startstop

Jeden druh pohonu v Európe nepotrebujeme. Šéf VW v ňom nevidí zmysel

Volkswagen ID.Era

Foto: Volkswagen

Volkswagen na autosalóne v Šanghaji odhalil tri nové koncepčné vozidlá, ktoré predznamenávajú modelovú ofenzívu značky na najväčšom automobilovom trhu na svete. Jedným z konceptov bolo veľké SUV s názvom ID.Era, ktoré pod povrchom ukrývalo elektromotor s batériami, avšak na predĺženie dojazdu obsahovalo aj spaľovací generátor. 

Ide o známu kombináciu pohonov, kedy vozidlo jazdí primárne na elektrinu, ale v prípade potreby obsahuje aj spaľovací motor a veľkú nádrž na palivo, ktoré je možné veľmi rýchlo doplniť a predĺžiť dojazd vozidla o stovky kilometrov. Táto technológia je obľúbená predovšetkým v Číne a u čínskych výrobcov. V Európe sú dominantnejšie plug-in hybridy, alebo po novom tzv. super hybridy, čo sú, zjednodušene napísané, plug-in hybridy s väčšou batériou, rýchlym DC nabíjaním a elektrickým dojazdom aspoň 100 kilometrov. Kým spaľovací motor v prípade plug-in hybridov zvyčajne slúži aj na pohon kolies, elektromobily s predĺženým dojazdom nemajú mechanické spojenie motora s kolesami. Motor tu slúži len ako generátor energie na pohon elektromotora.

Aj preto elektromobily s predĺženým dojazdom dokážu bez nabíjania či doplnenia paliva prejsť aj 1 000 kilometrov. Sú tak vhodné do oblastí, kde nabíjacia infraštruktúra ešte nie je naplno rozvinutá či pre vodičov, ktorí nechcú byť obmedzovaní stresom z dojazdu. Tento argument použili aj predstavitelia Volkswagenu pri premiéru spomínaného konceptu, že technológia REEV by mohla poskytnúť optimálny medzistupeň pre mnohých spotrebiteľov, ktorý by mohol byť relevantný aj v Európe. Generálny riaditeľ Volkswagenu Thomas Schäfer však teraz pre Autocar uviedol, že tento typ vozidiel v Európe nie je potrebný.

Foto: Volkswagen

REEV len pre veľké vozidlá

Schäfer si myslí, že technológia predĺženia dojazdu prostredníctvom spaľovacieho motora je vhodná do veľkých automobilov a nemusí zohrávať úlohu v európskej stratégii automobilky. „Táto technológia nie je v skutočnosti nová. Znovu sa objavila a prudko sa rozšírila najmä v Číne, ale pravdepodobne je použiteľná aj v USA, prevažne vo väčších vozidlách,“ povedal. „Dáva to zmysel, ak máte nejaký druh regulácie CO2 a musíte ju dodržiavať, ale vo väčších autách.

Na papieri tak tieto vozidlá môžu vykazovať veľmi nízke, dokonca až nulové emisie, ale podobne ako v prípade plug-in hybridov veľmi záleží na to, ako vodiči vozidlo používajú a ako často nabíjajú batériu. Pretože pokiaľ jazdia výhradne na fosílne palivá, ekologický prínos takéhoto typu vozidla je diskutabilný. Z nášho pohľadu takýto typ technológie nie je ani príliš akusticky komfortný. Spaľovací motor má neprirodzený zvuk a jeho otáčky mnohokrát nekorešpondujú s aktuálnou dynamikou vozidla.

Foto: Volkswagen

Nákladné riešenie

Schäfer navyše hovorí, že REEV technológia je drahá, pretože je potrebné kombinovať relatívne veľkú batériu s konvenčným spaľovacím motorom. „Z hľadiska jazdných vlastností a nákladov nemá zmysel mať zároveň elektromobily s predĺženým dojazdom aj plug-in hybridy.“ Portfólio plug-in hybridov má Volkswagen relatívne dobre vybudované. S týmto druhom pohonu je k dispozícii napríklad Golf, Passat, Tiguan aj Tayron. Ich dojazd na elektrický pohon dosahuje výrazne nad 100 km a batéria sa dokáže nabiť jednosmerným prúdom v priebehu 30 minút.

Hoci Schäfer nevylúčil, že vozidlo odvodené od konceptu VW ID.Era by sa niekedy mohlo objaviť na európskych cestách, je to zároveň dosť nepravdepodobné. „Trh s takýmito veľkými SUV je v Európe veľmi malý a je zameraný na prémiové vozidlá. Investovať do tohto v Európe je teda ťažké.” VW jednoducho tento typ vozidiel vyvíja pre trhy v Číne alebo v USA, kde je odlišná automobilová kultúra a po týchto vozidlách tam existuje väčší dopyt.

VW má v súčasnosti kvalitne vybudované portfólio elektromobilov aj plug-in hybridov, ktoré patria medzi špičku na európskom trhu. Je preto veľmi nepravdepodobné, že v blízkom období uvedie na európsky trh elektromobil s predĺženým dojazdom. Oveľa skôr by mal uviesť samonabíjateľný hybrid, čo je typ pohonu, aký používa napríklad Toyota alebo Renault. Dopyt po takýchto vozidlách v Európe rastie a v koncerne Volkswagen podľa našich informácií takýto typ motora intenzívne vyvíjajú.

Exit mobile version