startstop

Revolúcia v blikaní: Nové Audi Q3 nemá klasickú páčku smeroviek

Audi Q3

Foto: Audi, koláž startstop.sk

Audi dnes odhalilo podobu tretej generácie modelu Q3. Stále si zachováva spaľovacie motory a na pomery kompaktných prémiových SUV ponúka vysoký stupeň personalizácie vďaka moderným adaptívnym svetelným funkciám.

Audi Q3 je s viac ako 2 miliónmi predaných kusov jedným z najúspešnejších modelov štyroch krúžkov. V porovnaní s predchodcom má tretia generácie emotívnejší dizajn. Široká maska ​​chladiča Singleframe a elegantne zužujúce sa svetlomety sú plne integrované do aerodynamického konceptu vozidla.

Foto: Audi

Pri pohľade zboku horizontálna línia ramien medzi svetlometmi a zadnými svetlami vizuálne rozdeľuje vozidlo na dve časti a vytvára tak špeciálne rozloženie svetla a tieňa. Zadnú časť zdobia voliteľné digitálne zadné OLED svetlá spojené súvislým svetelným pásom s osvetleným logom. Takáto úroveň osvetľovacej technológie je v segmente kompaktných vozidiel značky Audi k dispozícii vôbec po prvýkrát. Pre nové modely Audi Q3 bude k dispozícii jedenásť farieb karosérie. Nové dizajny diskov kolies sú štandardne dostupné od 17 palcov až po maximálny priemer 20 palcov.

Foto: Audi

Digitálne osvetlenie

Nové Q3 je prvým Audi, ktoré používa modul mikro-LED. Na module so šírkou približne 13 milimetrov sa nachádza 25 600 mikro-LED diód. Každá jednotlivá mikro-LED dióda má veľkosť približne 40 mikrometrov, čo je približne polovica hrúbky ľudského vlasu. Použitie tejto technológie mikro-LED vytvára výrazne lepšie osvetlenie a zaisťuje tak veľmi jasný kontrast na vozovke. Aktívne varovanie asistenta zmeny jazdného pruhu sa teraz odráža v osvetlení jazdného pruhu na diaľniciach, ak chce vodič Audi Q3 zmeniť jazdný pruh, zatiaľ čo sa v jeho mŕtvom uhle nachádza vozidlo. Aktivuje sa rovnakým spôsobom ako známe zobrazenie na prístrojovom paneli hneď, ako vodič neúmyselne prekročí hranicu jazdného pruhu. Rozšírené dopravné informácie navyše premietajú na vozovku ľadový kryštál ako výstražný symbol od rýchlosti približne 70 km/h v prípade možnej poľadovice.

Foto: Audi

Ďalším príkladom pokročilého navádzania svetla je možné uviesť na príklade oblastí, na ktorých prebiehajú stavebné práce. Digitálne maticové LED svetlomety tu automaticky upravujú navádzanie svetla vypnutím svetla do jazdného pruhu v prospech orientačného svetla, čo výrazne uľahčuje udržiavanie správneho jazdného pruhu v stiesnených podmienkach. Všetky uvedené funkcie sa dajú deaktivovať prostredníctvom multimediálneho systému MMI. Cez MMI je možné zvoliť aj jeden zo štyroch svetelných podpisov.

Interiér

V interiéri sa volič automatickej prevodovky presunul na stĺpik volantu, čím vzniklo viac úložného priestoru na stredovej konzole. Chladený indukčný nabíjací zásobník s nabíjacím výkonom 15 wattov vrátane dvoch portov USB-C je možné v prípade potreby uzavrieť posuvným krytom. Dva ďalšie porty USB-C sú k dispozícii je pasažierov sediacich vzadu.

Foto: Audi

Ovládacia jednotka na volante integruje dve nové páčky na stĺpiku riadenia. Páčka vpravo slúži ako volič prevodových stupňov, tá vľavo ako ovládací prvok pre funkcie svetiel a stieračov čelného skla. Taktiež je po prvýkrát v kompaktnom segmente Audi možné objednať si akustické zasklenie pre predné bočné okná. Batožinový priestor má základný objem 488 litrov, po sklopení zadných sedadiel sa zväčší na 1 386 litrov. Sedadlá je možné pozdĺžne posúvať a ich sklon je nastaviteľný. Ak sa sedadlá posunú úplne dopredu a postavia do zvislej polohy, kapacita kufra sa zväčší na 575 litrov. Audi Q3 má ťažnú kapacitu až 2 100 kilogramov.

Foto: Audi

Panoramatický displej s 11,9-palcovým prístrojovým panelom a 12,8-palcovým dotykovým displejom MMI touch tvorí takzvanú digitálnu scénu. Jeho zakrivený dizajn vytvára rozloženie kokpitu orientované na vodiča. V tme môžu zvýrazniť atmosféru interiéru rôzne balíky osvetlenia. Novým dizajnovým prvkom sú predné dvere s príplatkovým veľkoplošným osvetlením. Látkový panel bol na tento účel 300-krát vyrezaný laserom. Svetelný zdroj v obložení dverí podsvieti päť segmentov, ktoré vďaka svojim rôznym veľkostiam vykazujú dynamický postup osvetlenia. V MMI je k dispozícii tridsať rôznych farieb ambientného osvetlenia.

