startstop

Ford Capri 2.8 Injection: Klasika, na ktorú sa nedá zabudnúť

Foto: Adam Recký

Ford Capri 2.8 Injection z roku 1981 ukázal, že európske kupé môže byť rovnako dravé ako americký Mustang.

Tretia generácia modelu Capri už v tom čase dozrievala do svojej finálnej podoby, no Ford sa rozhodol posunúť latku ešte vyššie. Model 2.8 Injection prišiel s výkonom, ktorý mohol konkurovať aj oveľa drahším autám, a zároveň si zachoval praktickosť, ktorá bola pre Capri typická. Vďaka vstrekovaniu paliva Bosch K-Jetronic, športovému podvozku a nezameniteľnému dizajnu sa stal ikonou, ktorá dodnes priťahuje pozornosť fanúšikov klasických áut.

Dizajn: Sebavedomie bez okázalosti

Už na prvý pohľad je jasné, že Ford Capri 2.8 Injection má v DNA zapísaný šport. Proporcie sú klasicky „pony car“ dlhá kapota, nízka línia strechy, krátka zadná časť. Ale namiesto americkej teatrálnosti tu hrá hlavnú rolu decentná agresivita. Dizajn oslovoval európske publikum, no zachovával si ducha pôvodného konceptu „byť Mustangom pre starý kontinent” ako to Ford sám nazýval.

Foto: Adam Recký

Model 2.8 Injection prišiel v roku 1981 ako odpoveď na klesajúci záujem o Capri v časoch, keď hot hatche ako Golf GTI menili definíciu športového auta. Ford preto upustil od prebytočných ozdôb a sústredil sa na vizuálnu silu detailu. Verzia Injection sa odlišuje čiernym lemovaním svetlometov, špecifickým označením na zadnej časti a elegantnými sedemlúčovými zliatinovými diskami.

Foto: Adam Recký

Zaujímavosťou sú pneumatiky 205/60 VR13, ktoré svojou šírkou a profilom dokonale zapĺňajú blatníky, no zároveň nevyvolávajú dojem prehnanej vizuálnej drámy. Dnes už tento rozmer pneumatík patrí medzi raritu. Aj preto majiteľ testovaného Capri siahol po elegantnom riešení zvolil retro štýl kolies o veľkosti 15 palcov, ktoré rešpektujú pôvodný dizajn, no zároveň umožňujú jednoduchšie obutie. Auto si tak zachovalo charakter a zároveň získalo praktickú výhodu.

Foto: Adam Recký

Žiadne krikľavé spojlery, žiadne zbytočné nálepky. Len čisté, vyvážené línie, ktoré zreli ako víno. Ford tým ukázal, že aj športové auto môže pôsobiť dospelo a sebavedomo bez potreby kričať. Capri 2.8i niesol podpis dizajnérov z európskeho Fordu, pričom finálne línie ladili v nemeckom Kolíne. Vzhľad odrážal snahu spojiť športový charakter s každodennou použiteľnosťou – cez deň decentné kupé, večer auto pripravené na jazdecký zážitok.

Foto: Súkromný archív Marián Segéň

Interiér: 80-te roky v športovom štýle

Po otvorení dverí vás privíta interiér, ktorý v roku 1981 pôsobil moderne a dnes vyvoláva príjemnú nostalgiu. Ford sa pri modeli 2.8 Injection sústredil na vodiča pridaval dôraz na športový zážitok ktorý je cítiť aj v interiéri. Športové sedadlá Recaro s výborným bočným vedením držia telo pevne aj pri ostrej jazde a zaručujú pohodlie na dlhších trasách. Tieto sedadlá neboli len na okrasu, vznikli ako reakcia na čoraz vyššie jazdné ambície Capri.

