Emisné a bezpečnostné predpisy nútia automobilky sťahovať z trhu športovo orientované modely s výkonnými benzínovými motormi. Prežijú len niektoré, ktoré budú pre bežných vodičov nedostupné.
Umierajú pomaly, aj keď ich skon sa dal očakávať. Automobilky sa musia vysporiadať s čoraz prísnejšími predpismi, ktoré robia udržanie športových vozidiel na trhu pre nadšencov, ktoré sú relatívne dostupné, prakticky nadľudskou úlohou. Riziko je príliš veľké, jednoduchšie je dotyčný model stiahnuť z trhu a sústrediť sa na predaj vozidiel s väčším objemom a menším wow efektom.
Rok 2025 posledný pre Civic Type R
Medzi najnovšie príklady patrí Honda, ktorá síce veľmi diplomaticky, ale na rovinu oznámila, že model Civic Type R prežije už len do konca tohto roka. A ak náhodou chcete mať vo svojej garáži jeden z najlepších hothatchov na svete a jedno z najrýchlejší áut s pohonom predných kolies, mali by ste sa poponáhľať. Prípadne môžete skúsiť siahnuť po limitovanej edícii a na svojom štvorkolesovom šťastí dokonca zarobiť. Lebo v dnešnej dobe už každé športovo orientované vozidlo, ktoré sa nepredáva za šesťcifernú sumičku, je vzácne a jeho hodnota bude časom rásť. Ak sa niečo nezmení.
Segment hothatchov je vykuchaný ako vianočný kapor. Ford Focus ST končí. Hyundai i20 N aj i30 N sú mimo. VW predáva Golf GTI a R v Európe už len s automatom. Renault Mégane RS taktiež neexistuje. Z Cupry sa stala samostatná značka, ktorá Leon zatiaľ dokáže ochrániť. Rýchle kompakty ešte stále predáva nemecké prémiové trio, ale skutočne treba platiť za hothatche 80-tisíc?
Náhrada? EV od Stellantisu
Čo nahradí tieto autá? Vreckové rakety do zásuvky od Stellantisu na dvadsať spôsobov. Zoberte tieto autá na skutočný trip po okreskách a garantujem vám, že ich dojazd sa bude pohybovať na úrovni 150 kilometrov. Alfa Romeo Junior Veloce, Abarth 600e a Lancia Ypsilon HF sú už tu. Dnes pribudne Peugeot 208 GTi, ktorý sa predstaví v Le Mans. Očakávať môžeme aj modely Opel Corsa GSe a Mokka GSe. Alpine A290 sa na Slovensku oficiálne nepredáva.
Máme ukazovať prstom na európskych úradníkov? Nie tak celkom. Predaj silných benzínových áut s vysokými emisiami predsa zakázaný nie je. Je len výraznou mierou sankcionovaný, ale pokiaľ by podiel elektromobilov na predajoch jednotlivých značiek bol radikálne vyšší ako súčasných 17 %, automobilky by si mohli dovoliť predávať športové autá aj naďalej. Neujdú sa síce všetkým, ale aspoň by si maniaci do šoférovania nemuseli brať tri brigády, aby si mohli dovoliť hothatch, ktorý pred 7 rokmi stál o 15-tisíc eur menej.
Čo sa dá robiť? Buď sa treba poobzerať po možnostiach z bazárov alebo si zvoliť civilné auto s riadením orientovaným na vodiča, atmosférickým motorom a hravým podvozkom. Áno, ukazujeme na Mazda 3 Sedan.