Zdá sa, že dlho očakávaný príchod aktualizovaného Modelu Y nerobí veľký rozdiel, pretože predaj elektromobilov Tesla na kľúčových európskych trhoch v druhom štvrťroku 2025 naďalej prudko klesá.
Magazín Arenaev zhrnul štatistiky predaja. Za posledný rok a pol bola Tesla svedkom výrazného poklesu dodávok v Európe. V roku 2024 americká automobilka dodala na kontinent o 11 % menej vozidiel v porovnaní s predchádzajúcim rokom, a to aj napriek zvýšenej výrobe vo svojej továrni Gigafactory v Berlíne, ktorá vyrába Model Y špeciálne pre európskych spotrebiteľov. Tento počiatočný pokles sa teraz v roku 2025 zmenil na vážny prepad. V prvom štvrťroku 2025 sa európske tržby Tesly prepadli o 37 %, pričom akcionári Tesly dúfali, že tento pokles bol spôsobený prechodom na modernizovaný Model Y. Aktualizácia spočiatku obmedzovala jeho dostupnosť, pretože výrobné linky museli byť upravené. Samotná Tesla tvrdila, že práve tento prechod prispel k nižším počtom dodávok vozidiel.
Európa Teslu nechce
Nanešťastie pre spoločnosť, nedávne údaje naznačujú, že príchod nového Modelu Y tento negatívny trend nezvrátil. Na piatich kľúčových európskych trhoch, ktoré poskytujú denné aktualizácie registrácie áut, predaj Tesly zatiaľ klesol približne o 50 % v porovnaní so začiatkom druhého štvrťroka 2024. Alarmujúce je, že tieto čísla zaostávajú aj za už aj tak slabými číslami predaja z prvého štvrťroka 2025, a to aj s novým Modelom Y, ktorý je teraz k dispozícii. Podrobnejšie mesačné údaje z jednotlivých európskych krajín vykresľujú podobný obraz.
Vo Francúzsku Tesla údajne v apríli dodala iba 863 vozidiel, čo je medziročný pokles o 59 % a pokles o 24 % v porovnaní s januárom 2025. Situácia je ešte horšia v Dánsku, kde aprílové dodávky Tesly predstavovali len 180 áut – dramatický pokles o 67 % v porovnaní s aprílom 2024 a 59 % pokles oproti januáru 2025, teda predtým, ako bol na trhu nový Model Y. Portugalsko tiež zaznamenalo pokles, pričom v apríli bolo zaznamenaných len 239 registrácií Tesly, čo predstavuje medziročný pokles o 47 % a pokles o 39 % v porovnaní s prvým mesiacom roka.
Európa záujem o elektromobily má
K tomuto poklesu výkonnosti Tesly v Európe dochádza na pozadí celkového rastu trhu s batériovými elektromobilmi. V prvom štvrťroku 2025, zatiaľ čo predaj Tesly klesol o 37 %, širší európsky trh s elektromobilmi zaznamenal 24 % nárast predaja. Čerstvé údaje z apríla odhaľujú ešte väčšie kontrasty. Vo Švédsku predaj nových áut Tesly klesol o 80,7 % a dosiahol najnižšiu hodnotu od októbra 2022. Predaj v Holandsku klesol o 73,8 %, čo predstavuje najslabší aprílový výkon od roku 2022. Portugalsko tiež zaznamenalo v apríli výrazný 33 % pokles predaja Tesly, čo je ešte väčší pokles ako v predchádzajúcom mesiaci. Dánsko zaznamenalo pokles o 67,2 % a Francúzsko zaznamenalo pokles o 59,4 %. Je zaujímavé, že Nórsko sa tomuto trendu vzoprelo 11,8% nárastom predaja Tesly v apríli, celkovo 976 vozidiel.
Kde sa stala chyba?
Tieto čísla vyvolávajú vážne pochybnosti o tom, či uvedenie prepracovaného Modelu Y bude stačiť na to, aby pomohlo Tesle na európskom trhu. Zatiaľ čo nový model je teraz k dispozícii na objednávku vo veľkej časti Európy, odhadované dodacie lehoty na webových stránkach Tesly na hlavných trhoch ako je Nemecko, Spojené kráľovstvo, Francúzsko a Taliansko, naznačujú, že zákazníci môžu dostať svoje vozidlá až v júni. Bude trvať niekoľko mesiacov údajov o predaji, kým sa presne posúdi vplyv aktualizovaného Modelu Y na dopyt spotrebiteľov.
Tesla si chybu nepripúšťa
Zvýšená konkurencia zo strany európskych výrobcov automobilov hrá veľkú úlohu v prepade Tesly. Okrem toho noví čínski výrobcovia elektromobilov vstupujú na európsky trh s presvedčivými a často lacnejšími elektromobilmi. Podľa Andyho Leylanda, spoluzakladateľa spoločnosti SC Insights, ktorá sa špecializuje na dodávateľský reťazec, “technologický náskok spoločnosti Tesla bol do značnej miery narušený súčasným modelovým radom. Konkurencia zo strany starších automobilových aj čínskych účastníkov bude mať vplyv na predaj.”
Táto zvýšená konkurencia sa odráža v nedávnych finančných výsledkoch spoločnosti Tesla, pričom spoločnosť v prvom štvrťroku 2025 vykázala 20 % pokles príjmov z automobilového priemyslu a 71 % pokles čistého zisku. Čínski konkurenti ako BYD, Chery a SAIC medzitým zaznamenali veľký nárast kombinovaného predaja batériových elektrických a plug-in hybridných vozidiel v EÚ s mierou rastu 223 %, 2 467 % a 4 % v rovnakom období. Napriek týmto výzvam predsedníčka Tesly Robyn Denholmová nedávno odmietla správy o členoch predstavenstva, ktorí hľadajú nového generálneho riaditeľa, a opätovne potvrdila dôveru v súčasné vedenie.