Elektromobilita si získala status trendu číslo jeden a rozhodne naberá na obrátkach. Aktuálne sa však situácia javí ako veľmi nekontrolovateľná. Hrozí nám kolaps trhu a pravdepodobne si to najviac odskáču spotrebitelia. Čo nás čaká? Je to všetko len prehnaná panika?
O pozícii trendu číslo jeden v automobilovom priemysle nemožno pochybovať. Zostáva ním aj naďalej prechod od spaľovacích motorov na tie elektrické. Iba ťažko možno prehliadnuť obrovské množstvá prichádzajúcich elektrických automobilov do Európy. Veľké množstvo z nich však má pôvod v Číne. V aktuálnej dobe na trhu v Číne nájdeme až 120 výrobcov elektrických vozidiel. Na trh sa im podarí tento rok celkovo priniesť až 150 nových modelov. Tento megalomanský rast však bol vytvorený umelo a hrozí, že trh to neunesie.
Najviac na to doplatia spotrebitelia
Tieto obavy o možnom „presýtení“ trhu vyslovil generálny riaditeľ VW Group China Ralf Brandstaetter. Ten predtým viedol divíziu osobných automobilov. Pri presýtení trhu dochádza k enormnej konkurencii a to vedie k cenovým vojnám. Na jednej strane vidíme masívne investície do vývoja batérií a infraštruktúry a na strane druhej obrovský tlak na zníženie cien. Viacero nových automobiliek tak nemá šancu prežiť, alebo sa len zúfalo obzerajú po nových investoroch. Takýto tlak nevydrží mnoho a na konci dňa na to môžu doplatiť spotrebitelia.
Ak sa stanete jedným z tých majiteľov, ktorý si kúpi automobil od značky, ktorá neskôr skrachuje, reálne riskujete problémy so servisom, zárukou a ďalšími službami. Takéto vozidlá tak začnú masívne strácať svoju hodnotu. K agresívnej cenovej politike sa však pridávajú aj veľké a stabilné spoločnosti ako napríklad Tesla. Už dávnejšie Elon Musk predstavil stratégiu zlacňovania na úkor zníženia ziskov, aby docielil penetráciu trhu.
Volkswagen má inú stratégiu
Volkswagen však nevidí dlhodobú perspektívu v takomto konaní. Chce uprednostňovať stratégiu ziskovosti pred objemom predajov. Aj keď už môžeme smelo tvrdiť, že v rámci Európy sa Volkswagen striktne orientuje na elektromobilitu, na ostatných trhoch vidí potenciál aj v rámci konvenčných spaľovacích motoroch. Do roku 2030 by mal na týchto mimoeurópskych trhoch VW predstaviť až 17 nových modelov so spaľovacím motorom. Veľká konkurencia tak nie vždy musí znamenať výhody, najmä nie vtedy, ak do hry vstúpia aj takí hráči, ktorým iné spoločnosti môžu konkurovať len veľmi ťažko.