startstop

Tankujete raz, jazdíte týždne. Nový Qashqai prekvapí dojazdom

Nissan Qashqai e-POWER

Foto: Nissan

Takmer desať rokov po svojom debute Nissan uvádza na trh najpokročilejšiu formu svojej hybridnej technológie e-POWER.

Systém e-POWER, ktorý sa v európskych modeloch značky Nissan nachádza už približne štyri roky, bol vyvinutý s cieľom poskytnúť zážitok z elektrickej jazdy bez nutnosti nabíjania. Kombinuje totiž plynulé zrýchlenie a kultivovanosť elektromobilu s každodenným pohodlím tradičného spaľovacieho motora. Teraz bol hybridný systém e-POWER komplexne prepracovaný, aby dosahoval ešte lepšiu spotrebu paliva, nižšie emisie a vyššiu kultivovanosť.

Základný princíp fungovania systému zostáva nezmenený. Benzínový motor sa stále používa iba na výrobu elektriny, ktorá sa distribuuje priamo do elektromotora na pohon kolies, ako aj na nabíjanie batérie v prípade potreby. Na rozdiel od tradičných hybridov tu nie je žiadna zložitá prevodovka a spojka, ktoré by kombinovali výkon benzínového motora a elektrickej energie na pohon kolies. Rekuperačný brzdový systém už tradične premieňa kinetickú energiu na elektrickú, ktorá sa vracia späť do batérie.

Foto: Nissan

Prepracovaný systém e-POWER prináša významné vylepšenia vo všetkých kľúčových oblastiach. Prvým modelom, v ktorom sa inovovaný pohon objaví, bude v septembri tohto roka Qashqai. Kombinovaná spotreba paliva podľa WLTP bola znížená na 4,5 l/100 km, čo zodpovedá potenciálnemu dojazdu až 1200 kilometrov. Emisie CO₂ sa znížili zo 116 na 102 g/km, čo je o 12 % menej v porovnaní so súčasnou verziou. Znížila sa aj hlučnosť v kabíne, a to až o 5,6 dB v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Vodiči sa môžu tešiť aj na zvýšenie výkonu o 10 kW v športovom režime.

Foto: Nissan

Komplexné zmeny motora

Jadrom nového systému e-POWER je nová modulárna pohonná jednotka 5 v 1, ktorá integruje elektromotor, generátor, menič, reduktor a zvyšovač výkonu do kompaktného a ľahšieho balenia. V kombinácii s vylepšeniami kalibrácie motora a zvukovej izolácie systém znižuje hluk aj vibrácie pri zaťažení. Celkový výkon sa zvýšil o 11 kW na 151 kW (205 koní). Kapacita batérie zostala nezmenená na úrovni 2,1 kWh. Spaľovací motor je úplne nový a vyvinutý špeciálne pre integráciu do hybridného systému e-POWER, hoci naďalej ide o preplňovaný 1,5-litrový trojvalec. Využíva patentovaný koncept spaľovania STARC, ktorý zvýšil tepelnú účinnosť na 42 %. Má väčšie turbodúchadlo, ktoré prináša zvýšenie účinnosti, pretože umožňuje znížiť otáčky motora o 200 otáčok za minútu počas jazdy na diaľnici.

Foto: Nissan

Technológia variabilného kompresného pomeru, ktorá sa nachádzala v predchádzajúcej verzii, sa stala nadbytočnou kvôli iným zmenám v motore. Zvýšená účinnosť motora sa dosiahla vďaka zmene na mazací olej 0W16, čím sa znížilo vnútorné trenie. Predĺžia sa tým aj servisné intervaly z 15 000 km na 20 000 km.

Konečným výsledkom všetkých zmien je, že Nissan Qashqai e-POWER dosahuje o 16 % nižšiu spotrebu paliva v reálnych podmienkach a o 14 % lepšie výsledky v spotrebe paliva na diaľnici v porovnaní so súčasnou generáciou. Odstránením zložitosti zmien funguje e-POWER ako skutočná prechodná technológia – zákazníkom poskytuje výhody elektrickej mobility bez akýchkoľvek problémov. Je stvorená pre vodičov, ktorí chcú niečo lepšie, ale nie niečo neznáme.

Foto: Nissan

Ďalšie vylepšenia výbavy

Qashqai bude tiež využívať vylepšené funkcie pripojených technológií – vrátane vstavaného informačno-zábavného systému Google, ktorý poskytuje prístup k aplikáciám Mapy Google, Asistent a Obchod Play. Medzi nové funkcie patria hlasové povely prostredníctvom Asistenta Google, prístup k ďalším aplikáciám prostredníctvom služby Google Play a predpovede počasia v plánovaných destináciách. Medzi ďalšie technologické vylepšenia patrí zvýšená inteligencia jazdy s vylepšenými asistenčnými funkciami vodiča ProPILOT, ako sú napríklad vylepšené rozhrania pre viacpruhovú autonómnu jazdu pre lepšie monitorovanie premávky a uvedomenie si okolitého prostredia. Vozidlo sa bude naďalej vyrábať v Sunderlande vo Veľkej Británii, bude na európskych trhoch dostupný od septembra 2025. Uvedenie na trh v Afrike a Oceánii bude nasledovať v nasledujúcich mesiacoch.

Exit mobile version