Nemecká spoločnosť capricorn GROUP podnikajúca v oblasti ľahkých technológií pre automobilový priemysel, v spolupráci s dizajnovým štúdiom Zagato predstavuje superšportové vozidlo capricorn 01 Zagato s motorom uprostred, pohonom zadných kolies a manuálnou prevodovkou, vyvinutý a ručne postavený spoločnosťou capricorn v Nemecku tak, aby poskytoval pohlcujúci a analógový zážitok z jazdy.
Čo je to capricorn 01 Zagato?
Capricorn 01 Zagato je superšportové kupé od nemeckej spoločnosti capricorn GROUP a talianskeho dizajnového štúdia Zagato, ktoré podľa tvorcov kladie dôraz na ľahkú konštrukciu a čistotu jazdy, nie na samoúčelný prebytok výkonu. Pod kapotou sa nachádza 5,2-litrový preplňovaný osemvalec s výkonom viac ako 900 koní a krútiacim momentom 1 000 Nm. Vďaka celokarbónovej konštrukcii typu LMP1 a karosérii z uhlíkových vlákien váži vozidlo menej než 1 200 kilogramov, čo zaručuje vynikajúci pomer výkonu k hmotnosti, mimoriadnu agilitu a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako 3 sekundy.
Koľko kusov capricorn 01 Zagato sa vyrobí?
Výroba modelu capricorn 01 Zagato bude prísne limitovaná na 19 kusov. Ide o odkaz na rok 1919, v ktorom bola spoločnosť Zagato založená (19. apríla 1919). Toto číslo má pre dizajnérsky dom osobitný význam a odkazuje na jeho dlhú tradíciu tvorby exkluzívnych, vysoko zberateľských hyperšportov. Celá séria bude ponúkaná výhradne prostredníctvom predajcu Louyet Group.
Aký má capricorn 01 Zagato motor?
Spoločnosť capricorn vsadila na overený osemvalec Ford, ktorý následne rozsiahlo upravila pomocou vlastného technického know-how. Tento proces vylepšovania si vyžiadal vývoj celého radu špeciálnych komponentov a systémov – vrátane kompresora, systému mazania so suchou vaňou, rotačného mechanizmu (kľukový hriadeľ, ojnice a piesty), nasávania, chladiaceho systému a výfuku. Okrem toho capricorn vyvinul aj vlastnú riadiacu jednotku motora (ECU) a softvér na jej mapovanie.
Po ukončení týchto úprav motor dosahuje viac než 900 koní (662 kW) a 1 000 Nm krútiaceho momentu, pričom jeho maximálne otáčky siahajú až na 9 000 ot./min. Maximálna rýchlosť je 360 km/h. „Aj keď sa toto auto pohybuje na technologickej špičke, v mnohých ohľadoch predstavuje návrat k tradičným, čistým hodnotám jazdy. Nechceli sme nasledovať dnešný trend extrémnych výkonov, ktoré si zároveň vyžadujú veľké množstvo elektronických systémov na zvládnutie takého výkonu – čo vždy vedie k zvýšeniu hmotnosti,“ vysvetľuje Robertino Wild, generálny riaditeľ capricorn a pokračuje: „capricorn 01 Zagato má výkon viac než 900 koní, takže o silu rozhodne nie je núdza. Kľúčové však je, že sme ho spojili s ultraľahkou konštrukciou. Výsledkom je čistý, analógový hyperšport pre skutočných vodičov. Nejde nám o naháňanie extrémnych čísel či o chválenie sa. Naším cieľom bolo dosiahnuť dokonalý pomer výkonu a hmotnosti a poskytnúť nekompromisný zážitok z jazdy, zameraný na radosť z riadenia, nie na prekonávanie rekordov.“
Má skutočne len 5-stupňovú manuálnu prevodovku?
Áno, o prenos krútiaceho momentu na zadnú nápravu sa stará päťstupňová manuálna prevodovka CIMA s radením typu „dogleg“, ktorá zaručuje čistý a priamy kontakt vodiča s autom. „Tento výber prináša emocionálny a mechanicky intenzívny zážitok z radenia, ktorý vodičovi umožňuje naplno precítiť zmenu otáčok a silu motora v širokom spektre výkonu. Je to vedomé rozhodnutie, ktoré uprednostňuje zapojenie vodiča a jeho vášeň pred potrebou viacerých prevodových stupňov,“ vysvetľuje Wild.
Aké používa brzdy?
Capricorn 01 Zagato je vybavený karbón-keramickými brzdovými kotúčmi a šesťpiestikovými strmeňmi od spoločnosti Brembo, doplnenými o vlastný systém ABS. Unikátne 21-palcové disky kolies, ktoré capricorn navrhol a vyrobil interne, budú k dispozícii v ľahkej zliatine alebo z karbónových vlákien.
Využíva technológie z motoristického športu?
Áno, kľúčovým komponentom vozidla je extrémne tuhá karbónová konštrukcia odvodená zo špeciálov kategórie LMP1. Z karbónu sú vyrobené monokok, predné aj zadné pomocné rámy, deformačné zóny a všetky karosárske panely. Podvozok využíva dvojité lichobežníkové zavesenie kolies typu pushrod so stabilizátormi a tlmiče Bilstein na oboch nápravách, ktoré sú kalibrované pre optimálnu odozvu a obratnosť. Tlmiče ponúkajú tri jazdné režimy – Comfort, Sport a Track – ktoré si vodič môže manuálne voliť priamo z ovládača na volante. „Navrhli sme pre tento automobil vlastný systém elektrického posilňovača riadenia s malým motorom, ktorý poskytuje pomoc pri nízkych rýchlostiach, no pri vyšších rýchlostiach sa úplne vypne. Vodič tak získava priame, čisto mechanické spojenie medzi volantom, kolesami a cestou.“
Aká je jeho cena a kedy sa dostane na cesty?
Výroba modelu capricorn 01 Zagato sa začne v prvej polovici roku 2026. Základná cena je stanovená na sumu 2,95 milióna eur bez DPH. Každé vozidlo sa dodá s dvojročnou zárukou a štvorročným servisným plánom, ktoré poskytne priamo capricorn. Všetky servisné práce a údržba sa budú vykonávať výhradne v závode spoločnosti v Düsseldorfe.