Preverili sme bok po boku dva mestské elektromobily, ktoré zákazníkov v Európe aj na Slovensku lákajú na nízku cenu, hoci Dacia Spring je v porovnaní s Hyundai Inster lacnejšia o približne 10 000 €. Oplatí sa teda siahnuť po Insteri, alebo ušetriť a zvoliť Daciu Spring?
Na jednu stranu môžeme Hyundai Inster aj Daciu Spring považovať za konkurentov. Na druhú stranu sa až tak porovnávať nedajú. Skôr presadnutie z jedného do druhého odhalí, aký veľký skok spravila elektromobilita za posledných 5 rokov.
Spring je vlastne auto za menej ako 5-tisíc
Dacia Spring spôsobila v Európe ošiaľ. Išlo o najdostupnejšie čisto elektrické auto na trhu, ktoré sa cenou ani len nepriblížilo hranici 20-tisíc eur. Základ začínal na úrovni 16 700 €, čo jej na papieri dávalo šancu konkurovať spaľovacím vozidlám. Lenže v honbe za nízkou cenou musela Dacia urobiť zásadné kompromisy. Technologické, praktické aj bezpečnostné.
Ako je už všeobecne známe, pôvod Dacie Spring je vo vozidle, ktoré sa pôvodne ani nemalo dostať do Európy. Ešte v roku 2015 Renault predstavil jednoduché vozidlo pre rozvojové krajiny s názvom Kwid. Jeho základní cenovka sa pohybovala na úrovni 3 500 €. Viete si predstaviť, že za touto cenou sa skrývalo veľa kompromisov, ktoré by toto auto do Európy nepustili. Emisné limity však Renault donútili, aby predsa len niečo vymyslel, a tak sa z Kwidu stal Spring.
Samozrejme, s niekoľkými legislatívnymi úpravami, aby spĺňal aspoň základné normy. V dobovom teste nás však šokovala cena batérie pre zákazníka, ktorá sa pohybovala okolo 13 000 €. A keď k tomu prirátate cenu pôvodného Kwidu, ste v podstate na cene základného Springu.
Obľúbenec donáškových služieb je po facelifte
Aj napriek tomu, že pomenovanie auto je miestami pre Spring silné slovo, svoje miesto si našiel. Donáškové služby ho zbožňujú kvôli manévrovateľnosti a špeciálne vo verzii Cargo aj vnútornému priestoru. A ešte si môžu hrdo povedať, že neprodukujú emisie. Dacia dokonca ani po rokoch na Spring nezanevrela a minulý rok priniesla celkom veľký facelift, ktorý ho posunul o úroveň vyššie.
Úpravy exteriéru zosúlaďujú vzhľad Springu s najnovším dizajnovým jazykom značky Dacia. Po vzore Dusteru dostal robustnú outdoorovú vizáž. Na karosérii sa nachádza hneď niekoľko plastových obložení a celkovo pôsobí menej zraniteľne. Ešte zásadnejšie zmeny sa udiali v interiéri. Nachádza sa tu úplne nová prístrojová doska aj palubovka. Okrem sedempalcového digitálneho prístrojového panelu a 10-palcového dotykového displeja má teraz kabína prepracované ovládanie klimatizácie a nový vzhľad výduchov klimatizácie. Aktualizovaný volant má nové logo a čo je dôležitejšie, dá sa výškovo nastaviť. Nový je tiež volič prevodovky spolu s držiakom na smartfón. Bohužiaľ, priestor pre pohodlné odloženie ľavého chodila stále nepribudol. Taktiež sedačky neoplývajú komfortom a použité materiály sú jednoducho určené pre lacné auto.
Špecifikom Dacie Spring je aj prítomnosť manuálnej ručnej brzdy. V prípade elektrického auta trochu zbytočné, rovnako ako nutnosť štartovať fyzickým otočením kľúča v zapaľovaní. Jedným dychom však treba dodať, že kľúč do spínacej skrinky sme museli dávať aj v prípade Citroenu e-C3. Klincom do rakvy bola absencia polohy P. Po ukončení jazdy musíte auto manuálne vyradiť do polohy N (čo nie je jednoduché na páčke vždy trafiť) zatiahnuť ručnú brzdu a vytiahnuť kľúč so zapaľovania.