Foto: Adam Recký

Pred vodičom sa nachádza jednoduchý, ale účelný prístrojový panel so všetkým, čo potrebujete – veľký otáčkomer, rýchlomer, ukazovatele teploty, paliva a dobíjania. Stredová konzola nesie rukopis svojej doby. Plastové ovládače kúrenia, okrúhle výduchy ventilácie a tlačidlá, ktoré si vyžadovali pevnú ruku. Digitálne kazetové rádio pôsobilo ako technologická výbava budúcnosti, aj keď dnes pôsobí skôr ako retro artefakt. Vyššie stupne výbavy ponúkali aj elektrické okná a zrkadlá, čo bol v tej dobe luxusný prvok.

Foto: Adam Recký

Kvalita použitých materiálov bola priemerná, no spracovanie pôsobí dodnes solídne. Ani po desaťročiach nestratil interiér svoju pevnosť, nič výrazne nevŕzga a povrchy si zachovali slušnú odolnosť. Fordu sa podarilo vytvoriť kabínu, ktorá síce neohuruje luxusom, ale vyžaruje atmosféru čistej funkčnosti. Presne takú, akú si vodič športového kupé v 80. rokoch želal.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Foto: Adam Recký

Pod kapotou Capri 2.8 Injection sa nachádzal atmosférický 2,8-litrový vidlicový šesťvalec typu Cologne. Tento motor bol vyrábaný v nemeckom Kolíne, kde sa stal spoľahlivým základom mnohých európskych Fordov.

V prípade Capri dostal výraznú technickú inováciu s názvom Bosch K-Jetronic, teda mechanický systém vstrekovania paliva, ktorý nahradil karburátorové riešenie z predchádzajúcich verzií. Vďaka tomu bol chod motora kultivovanejší a výkon plynulejší.

Foto: Adam Recký

Výkon 160 koní pri 5700 ot./min a krútiaci moment 221 Nm pri 4300 ot./min zaručovali, že nástup po 3.0 V6 bol viac než dôstojný. Nový agregát pritom nebol len silnejší, ale aj efektívnejší motor sa lepšie správal v nízkych otáčkach a zareagoval rýchlejšie na plyn, čo ocenili nielen testovací jazdci, ale aj bežní majitelia. Ford tiež vylepšil chladiaci systém a zmenil výfukové potrubie, čím sa zlepšil tepelný manažment a zároveň sa zvýraznil zvukový prejav.

Foto: Adam Recký

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne toto Capri 2.8i za 8,1 sekundy a maximálna rýchlosť presahuje 200 km/h. Čísla, ktoré v roku 1981 radili Capri medzi skutočné športové autá. Podľa dobových magazínov model s 2.8i jazdil lepšie ako niektoré drahšie nemecké kupé, najmä vďaka zlepšenému rozloženiu hmotnosti a tuhšiemu podvozku.

O zvuku šesťvalca sa dá hovoriť samostatne. Bublanie z výfuku má hutný, temný charakter a je jasným podpisom tejto verzie. Viacerí majitelia priznávali, že jazdili so stiahnutými oknami aj v daždi, len aby si mohli užiť každé pridanie plynu.

Jazda: Starosvetská radosť na zadnej náprave

Ak patríte medzi tých, ktorí hľadajú poctivý šoférsky zážitok bez asistencií a filtrov, Capri 2.8 Injection vás nesklame. Zadný náhon, rozloženie hmotnosti blízke ideálu a samosvorný diferenciál tvoria základ hravého charakteru auta. K tomu treba prirátať športový podvozok, ktorý Ford výrazne prepracoval a použil tuhšie pružiny, tuhšie silentbloky a zadnú nápravu so stabilizátorom, čo výrazne znížilo nežiaduce náklony v zákrutách.

Foto: Adam Recký

V praxi sa auto správa prirodzene a čitateľne. Na suchej ceste má vodič dojem, že Capri „sedí,“ ale hneď ak prekročí limity a pridá do zákruty, zadná náprava vie byť veľmi úprimná. Skúsení vodiči ocenili možnosť precízne korigovať šmyk pomocou plynu, čo z Capri robilo výborný nástroj na zábavnú jazdu. Bez elektronických pomocníkov bol však každý výjazd na hranici možností malým testom vodičských zručností.

