Spomínate si na tie časy, keď príchod novej generácie Mercedesu Triedy S, Volkswagenu Passat alebo Fordu Focus znamenal posun v celom automobilovom segmente? Tieto vozidlá sa stali referenčnými, a to nielen v očiach zákazníkov, ale aj samotnej konkurencie.
Vývojári z iných značiek ich skúmali od podlahy po strechu, aby zistili, čo robí to esko tak výnimočné, prečo je nový Passat ešte pohodlnejší a akým spôsobom Focus zasa posúva jazdné vlastnosti na úroveň vyššej triedy. Lenže to bolo v čase, keď automobilový svet fungoval podľa iných pravidiel. Spaľovacie motory boli síce zdokonaľované, ale vývojové cykly trvali dlhšie. Nové generácie modelov prichádzali raz za 6 až 8 rokov a zmeny medzi nimi bývali výrazné, no spravidla predvídateľné. Kto kúpil vozidlo z vrcholu segmentu, mohol si byť istý, že nasledujúcich pár rokov ostane technologicky vpredu. Dnes je všetko inak.
Prevratný dnes, zabudnutý zajtra?
Vstúpili sme do éry elektromobilov, kde tempo zmien diktuje čosi medzi technologickým startupom a hardvérovým gigantom. Kým spaľovacie autá sa vyvíjali dekády, vývoj moderného elektromobilu trvá niekedy len tri roky – a už počas toho cyklu vznikajú konkurenčné modely, ktoré sú výkonnejšie, úspornejšie, sofistikovanejšie.
To, čo dnes vyzerá ako nadčasový zjav – povedzme Hyundai IONIQ 6, BMW i5 alebo aktuálne Mercedes CLA – môže byť už o rok-dva vnímané ako technologický medzičlánok. Batérie s vyššou hustotou energie, 800 V architektúra, novšie čipy, lepšie softvérové rozhrania, umelá inteligencia v asistenčných systémoch, ešte efektívnejšia rekuperácia… Stačí jeden-dva cykly inovácií a vlajková loď značky je zrazu „len“ bežné elektrické auto.
Zákazník, ktorý si dnes kúpi prémiový elektromobil, investuje často desiatky tisíc eur, avšak už nemá takú istotu ako v minulosti, že o dva-tri roky nebude jazdiť v technologickom dôchodcovi. Kým kedysi ste kupovali vozidlo a vedeli ste, že S-Classe ostane S-Classou, dnes aj najlepší elektromobil môže stratiť svoje postavenie rýchlosťou aktualizácie softvéru. Alebo skôr jej nedostatkom. Veď si len pozrime príklad novej generácie modelu CLA, ktorá má byť v podstate Mercedesom základnej úrovne. Samotná automobilka tvrdí, že obsahuje inteligentnejší softvér ako Trieda S a vo svojej top long range verzii poskytne dojazd porovnateľný ako má EQS. Za oveľa nižšiu cenu.
Nadčasovosť? Dnes len v dizajne
Výrobcovia to teraz nemajú jednoduché. Sú nútení inovovať rýchlejšie než kedykoľvek predtým. Najmä čínske automobilky dokážu prichádzať s novými generáciami a zásadnými vylepšenia svojich vozidiel už po 2-3 rokoch, čo je tempo, ktoré prekvapuje aj skúsených európskych dizajnérov či inžinierov. Zároveň však automobilky musia zabezpečiť bezpečnosť, spoľahlivosť a životnosť nových technológií. Výsledkom je buď extrémne rýchly vývoj s rizikom detských chorôb, alebo pomalší prístup, ktorý ich automaticky odsúva na vedľajšiu koľaj.
Kto dnes príde s elektromobilom, a myslí si, že predbehne dobu, musí sa zmieriť s tým, že túto dobu už o rok alebo dva dobehne niekto iný. Ak hľadáme, čo dnes môže byť na aute nadčasové, zvyčajne sa dostávame k oblasti dizajnu. Technológie starnú rýchlo, ale emócie, ktoré vzbudí elegantná silueta alebo ikonický tvar karosérie, majú väčšiu šancu prežiť. Príkladom môže byť elektromobil, ktorý dizajnom vyčnieva z davu a to nie iba pre svoju výraznú farbu – Renault 5. Ak si Francúzi postrážia technologický pokrok a svoj model budú aktualizovať v pravidelných intervaloch, vodiči R5 nemusia mať o niekoľko desiatok mesiacov neskôr pocit, že šoférujú zastaralé vozidlo.