startstop

Porsche pripravuje výnimočné SUV, už má jeden rekord

Porsche Cayenne

Foto: Porsche

Testovanie a vývoj druhého plne elektrického SUV značky Porsche, modelu Cayenne, vstupuje do finálnej fázy. Porsche s ním už obieha rôzne motoršportové podujatia, na ktorých demonštruje schopnosti nového vozidla. 

Porsche sľubuje, že nový Cayenne spojí výkon, každodennú použiteľnosť, pohodlie na dlhé vzdialenosti a vhodnosť do terénu lepšie ako kedykoľvek predtým. Vysoký výkon modelu Cayenne prezentovalo Porsche na pretekoch do vrchu Shelsley Walsh, ktoré sa konajú od roku 1905. Ide o jedny z najstarších motoristických podujatí na svete. A práve tu sa takmer sériový prototyp zúčastnil filmového projektu, pri ktorom si mohol porovnať sily s účastníkmi britského šampionátu v pretekoch do vrchu.

Za volant prototypu sa podaril česká pretekárka Gabriela Jílková, ktorá pracuje ako vývojová jazdkyňa tímu TAG Heuer Porsche Formula E. S Cayenne Electric sa vydala na trať, ktorá je široká miestami len 3,5 metra, má sklon do 16,7 % a celkovú dĺžku 914 metrov. Hneď pri prvom pokuse Jílková prekonala predchádzajúci rekordný čas pre SUV o viac ako štyri sekundy. „Trať je náročná a neodpúšťa chyby,“ povedala po jazde. „Nie je tu žiadny priestor pre chyby. Aktívne odpruženie však dáva novému Cayenne obrovskú stabilitu a presnosť. Cítila som sa úplne sebavedomo.“ Cayenne Electric bol vybavený systémom Porsche Active Ride, ktorý bude Porsche ponúkať aj v tomto SUV. Aktívny podvozok udržiava karosériu stále v rovine, a to aj počas dynamického brzdenia, zatáčania a zrýchľovania. Zaisťuje dokonalé spojenie s vozovkou vďaka vyváženému rozloženiu zaťaženia kolies.

Foto: Porsche

Akcelerácia na úrovni pretekárskych špeciálov

Okrem rekordného času 31,28 sekundy spôsobilo vo Shelsley Walsh rozruch aj ďalšie číslo. Prvý merací bod, 18,3 metra za štartovacou čiarou, bol prejdený už po 1,94 sekundy. Tento výkon na podujatí dosahujú len jednomiestne pretekárske vozidlá so slickami vyvinutými špeciálne pre preteky do vrchu. Tento výkon dáva viac než približnú predstavu o mohutnom výkone nového Cayenne, ktorý bol vybavený bežnými letnými pneumatikami. Ľudia z Porsche tvrdia, že ladenie vozidla ešte stále prebieha, ale pohon a technická výbava vozidla je už na úrovni sériovej produkcie.

Foto: Porsche

Okrem výkonového potenciálu Porsche v Anglicku prezentovalo aj jeho vhodnosť na každodenné používanie. Televízny moderátor Richard Hammond použil maskovaný prototyp ako súčasť filmového natáčania na prepravu historického vozidla vážiaceho viac ako 2 tony. Hoci celková hmotnosť s prívesom bola približne tri tony, Cayenne Electric túto úlohu podľa Hammonda zvládol bez námahy. Porsche navrhlo Cayenne Electric tak, aby bol z hľadiska karosérie, pohonu a tepelného manažmentu vysokonapäťového systému natoľko robustný, že splní všetky požiadavky na to, aby sa stalo jedným z prvých elektromobilov na svete s ťažnou kapacitou až 3,5 tony. Ďalším miestom, kde sa zamaskovaný elektrický Cayenne predstaví, bude Festival rýchlosti v Goodwoode, ktorý sa začína 10. júla.

Cayenne štvrtej generácie bude existovať len s plne elektrickým pohonom, avšak Porsche ponechá v predaji aj tretiu generáciu so spaľovacími motormi, ktoré bude modernizovať aj po roku 2030.

Exit mobile version