startstop

Jedno z najbezpečnejších áut na trhu je v predaji od 28 990 €

Leapmotor B10

Foto: Leapmotor

Kompaktné elektrické SUV Leapmotor B10, ktoré bolo nedávno uvedené na európsky trh vrátane Slovenska, získalo prestížne hodnotenie bezpečnosti od Euro NCAP v maximálnej výške 5 hviezdičiek. Toto hodnotenie predstavuje významný míľnik v expanzii spoločnosti Leapmotor do Európy a dokazuje schopnosť nielen spĺňať, ale aj prekračovať prísne bezpečnostné normy platné v Európe.

Organizácia Euro NCAP testovala 23 vozidiel. Leapmotor B10 dosiahol najlepšie výsledky z tejto skupiny vozidiel a predstihol tak aj tie najprestížnejšie značky. Základom úspechu boli vynikajúce výsledky v dvoch najdôležitejších parametroch: v ochrane dospelých cestujúcich dosiahol Leapmotor B10 najlepšie hodnotenie spomedzi všetkých vozidiel (93%), rovnaké hodnotenie dosiahol aj v ochrane detských cestujúcich (93%).

Foto: Leapmotor

Leapmotor B10 kombinuje pokročilú technológiu elektromobilov s bezpečnosťou špičkovej úrovne. Leapmotor B10 dosiahol 93 % v ochrane dospelých cestujúcich, pričom získal 37,3 bodu zo 40 vďaka vynikajúcej ochrane pri čelnom náraze a maximálnemu počtu bodov v testoch bočného nárazu. Elektromobil preukázal v testoch Euro NCAP vynikajúcu štrukturálnu integritu a ochranu cestujúcich. Priestor pre cestujúcich zostal stabilný pri čelných nárazoch s vynikajúcou ochranou kolien a stehenných kostí oboch predných cestujúcich. Testy s pevnou bariérou po celej šírke vozidla preukázali vysokú ochranu vodiča, ale aj cestujúcich vzadu. Testy s bočnou bariérou a bočným stĺpom dosiahli maximálny počet bodov, čo potvrdilo silnú bočnú ochranu.

Leapmotor B10 dosiahol aj 93 % v kategórii Ochrana detských cestujúcich a 46 bodov zo 49, vrátane vynikajúcich výsledkov nárazových testov pre figuríny vo veku 6 a 10 rokov a pokročilých funkcií, ako je ISOFIX alebo detekcia prítomnosti dieťaťa. Leapmotor B10 poskytol vynikajúcu bezpečnosť detí v testoch Euro NCAP a získal maximálny počet bodov za čelný náraz s odsadením a bočný náraz do bariéry s figurínami vo veku 6 a 10 rokov. Airbag spolujazdca vpredu je možné deaktivovať pre prípad použitia detských sedačiek otočených proti smeru jazdy. Vozidlo je vybavené systémom priamej detekcie prítomnosti dieťaťa, ktorý ho upozorní, ak dieťa zostane vo vnútri, a všetky schválené detské zádržné systémy je možné správne nainštalovať a umiestniť.

Foto: Leapmotor

V oblasti zraniteľných účastníkov cestnej premávky (chodci, cyklisti) dosiahol model B10 84 %, čo bolo podporené pokročilými systémami autonómneho núdzového brzdenia, ktoré reagujú na chodcov, cyklistov a motocyklistov vrátane systému prevencie narazenia cyklistov do dverí. Technológie bezpečnostných asistenčných systémov získali 85 % hodnotenia, s 15,4 bodmi z 18 za funkcie Inteligentný rýchlostný asistent, Asistent udržiavania v jazdnom pruhu, Núdzové udržiavanie v jazdnom pruhu a priame monitorovanie vodiča na detekciu únavy a rozptýlenia. Celkovo reagoval systém autonómneho núdzového brzdenia (AEB) v testoch reakcie na iné vozidlá. Auto má štandardne systém priameho monitorovania stavu vodiča, ktorý detekuje únavu vodiča a niektoré typy rozptýlenia. Systém podpory jazdného pruhu jemne koriguje dráhu vozidla, ak vybočuje z jazdného pruhu, a zasahuje aj v niektorých kritickejších situáciách.

Metodika hodnotenia Euro NCAP pre rok 2026

Foto: Euro NCAP

Nezávislá európska organizácia Euro NCAP zavedie pre rok 2026 celkom novú metodiku hodnotenia bezpečnosti nových vozidiel.

Zmeny majú lepšie zodpovedať moderným jazdným podmienkam a riešiť dopravné riziká, ktorým čelia dnešní vodiči, cestujúci a ostatní účastníci cestnej premávky. Ide o najväčšiu revíziu bezpečnostného protokolu od roku 2009. Nová metodika bude založená na štyroch kľúčových fázach bezpečnosti: bezpečná jazda, predchádzanie nehodám, ochrana pred nehodou a bezpečnosť po nehode. Nový prístup testuje bezpečnostné technológie podľa fázy, ale zároveň umožňuje hodnotenie tých riešení, ktoré fungujú vo viacerých fázach. Testovacie protokoly sa budú následne aktualizovať každé tri roky.