Radenie je mechanicky presné. V prvých rokoch dostával Capri 2.8i štvorstupňovú prevodovku, ktorá bola čoskoro nahradená modernejším päťstupňovým manuálom typu Type 9. Prevodové pomery boli zvolené tak, aby motor dokázal ťažiť z plného rozsahu krútiaceho momentu najmä v strednom pásme otáčok, kde bola jazda najzábavnejšia. Radiaca páka pôsobí robustne, s jemným mechanickým odporom, čo ešte viac umocňuje pocit z priameho kontaktu medzi vodičom a technikou.

Riadenie síce neponúka chirurgickú presnosť moderných áut, no spätná väzba je prekvapivo dobrá. Vodič presne cíti, čo robia predné kolesá, a dokáže včas reagovať na zmeny priľnavosti či náklon karosérie. Na úzkych vidieckych cestách alebo alpských priesmykoch sa Capri správalo s istotou a ľahkosťou, ktorá mu zabezpečila sympatie aj medzi náročnejšími vodičmi.

Brzdy

Brzdová sústava je jednoduchá, ale funkčná: vpredu sa nachádzajú ventilované kotúčové brzdy, vzadu bubnové. Pri každodennej jazde plne postačujú, no pri dlhšom športovom nasadení bolo cítiť únavu materiálu. Ford sa však pri vývoji držal filozofie rozumného kompromisu – dostatočný brzdný výkon bez zbytočného predraženia modelu.

Foto: Adam Recký

Na kľukatých cestách je Capri 2.8i ako doma. Pri vypnutej kontrole trakcie – teda v časoch, keď žiadna neexistovala – si vodič musel každý prejazd zaslúžiť. No keď ste Capri pochopili, auto sa vám odvďačilo jazdným prejavom, ktorý dnešné hatchbacky s predným náhonom nedokážu napodobniť. Starosvetské, poctivé a zábavné – presne tak jazdilo posledné veľké európske pony car.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Foto: Adam Recký

Reálna spotreba sa v závislosti od štýlu jazdy pohybovala medzi 10 a 13 litrami na 100 km. Motor typu Cologne nebol stavaný na šetrenie, ale na pružnosť a výkon. Bosch K-Jetronic síce zabezpečoval presnejšie dávkovanie paliva než karburátor, no zázraky sa od neho čakať nedali. Ale ruku na srdce – kto si v roku 1981 kupoval Capri Injection kvôli ekonomike prevádzky?

Začiatkom 80. rokov sa Ford Capri 2.8 Injection pevne usadil v kategórii športových kupé, ktoré oslovovali vodičov túžiacich po zábave, no zároveň po dostupnosti. V domácom britskom prostredí sa Capri predával ako „ľudové GT“, ktoré si mohol dovoliť aj priemerný pracujúci.

Hlavní konkurenti v tejto triede neponúkali úplne rovnaký mix. BMW E21 323i síce disponovalo podobným výkonom (143 koní), ale cenovo sa posúvalo vyššie a vystupovalo elegantnejšie. Alfa Romeo GTV6 zaujala technikou. Motor V6 Busso bol považovaný za jeden z najkultivovanejších, no spoľahlivosť talianskeho podvozku a elektriky občas trpela. Opel Manta 400 bol bližšie k okruhovému špeciálu a hodil sa skôr na rallyové trate, než na bežné cesty. Ford tak vyplnil priestor medzi dostupnosťou a výkonom, čím ponúkol každodenné jazdenie bez potreby veľkých kompromisov.