Foto: Audi

Udržateľnosť

Dvanásť vysokovýkonných reproduktorov vrátane centrálneho reproduktora a subwoofera audiosystému SONOS je napájaných zosilňovačom s maximálnym výkonom 420 wattov. Informačno-zábavný systém MMI používa ako operačný systém Android Automotive OS. Aplikácie tretích strán, ako napríklad YouTube, sú k dispozícii v obchode Audi Application Store. Veľa funkcií vozidla je možné ovládať prostredníctvom hlasového asistenta. Asistent je obohatený o umelú inteligenciu a prvýkrát sa zobrazuje ako avatar na centrálnom dotykovom displeji.

Foto: Audi

Interiér je nielen mimoriadne zameraný na používateľa, ale bol navrhnutý aj s ohľadom na udržateľnosť. Na drevené aplikácie sa používa rýchlorastúce a odolné drevo. Prvky interiéru z látky Impressum sú vyrobené zo 100-percentne recyklovaného polyesteru. Čalúnnické látky Expedition, Impressum, jednofarebná látka a mikrovlákno sú tiež vyrobené výlučne z recyklovaného polyesteru. Zamatové velúrové podlahové rohože sú vyrobené z materiálu Econyl, kompletne recyklovaného nylonového vlákna vyrobeného zo starých rybárskych sietí, zvyškov kobercov a priemyselného odpadu.

Foto: Audi

Motorizácie

Základným modelom je Audi Q3 TFSI 110 kW, mild-hybridný štvorvalcový benzínový motor. Nechýba ani Audi Q3 TDI 110 kW či plug-in hybrid s označením e-hybrid s výkonom 272 koní. Vezie so sebou batérie s využiteľnou kapacitou 19,7 kWh, ktorú je možné, na rozdiel od Q5 e-hybrid, nabíjať aj jednosmerným prúdom s výkonom do 50 kW. Batéria sa tak z 10 na 80 % nabije za menej ako 30 minút. Audi udáva dojazd na elektrický pohon do vzdialenosti 119 km v zmysle noriem WLTP. Najvýkonnejším spaľovacím motorom je verzia Q3 TFSI quattro 195 kW s dvojlitrovým štvorvalcovým benzínovým motorom so sedemstupňovou prevodovkou S tronic. Na všetky štyri kolesá dodáva krútiaci moment 400 Nm.

Foto: Audi

Vylepšený štandardný podvozok poskytuje lepší zážitok z jazdy. Športový podvozok a podvozok s dvojventilovým ovládaním tlmičov sú k dispozícii ako voliteľná výbava. Jedným z hlavných asistenčných systémov jazdy je adaptívny asistent jazdy plus. Funkcia „trénovaného parkovania“ umožňuje zákazníkom naučiť vozidlo individuálne parkovacie manévre a nový asistent cúvania spoľahlivo pomáha pri cúvaní. Nové Audi Q3 si pamätá päť parkovacích manévrov s dĺžkou 50 metrov. Manévre je možné individuálne pomenovať. Ak cesta končí napríklad v slepej uličke, asistent cúvania si pri rýchlostiach pod 35 km/h zapamätá vzdialenosť približne 50 metrov a samostatne cúva rýchlosťou približne 10 km/h.

Asistenčné systémy

Medzi hlavné prvky pre zvýšený komfort jazdy patrí adaptívny asistent jazdy plus. Podporuje pozdĺžne a priečne vedenie vozidla a bol doplnený o funkciu asistenta zmeny jazdného pruhu. Systém pomáha pri zrýchľovaní, brzdení, udržiavaní rýchlosti a nastavenej vzdialenosti, ako aj s vedením v jazdnom pruhu na úsekoch trasy pri rýchlostiach do 210 km/h. Systém tiež podporuje asistovanú zmenu jazdného pruhu pri rýchlostiach od 90 km/h na diaľniciach. Asistenciu možno aktivovať prostredníctvom MMI a na základe údajov zo zadného radaru zobrazuje bielymi šípkami na prístrojovom paneli a head-up displeji, či a ktorým smerom je možná zmena jazdného pruhu. Ak sa zmena jazdného pruhu iniciuje ťuknutím na smerovku, systém aktívne podporuje proces riadenia.

Foto: Audi

V spojení s online údajmi dokáže adaptívny asistent jazdy udržiavať jazdný pruh vozidla aj bez rozpoznanej hranice jazdného pruhu, teda mimo diaľnice. Používanie online údajov pre adaptívneho asistenta jazdy je zahrnuté v cene tri roky od dodania vozidla. Potom je potrebné predĺžiť dobu platnosti za poplatok.

Asistent núdzového riadenia je teraz po prvýkrát schopný prevziať kontrolu nad vozidlom, ak už vodič nereaguje. V takom prípade asistent núdzového riadenia samostatne navedie vozidlo na krajnicu a tam ho zastaví. Keď sa tak stane, asistent vydá vizuálne, zvukové a haptické varovania brzdnými trhnutiami a zapne výstražné svetlá. Rozpoznávanie dopravných značiek teraz zobrazuje aj značky pre prednosť v jazde, staveniská, priechody pre chodcov, priechody pre zvieratá a železničné priecestia.

Foto: Audi

Prvé ceny

Nové Audi Q3 sa na trh dostane v októbri. Objednávky bude možné zadávať od leta. Audi Q3 TFSI 110 kW bude v Nemecku dostupné za základnú cenu 44 600 eur. Q3 e-hybrid 200 kW bude začínať na cene 49 300 eur. Audi vyrába novú generáciu vo svojich závodoch v maďarskom Győri a nemeckom Ingolstadte.

Exit mobile version