startstop

Sennov monopost z Veľkej ceny Brazílie 1991 je na predaj

monopost McLaren-Honda F1

Foto: RM Sotheby's

V roku 1991 si Ayrton Senna konečne zabezpečil svoje prvé víťazstvo na domácej Veľkej cene, a to po epických pretekoch, ktoré poznačila porucha prevodovky na jeho monoposte McLaren-Honda MP4/6. Víťazný monopost sa teraz dostane do aukcie, pričom sa očakáva, že jeho hodnota presiahne hranicu 10 miliónov eur. 

V marci 1991 Ayrton Senna bol už vo svojej 8. sezóne v F1 a za sebou mal dva tituly majstra sveta. Nikdy predtým však nedokázal triumfovať vo svojej rodnej Brazílii. Preteky odštartoval z pole position a vedenie si dokázal udržať napriek tlaku zo strany Nigela Mansella jazdiaceho na Williams-Renault FW14. Mansell však musel v 59. kole odstúpiť pre technickú poruchu a víťazstvo sa konečne zdalo byť pre Sennu na dosah. Desať kôl pred koncom však monopostu McLaren-Honda zlyhal štvrtý prevodový stupeň, čo malo citeľný vplyv na Sennove časy. V poslednom kole, keď sa na časti okruhu Interlagos začal spúšťať prudký dážď, zistil, že nie je možné podradiť pod šiesty prevodový stupeň. To ho prinútilo kompenzovať nízke otáčky motora používaním spojky a nedostatočné brzdenie motorom zdvojnásobením úsilia na volante, aby dokázal monopostom zatáčať.

Foto: RM Sotheby’s

Napriek fyzickému vyčerpaniu, keď v cieli nedokázal sám vystúpiť z monopostu kvôli silným kŕčom v ramenách, Veľkú cenu Brazílie s náskokom necelých troch sekúnd predsa len vyhral. „V cieli mi už nič nezostalo. Boh mi dal tieto preteky. Do reality som sa vrátil až vtedy, keď som uvidel šachovnicovú vlajku. Vtedy som sa cítil naozaj dobre, že som nažive, že som bol v Interlagose, vo svojej krajine, a že som videl svojich ľudí takých šťastných. Nebolo to najväčšie víťazstvo v mojom živote, ale bolo to najťažšie vybojované,“ povedal Senna. Monopost, v ktorom Senna triumfoval, je teraz na predaj.

Čím je tento monopost tak výnimočný?

V roku 1991 priniesol monopost McLaren-Honda MP4/6 Sennovi tretí titul majstra sveta a tímu aj titul v pohári konštruktérov. S monokokovým podvozkom a karosériou z uhlíkových vlákien bol poháňaný atmosférickým dvanásťvalcovým motorom s objemom 3,5 litra, ktorý oficiálne dosahoval výkon 720 koní pri 13 800 otáčkach za minútu. Monopost McLaren-Honda MP4/6 je vôbec tým posledným vo Formule 1, ktorý s motorom V12 a manuálnou prevodovkou vyhralo majstrovstvá sveta. Navyše, exemplár, ktorý pretekal na Veľkej cene Brazílie, bol prvým vo svojej línii (podvozok MP4/6/1), čo prispieva k jeho jedinečnosti. Auto zostalo majetkom McLarenu  do roku 2020, kedy ho získal jeho súčasný majiteľ. V súčasnosti sa nachádza v Dubaji.

Pred odchodom z McLarenu bol monopost MP4/6/1 zreštaurovaný do pretekárskeho stavu. Predtým, ako sa ho ujme ďalší kupujúci, na ňom vykonajú ďalšiu generálnu opravu. Podľa aukčnej spoločnosti RM Sotheby’s bude musieť kupujúci zaplatiť odhadovanú sumu 10,5 až 13 miliónov eur. Snáď bude jeho prevodovka fungovať lepšie ako na Veľkej cene Brazílie.

Exit mobile version