Veľké tweety, ale skutek utek. Vizionár Elon Musk má na konte hneď niekoľko smelých vyhlásení, ktoré sa mu však doteraz nepodarilo zrealizovať.
Elon Musk je známy tým, že posúva hranice možného. No zároveň aj tým, že jeho časové odhady často skĺznu do sféry sci-fi. Čas okolo roku 2020 bol pre šéfa Tesly obdobím veľkých sľubov – o autonómii, o milióne robotaxíkov či o bezchybných autopilotoch. Dnes, päť rokov po týchto vyjadreniach, sa na mnohé z nich môžeme pozerať len ako na ambiciózne vyhlásenia, ktorými nanajvýš na seba strhol mediálnu pozornosť.
Muskove výroky z rokov 2019 – 2020, ktoré dodnes ostali nenaplnené
Autonómna Tesla v roku 2020
Elon Musk ešte začiatkom roka 2019 vyhlásil, že plne autonómna funkcia elektromobilov Tesla bude dokončená do konca roka 2019. A dodal, že do konca roka 2020 bude taká schopná, že vodič si bude môcť na sedadle zdriemnuť, zatiaľ čo ho vozidlo odvezie kamkoľvek bude chcieť. V roku 2020 opäť vyhlásil, že je presvedčený, že spoločnosť dokončí základnú funkcionalitu pre piatu úroveň autonómie. Realita? Tesla FSD je stále na úrovni, kedy musí vodič neustále dávať pozor na riadenie a byť pripravený zasiahnuť. K plnej autonómii to má teda ďaleko, hoci priaznivci Tesly zhliadajú k projektu Robotaxi, ktorý by mal priniesť pozoruhodné výsledky už tento rok. Samozrejme, podľa vyjadrení Elona Muska, takže časový rámec uvedenia autonómnych taxíkov do prevádzky je veľmi neurčitý.
Milión robotaxíkov na cestách v roku 2020
V roku 2019 Elon Musk vyhlásil, že budúci rok určite budeme mať milión robotaxíkov na cestách. Tieto vozidlá mali využívať existujúci hardvér Tesiel a pomocou softvérového upgradu sa premeniť na samojazdiace taxíky. Stav dnes? Tesla nezaviedla ani jeden robotický taxík. Neexistuje služba ani platforma, ktorá by to umožnila. Milión vozidiel tak stále čaká na svoju robotaxi premenu.
Autopilot, ktorý zvládne výtlky a kruhové objazdy
V lete 2020 Musk napísal, že Tesla začína označovať výtlky a spomaľovať pri nich, a že do roka bude systém dobre zvládať aj kruhové objazdy. Výsledok? FSD v niektorých situáciách spomalí pred výtlkom a pokúsi sa o manéver. No istota to nie je. A kruhové objazdy stále predstavujú jednu z najťažších výziev – a to nielen pre Teslu.
Verejná beta verzia FSD pre všetkých do decembra 2020
Elon Musk sľuboval, že v decembri 2020 dostanú americkí majitelia Tesiel prístup k beta verzii Full Self-Driving. Najprv v malej skupine, potom plošne. Ako to dopadlo? Verejná beta sa začala až v roku 2021, a to len pre vybrané skupiny používateľov. Aj v roku 2025 je program FSD dostupný len v niektorých krajinách a za nemalý mesačný poplatok. O plošnej dostupnosti nemôže byť reč.
Tesla za 25-tisíc dolárov do roku 2023
Na Battery Day v septembri 2020 Musk prisľúbil nový cenovo dostupný model za približne 25 000 dolárov do troch rokov – teda do konca 2023. Stav v roku 2025? Tesla stále nemá oficiálny model v tejto cenovej kategórii. Agentúra Reuters pred časom uviedla, že podľa jej zdrojov bol projekt najlacnejšej Tesly zrušený, Musk agentúru obvinil z klamstva.
Muskove tweety ako PR nástroj?
Niektorí experti a komentátori tvrdia, že Muskove vyhlásenia často slúžia skôr ako nástroj na získanie pozornosti investorov či verejnosti než ako reálne plány. Investori si síce zvykli na jeho optimistické odhady, ale bežní zákazníci zostávajú zmätení. Napriek tomu si Musk medzi jeho priaznivcami drží status vizionára. To, čo iní považujú za nedodržané sľuby, on označuje za vývojový proces. A zatiaľ čo niektoré ciele sa nenaplnili, iné prekonal – napríklad vo výrobe batérií či pri SpaceX. Veď predsa papier znesie všetko a statusy ešte viac.