startstop

Toto SUV má všetko, čo Slováci potrebujú. Strhne sa oň bitka

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Nové, stredne veľké SUV od materskej automobilky Volkswagen si to namierilo rovno proti Škode Kodiaq. Podarí sa mu uspieť alebo ide opäť len o predĺžený Tiguan?

Ak sa pozrieme na portfólio koncernu, práve Volkswagenu chýbalo typické rodinné SUV s tretím radom sedadiel a najmä dostupnou cenou. Áno, isto by niekto oponoval prítomnosťou Tiguanu Allspace. No pravdou je, že tento model nebol príliš obľúbený. Natiahnutý Tiguan na konci dňa neoslovil veľa zákazníkov a tí sa radšej presunuli ku Škode Kodiaq alebo Seatu Tarraco. Kým Kodiaq prichádza v úplne novej generácii, druhý menovaný už toľko šťastia nemal a pokračovania sa nedočkal.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Príležitosť tak využil Volkswagen a na trh sa rozhodol uviesť úplne nový model s názvom Tayron. Rozmerovo prakticky totožný model ako Kodiaq si už svoj debut odkrútil v Číne. Volkswagen Tayron pre Európu sa však vyrába priamo v rodnom Wolfsburgu. Silnou stránkou tak bude kvalita spracovania. Alebo aj nie?

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Rande s realitou

Treba uznať, že z hľadiska dizajnu sa vývojárom podarilo Tayron odlíšiť od menšieho Tiguanu. Okrem čelného pohľadu si tieto dva modely rozhodne nepomýlite. Kým Tiguan vsadil na útle oblé tvary, Volkswagen Tayron pôsobí viac maskulínne a odvážne. Pocit jazvečieho Tiguanu sa vytratil. Síce je novinka o niečo dlhšia ako Kodiaq, rázvor osí kolies je o pár milimetrov menší. Škoda tak svoje prvenstvo obhajovať nemusí.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Vo vnútri vás očakáva milé prekvapenie v podobe mimoriadne dobrého spracovania a voľby materiálov. Vzhľad palubnej dosky je síce inšpirovaný Tiguanom, no nie je rovnaký. Pôsobí viac prepracovane a pri vhodne zvolenej konfigurácii až prémiovo. Dominantou je rozhodne stredový displej, ktorý pripomína notebook. Napriek jeho veľkosti neobmedzuje vo výhľade a vďaka orientácii na vodiča je praktickým doplnkom.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Veľký, no nie najväčší

Sedadlá v druhom rade sú posuvné s nastaviteľným sklonom operadla. S výškou 188 centimetrov si sám za seba sadnem s obrovskou rezervou, no napriek tomu mám pocit, že Kodiaq má o niečo viac miesta. Tretí rad sedadiel v tomto segmente neoplýva plnohodnotným sedením, neostáva tak nič iné ako označenie “núdzové sedadlá”. Naopak, pochváliť musíme samotné sedadlá, predovšetkým vodičove a spolujazdcove, tie totiž disponujú nielen vyhrievaním a ventiláciou, ale najmä certifikáciou AGR. O tom, že nejde len o ďalší vymyslený marketingový ťah svedčí aj fakt, že ani po dlhej ceste sme zo sedadiel nevystúpili rozlámaní a unavení.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Sedadlám bola venovaná veľká pozornosť a rozhodne sa oplatí za ne priplatiť. Poteší aj funkcia masáže, ktorá svojou intenzitou konkuruje prémiovej triede. K dispozícii je totiž až desať nafukovacích vankúšov. Vráťme sa ale k samotnému batožinovému priestoru, ktorý je aj v prípade sedemmiestnej verzie naozaj objemný. So sklopeným tretím radom sedadiel prenesiete prakticky 900 litrov. Po sklopení toho druhého vznikne rovina s ložnou plochou na prepravu nákladu zhruba 2×1 meter.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pre všetkých

Pod kapotou nájdeme hneď niekoľko motorizácií, z ktorých si vyberie naozaj každý. Okrem základnej 1,5-ky sú v ponuke aj dvojlitrové agregáty v naftovom aj benzínovom prevedení. Nezabudlo sa ani na plug-in hybrid. Ten poskytne dojazd zhruba 100 kilometrov v závislosti od jazdného štýlu a podmienok.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Nami testovaná verzia s naftovým dvojlitrovým štvorvalcom bola naladená na výkon 142 kW a kombinovaná s pohonom všetkých štyroch kolies. Sedemstupňová automatická prevodovka je v prípade Tayronu samozrejmosťou, pričom inú možnosť ani nemáte. Výkon, ktorý nafťák poskytuje, je naozaj dostatočný. Oceňujeme predovšetkým jeho agilnosť a všestrannosť. Pri jazde v meste o ňom prakticky neviete, zachováva si totiž mimoriadne kultúrny chod. Nepríjemné prejavy sa nedostavili ani pri vysokých otáčkach vďaka skvelému odhlučneniu kabíny od motorového priestoru.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Stojí za to?

To najlepšie sme si nechali na koniec a rozhodne za čerešničku na torte musíme označiť svetlomety IQ.Lights. Tie, ktoré dostal Volkswagen Tayron, sú absolútnou špičkou v segmente a hravo pochovajú aj väčšinu zástupcov z prémiového segmentu. K dispozícii vám je celkovo až 38 000 samostatných mikro LED diód. Tie dokážu nielen vyrezávať okolité autá či objekty, ale naopak aj projektovať a vyznačovať jazdný pruh.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Technológia je naozaj sofistikovaná a hardware je pripravený ponúknuť oveľa viac možností. V budúcnosti tak všetko môže závisieť od softvérových aktualizácií, možno sa dočkáme aj premietania prechodu pre chodcov či iných bezpečnostných prvkov. Podrobnejšie sme sa testu nového VW Tayron venovali v našej video recenzii na YouTube.

TECHNICKÉ ÚDAJE                                  
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 2998 cm3
Max. výkon 142 kW/ 193 k
Max. krútiaci moment 400 Nm
Palivo Diesel
Pohon AWD
Prevodovka 7-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 792 mm
Šírka 1 853 mm
Výška 1 653 mm
Rázvor náprav 2 790 mm
Pohotovostná hmotnosť 1837 kg
Rozmer kolies 255/45 R20
Zrýchlenie 9,7 s
Maximálna rýchlosť 221 km/h
SPOTREBA
Mesto 6,8 l/100 km
Diaľnica 7,6 l/100 km
Okresky 6,2 l/100 km
Priemer 7,4 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 41 990  €
Základná cena testovanej verzie 63 070 €
Exit mobile version