Predstavte si to: Biele auto máte povolené, čierne či tmavomodré vám zakážu. Takto nejako by to vyzeralo v predajniach dílerov, pokiaľ by prešiel zákaz tmavých farieb áut. V tomto prípade našťastie nejde o žiadny nový výmysel zo strany euroúradníkov, no obdobný zákaz skutočne zvažovali v americkom štáte Kalifornia, píše krone.at.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že výber farby auta je čisto estetickou záležitosťou. Podľa fyzikálnych zákonov však môže mať lak aj vplyv na spotrebu paliva či energie. To bolo hlavnou motiváciou, prečo americká Kalifornia zvažovala zákaz tmavých farieb áut.
Práve v letných mesiacoch sa rozdiel medzi farbami prejavuje najvýraznejšie. Každý, kto si niekedy obliekol čierne tričko počas horúceho dňa, sám vie, aký rozdiel môže spôsobiť farba.
Absorbujú viac tepla
Tmavé povrchy absorbujú viac svetla, a teda aj viac tepla. Rovnako to platí aj pre autá – čierne či tmavé vozidlá sa na slnku zohrejú omnoho viac než biele alebo strieborné.
Toto prehrievanie má praktické dôsledky: klimatizácia musí pracovať intenzívnejšie, aby vnútro vozidla ochladila na prijateľnú teplotu. To vedie k vyššej spotrebe paliva či elektrickej energie, čím sa znižuje dojazd elektrických vozidiel a zvyšujú emisie spaľovacích motorov.
Podľa štúdie kalifornského Berkeley Lab môže tento efekt zvýšiť spotrebu až o dve percentá. Z tohto dôvodu ešte začiatkom nového tisícročia v Kalifornii dokonca uvažovali, že prijmú zákaz tmavých farieb áut.
Nič neprešlo
Uvedený návrh nakoniec neprešiel, no táto téma aj tak poukazuje na to, aký vplyv môže mať výber farby auta v horúcom a slnečnom podnebí.
Práve preto sa oplatí pri kúpe auta, prípadne aj pri prenájme vozidla počas dovolenky v južnej Európe, zohľadniť vplyv farieb.
Ak už vlastníte alebo používate tmavé vozidlo, najjednoduchší a predovšetkým osvedčený spôsob, ako zmierniť jeho prehrievanie, predstavuje parkovanie v tieni alebo aspoň v polotieni. Už takéto opatrenie dokáže významne prispieť k vyššiemu teplotnému komfortu posádky a nižšej spotrebe vášho auta.