startstop

Čím viac elektromobilov predajú, tým menej zarobia. Čo s tým?

Foto: Volkswagen

Pomerne kuriózne finančné výsledky zaznamenal v prvom štvrťroku 2025 jeden z popredných automobilových výrobcov. Predali viac elektromobilov, no paradoxne zarobili menej. O kom je reč?

Hovoríme o koncerne Volkswagen Group, ktorý sa síce môže popýšiť výrazným nárastom predaja elektromobilov, no zároveň si škrabe hlavu nad poklesom zisku. Ten sa totiž v prvom štvrťroku 2025 prepadol až o 40,6 % na 2,18 miliardy eur. Na prvý pohľad by sa dalo predpokladať, že tento prudký pokles bol spôsobený poklesom predaja, no opak je pravdou. Celkové dodávky nových vozidiel totiž stúpli o 1,4 percenta na 2,13 milióna kusov. V čom je teda problém? Odpoveď je jednoduchá: elektrické vozidlá.

Predaj v Európe sa zdvojnásobil

VW Group zaznamenal v prvom štvrťroku tohto roka pozoruhodné zvýšenie predaja svojich elektrických modelov. V Európe bol nárast dokonca viac ako dvojnásobný (+113 %), v Amerike predaje EV posilnili o 51 percent. Tento nárast znamenal, že do konca marca bolo v priemere každé desiate predané auto koncernu VW Group elektrické.

Okrem toho počet nevybavených objednávok na elektromobily v západnej Európe počas prvého štvrťroku vyskočil o 64 percent a EV-čká majú v danej oblasti aktuálne až 19 % podiel na predajoch. Nemeckému gigantovi sa tak podarilo prevziať pozíciu lídra v Európe v segmente elektrických vozidiel s podielom až 26 percent. Najpopulárnejšími boli VW ID.4 a ID.5, z ktorých sa dokopy predalo 43 700 kusov. Napriek tomuto úspechu však VW Group trápi pokles zisku.

Foto: VW Group

Spaľováky sú stále ziskovejšie

Arno Antlitz, finančný a prevádzkový riaditeľ Volkswagen Group, priznal, že ich finančné výsledky poukazujú na tvrdú realitu. Elektromobily sú podľa jeho slov stále podstatne menej ziskové ako ekvivalentné vozidlá so spaľovacími motormi. Zároveň prezradil, že koncern musí tvrdo pracovať na znížení výrobných nákladov a zvýšení marží pri elektrických modeloch. Pokles cien už tak drahých elektromobilov preto určite nečakajte.

“Tento trhový úspech našich elektromobilov vytvára tlak na náš výsledok. Prevádzková marža okolo štyroch percent jasne ukazuje, že nás čaká ešte veľa práce. Vzhľadom na súčasnú nestabilnú globálnu hospodársku situáciu je ešte dôležitejšie sústrediť sa na páky, ktoré máme pod kontrolou. To znamená doplniť náš skvelý sortiment výrobkov konkurencieschopnou nákladovou základňou – tak si môžeme zabezpečiť úspech aj na rýchlo sa meniacich globálnych trhoch,” povedal Antlitz.

Foto: Volkswagen

V roku 2023 však predpovedal, že parita marží medzi spaľovákmi a elektrickými vozidlami by mohla nastať už v roku 2025. Novým cieľom je rok 2026. VW plánuje uvedenie malého elektromobilu ID.2 (plus derivátu typu crossover), pri ktorých sa očakáva, že ziskovosťou sa vyrovnajú modelu T-Cross. Okrem nich uvedú Cupra a Škoda na trh svoje vlastné verzie, pričom všetky budú zamerané na segment s cenovkou okolo 25 000 eur. V roku 2027 by ich mal doplniť aj lacnejší model ID.1 s cenou na úrovni 20 000 eur.

Nízka ziskovosť EV však nie je jediným faktorom, ktorý negatívne ovplyvňuje finančné výsledky koncernu. VW Group sa totiž ešte stále musí vysporiadať s nákladmi spojenými s kauzou Dieselgate a tiež výdavkami súvisiacimi so stále prísnejšími predpismi o emisiách CO₂ v Európskej únii.

Exit mobile version