Hodnota dnes: Klenot na stúpaní

Ford Capri 2.8 Injection si dnes buduje silnú pozíciu na trhu s youngtimermi. Po rokoch, keď sa dal kúpiť za zlomok pôvodnej ceny, jeho hodnota neustále rastie. Dopyt po zachovalých kusoch stúpa, čo potvrdzujú aj aukčné portály a špecializované predajné platformy.

Ceny kvalitných exemplárov sa dnes bežne pohybujú medzi 20 000 až 30 000 eur, v závislosti od ich stavu, výbavy a histórie. Vrcholom ponuky modelu Capri je malosériová továrenská verzia s motorom 2.8 Turbo (s karburátorom), štvorstupňovou prevodovkou, rozšírenými blatníkmi a semišovým interiérom so sedadlami Recaro. Celkovo vzniklo približne 200 kusov. Dosahovali výkon 188 koní. Tieto vozidlá sú ešte vzácnejšie než verzia 2.8i a ich cena dnes začína na 50 000 eur. Zbierkové kúsky s nízkym nájazdom, kompletnou dokumentáciou a zachovanou originalitou si držia najvyšší zhodnocovací potenciál.

Na trhu sú aj lacnejšie autá, no často si vyžadujú rozsiahlu renováciu. Karoséria Capri je náchylná na koróziu, najmä prahy, lemy blatníkov a podbehy. V tomto smere sa výhodou stáva dostupnosť dielov. Vďaka silnej komunite fanúšikov najmä v Nemecku a Veľkej Británii sa dajú nájsť originálne aj replika diely, od tesnení až po celé panely. Pravidelne sa konajú Capri zrazy, burzy a výmenné akcie, čo uľahčuje údržbu aj renovácie.

Foto: Súkromný archív Marián Segéň

Oproti niektorým konkurentom z rovnakého obdobia má Capri výhodu v nižších nákladoch na servis a jednoduchšej technike. Mechanicky je spoľahlivý, diely motora Cologne V6 a komponenty podvozku sa zdieľajú aj s inými modelmi Fordu, čo znižuje prevádzkové náklady.

V časoch, keď sa meno Capri opäť vynorilo v elektrickom prevedení ako SUV, záujem o pôvodné generácie len rastie. Pre mnohých je práve 2.8 Injection posledné „pravé Capri“ auto, ktoré spája športový charakter s klasickou koncepciou (motor vpredu, náhon vzadu).

Záver: Ikona z čias, keď volant držal šofér, nie čipy

Ford Capri 2.8 Injection je symbol éry, keď vodič určoval limity, nie elektronika. Žiadne asistenčné systémy, žiadne jazdne režimy, len volant, zadný náhon a poctivý podvozok. V čase uvedenia predstavoval to najlepšie z ponuky európskeho Fordu.

Ford Capri 2.8 Injection dnes prináša emóciu, kus histórie, ktorý si zaslúži rešpekt. Nie preto, že bol najrýchlejší, ale preto, že dodnes dokáže zaujať srdce aj rozum. Ak ho stretnete na ceste, spoznáte ho okamžite. A ak náhodou dostanete možnosť si ho vyskúšať, neváhajte. Takéto autá sa už nikdy nevyrobia.

Keď Ford v roku 2024 oživil meno „Capri“ pre elektrické SUV-kupé, vyvolal tým pozornosť. Názov fungoval ako marketingový ťah a ľudia spozorneli. No miesto radosti prišla rozpačitosť. Nový Capri stavia na dojazde, komforte a digitálnych systémoch. Z pôvodnej filozofie nezostal takmer žiadny odkaz. Mnohí fanúšikovia to brali ako nedôstojné pokračovanie.

A práve preto má pôvodný Ford Capri 2.8 Injection dnes takú silu. Nie je najrýchlejší, najmodernejší ani najpohodlnejší, no je skutočný. Každá jazda je spojením človeka a stroja. A keď sa niekde objaví na ceste, nespôsobí len otáčanie hláv. Spôsobí spomienku na časy, keď sme ešte vedeli, čo je to jazdiť.

Exit mobile version