roku 1985 a za tie roky si vybudoval skvelé renomé. Každoročne priťahuje davy fanúšikov, ktorých lákajú nielen nadupané stroje s pozoruhodnou technikou, ale aj ostré súboje koleso na koleso. Už čoskoro tento šampionát opäť zavíta na Slovakia Ring v rámci podujatia OMV MaxxMotion Goodyear FIA ETRC TRUCK RACE OF SLOVAKIA (6.-8. júna 2025).
Svoj debut si na slovenskom okruhu ETRC odbilo už v roku 2017 a odvtedy je neochvejnou súčasťou kalendáru na Slovakia Ringu. Každoročne priláka motoršportových fanúšikov nielen zo Slovenska, ale aj z Maďarska a ďalších susedných krajín. Dnes môžeme európsky šampionát ťahačov označiť za jedno z najvýznamnejších a najnavštevovanejších podujatí v roku. Poďme si teda pripomenúť, čo robí ETRC tak atraktívnym.
Výkon presahujúci 1 000 koní
V prvom rade sú to samotné stroje. Pretekárske ťahače vychádzajú z komerčných modelov, no pochopiteľne, sú výrazne upravené pre súťažné účely. Objem motora dosahuje až 13 litrov, pričom výkon je výrazne vyšší ako u bežných komerčných modelov. Pretekárske špeciály totiž disponujú výkonom na úrovni až 1 100 koní s krútiacim momentom presahujúcim šialených 5 000 Nm. To je aj hlavným dôvodom, prečo má ETRC nariadený letmý štart, namiesto pevného. Krútiaci moment je totiž tak veľký, že pri pevnom štarte by mala zadná náprava značný problém ho bezpečne preniesť na kolesá.
Na stovku len za 5 sekúnd
Hnacia sila sa, mimochodom, prenáša cez 16-stupňovú manuálnu prevodovku, takže jazdci sa za volantom rozhodne nenudia. Zrýchlenie z nuly na sto tieto stroje zvládajú len za 5 sekúnd a to prosím pekne pri minimálnej hmotnosti 5,3 tony! O tom, aké sú tieto ťahače monštrá, svedčí aj fakt, že maximálna rýchlosť je z bezpečnostných dôvodov obmedzená na 160 km/h. Elektronické systémy totiž automaticky obmedzujú výkon motora pri dosiahnutí tejto rýchlosti. Pri vyšších tempách by totiž nemusel používaný vodou chladený brzdový systém stačiť.
Za zmienku určite stoja aj pneumatiky Goodyear, ktoré sú špeciálne vyvinuté pre potreby šampionátu a tiež aerodynamika, ktorá napriek boxovému tvaru ťahačov hrá istú rolu. Tímy totiž usilovne pracujú na optimalizácii prúdenia vzduchu okolo vozidla v rámci povolených predpisov. Zároveň málokto možno vie, že od roku 2021 je FIA ETRC prvou motoristickou sériou, ktorá úspešne prešla na 100 % udržateľné palivo, čím sa znižujú emisie uhlíka.
Samotné ťahače však nie sú jediným lákadlom. Fanúšikov totiž čaká počas celého víkendu bohatý program. Ten zahŕňa dve kvalifikácie a až štvoricu pretekov (dvoje v sobotu a dvoje v nedeľu). V nich si jazdci nedarujú ani centimeter na trati a súboje vo väčšine prípadov rozhodne neberú v rukavičkách.
Priaznivci sa však môžu tešiť aj na viaceré sprievodné preteky ako GT Endurance s pretekmi vozidiel GT3, TCR Endurance s cestovnými vozidlami a tiež pohárové Twingo a Clio Cupy. Zábavu tento rok prinesie aj koncert hviezd 90. rokov 90’s SUPER FEST. Viac informácií, časový harmonogram či ceny vstupeniek nájdete na oficiálnej stránke Slovakia Ringu.