V reakcii na spätnú väzbu od spotrebiteľov bolo v testovacom programe Euro NCAP vykonaných niekoľko zmien. Asistenčné systémy vodiča, ktoré čelili kritike za otravné varovania alebo rušivé zásahy, budú hodnotené nielen z hľadiska ich schopnosti predchádzať nehodám na testovacej trati, ale aj počas skutočnej jazdy s cieľom zlepšiť ich akceptáciu spotrebiteľmi. Zavádzajú sa nové, rozšírené testovacie scenáre na zlepšenie robustnosti systémov prevencie nehôd, najmä v podmienkach, ktoré viac zodpovedajú reálnym prostrediam. Hodnotenia ochrany pri náraze sa rozšíria a budú zahŕňať širšie spektrum veľkostí tela cestujúcich, od detí až po nižších a vyšších dospelých, s využitím nárazových testov, laboratórnych testov a pokročilých virtuálnych simulácií.

Nové požiadavky po nehode budú vyžadovať, aby elektricky napájané vonkajšie kľučky dverí zostali funkčné pre jednoduchšiu záchranu a aby sa v elektrických vozidlách nariadila správna izolácia vysokonapäťových batérií, okrem iných aktualizácií na pomoc prvým zasahujúcim zložkám.

Od roku 2026 budú hodnotenia Euro NCAP štruktúrované okolo štyroch stupňov bezpečnosti, pričom každý bude hodnotený za 100 bodov a vyjadrený v percentách. Pre každý stupeň budú naďalej platiť minimálne prahové hodnoty, ktoré určia celkové hviezdičkové hodnotenie.

Foto: Euro NCAP

Prvá fáza: Bezpečná jazda

Euro NCAP bude klásť väčší dôraz na technológie monitorovania vodiča, ktoré udržiavajú jeho pozornosť za volantom, so zameraním na lepšiu spoľahlivosť systému a jeho akceptáciu používateľmi. Body budú udeľované za pokročilé systémy, ktoré monitorujú výkon vodiča v reálnom čase. Aby vozidlá dosiahli najvyššie hodnotenie, musia nielen využívať nepretržité sledovanie očí a hlavy, ale aj prepojiť informácie o stave vodiča s citlivosťou asistenčných systémov vodiča. Ďalšie ocenenie bude udelené technológiám, ktoré dokážu identifikovať, že vodič riadi vozidlo pod vplyvom drog alebo alkoholu, a tiež tým, ktoré dokážu bezpečne zastaviť vozidlo, ak vodič prestane reagovať.

Zavádzajú sa nové hodnotenia jednoduchosti používania základných ovládacích prvkov vrátane dostupnosti fyzických tlačidiel pre bežne používané funkcie. Ak vozidlá dokážu rozpoznať, či sú bezpečnostné pásy správne zapnuté a optimalizovať tieto zádržné systémy a airbagy pre rôzne postavy vodiča a spolujazdca, získajú vyššie skóre. Zároveň sa po prvýkrát overenie presnosti informácií o rýchlostných obmedzeniach vykoná počas jazdných testov na cestách.

Druhá fáza: Predchádzanie nehodám

Aktualizované protokoly zavádzajú prísnejší prístup k testovaniu systémov prevencie nehôd, medzi ktoré patria napríklad autonómne núdzové brzdenie a systémy podpory jazdy v jazdnom pruhu. Na základe dlhodobých skúseností z testov Euro NCAP rozšíri scenáre tak, aby odrážali reálne vzorce nehôd vrátane mestských situácií, kde sa vozidlá bežne stretávajú s inými motorovými vozidlami, cyklistami a chodcami. Ocenené budú aj vozidlá, ktoré dokážu rozpoznať a znížiť riziká nesprávneho použitia pedálov (náhodné stlačenie plynového pedála namiesto brzdy). Toto bude hodnotené v rámci nových testov „Zrážky pri nízkej rýchlosti“, ktoré zahrnú napríklad aj kontrolu otvárania dverí pred prichádzajúcimi cyklistami. 

Foto: EURO NCAP

Tretia fáza: Ochrana pred nárazom

Euro NCAP bude naďalej zdokonaľovať svoj osvedčený program nárazových testov so zameraním na pasívnu ochranu. Od roku 2026 budú čelné nárazové testy brať do úvahy širšiu škálu typov tela vodiča a spolujazdca vrátane starších cestujúcich a detí. Hodnotenie bočnej ochrany bude zahŕňať testy na bariére i stĺpe, zvýšená pozornosť sa bude venovať riziku zranenia chodcov, najmä v štrukturálnych oblastiach okolo čelného skla.

Štvrtá fáza: Bezpečnosť po nehode

Nové požiadavky na štvrtú fázu zahŕňajú zabezpečenie toho, aby elektricky napájané vonkajšie kľučky dverí zostali po náraze funkčné, aby umožnili prvým záchranárom ľahší prístup do vozidla. Elektromobily musia tiež správne riadiť izoláciu svojej vysokonapäťovej batérie. Automatizované núdzové upozornenia budú musieť poskytovať podrobnosti o počte cestujúcich vo vozidle, čo si vyžaduje spoľahlivú detekciu, a to aj v prípade, že nie sú zapnuté bezpečnostné pásy. Cieľom týchto zmien je podporiť rýchlejšiu a presnejšiu núdzovú reakciu po zrážke. S nástupom elektrických vozidiel musia byť autá schopné po nehode informovať vodiča o riziku požiaru batérie a včas vydať varovanie, ak by k požiaru batérie malo prísť počas nabíjania alebo po nehode.

Exit mobile version