Hyundai Inster hrá inú ligu
Takto vyzeral prvý pokus o lacný elektromobil. Dnes, hlavne so záplavou čínskych značiek je už konkurencia oveľa tvrdšia, a tým pádom musia aj automobilky zapájať kreativitu. A to je dokonale vidieť na elektromobile Hyundai Inster. Ten na slovenskom trhu štartuje od 23 250 €, takže sa síce nedostal po magickú hranicu 20-tisíc eur, ale Dacia sa s ním príliš porovnávať nemôže. Jej základná cena stúpla na 16 900 €, ale vo výbave, kde už poskytuje komfort na úrovni základného Insteru, sa dostanete na 19 900 €. Pravdaže, v najvyšších výbavách sa už Inster prehupne cez 30-tisíc eur. My sme však testovali základnú výbavu Comfort s balíkom Family Pack za príplatok 900 €.
Na výber sú dve veľkosti akumulátora – 42 a 49 kWh. S väčšou batériou, ktorú mal aj nás testovaný kus, Hyundai udáva dojazd na úrovni 370 kilometrov. Spring a jeho 26,8 kWh akumulátor má pritom stačiť iba na 220 km. A nožnice rozdielov sa pri technických parametroch roztvárajú ďalej a ďalej. Zatiaľ čo Dacia zvláda maximálne nabíjanie na úrovni 30 kW, čo je menej, ako dnešné plug-in hybridy, Inster s väčšou batériou dokáže prijímať až 85 kW.
Spring šokoval v šprinte
Jazdná dynamika je na papieri neporovnateľná. Inster ponúka výkon 115 koní, Dacia iba 65. Lenže v realite, predstavte si, Dacia dokáže držať krok. Teda v zrýchlení do 50 km/h. Hyundai má totiž dve nevýhody. Prvou je, že od čias prvej generácie modelu Kona Electric s pohonom predných kolies, ktorá vedela neuveriteľným spôsobom páliť predné pneumatiky, je Hyundai mimoriadne opatrný s krútiacim momentom. Aj tu je obmedzený iba na 147 Nm, čo je len o 22 Nm viac, než má Dacia. A samozrejme hmotnosť. Väčšia batéria prináša, pochopiteľne, aj vyššiu hmotnosť. Inster tak váži 1,4 tony, Dacia s jej malou baterkou a sparťanskou výbavou je ľahšia ako 1 000 kg. Toto všetko prispelo k tomu, že v šprinte z 0 do 50 km/h Spring dokáže predbehnúť Inster. Síce tesne, ale dokáže. No stačí ešte pár kilometrov za hodinu, a Inster utečie výrazným rozdielom.
Keďže Inster je o 12 cm dlhší, jeho polomer otáčania nie je až taký dobrý ako pri menšom Springu. Zato vnútorný priestor je úžasný. V Springu vám bude dospelý zadný pasažier masírovať kolenami chrbát. V Insteri sa dokážete usadiť úplne komfortne, dokonca aj s rezervou na kolená aj hlavu. On totiž aj svojim netradičným dizajnom pripomína japonské kei cars, ktoré sú známe tým, že v malom aute ponúkajú kopec miesta. A tak funguje aj vizuálne úzky a vysoký Inster. 258-centimetrový rázvor skutočne nahráva bohatému vnútornému priestoru, ktorý mierne kompromituje veľkosť batožinového priestoru. Ten má v základe 280 litrov, ale za príplatok získate posuvné zadné sedadlá, ktoré jeho objem nafúknu na 351 litrov. Dacia má iba jeden objem, 308 litrov, ale pri priamom porovnaní je jej kufor objemnejší.
Plnohodnotné auto aj na cestovanie?
Hyundai má interiér, ktorý by ste na pohľad ani nerozlíšili od ďalších modelov značky. Možno nás až zamrzelo, že po funky exteriéri prišla v podstate dizajnová všednosť v interiéri. Čierne a šedé plasty, ktoré síce nevŕzgali a v exponovaných miestach sa nachádzali príjemné materiály, no chýbala tomu duša. Čo však nechýba, je výbava, ako vyhrievanie predných sedadiel, volantu, automatická klimatizácia, veľký 10,25″ dotykový displej, či rovnako veľký prístrojový displej. K tomu máte pokročilé asistenčné systémy, ktoré tu nie len “sú”, ale aj skutočne fungujú a napríklad adaptívny tempomat na diaľnici drží nádherne auto v strede jazdného pruhu s minimálnymi zásahmi vodiča.
Jednoducho, keď si to tak vezmeme, vyspelosťou sme na rovnakej úrovni, ako napríklad pri väčšej Kone. Len je všetko tak natlačenejšie k sebe. Pocit úzkosti vychádza z hrubšieho obloženia dverí, ktorý aj vyplýva z toho, že Inster dosiahol aj lepšie výsledky bezpečnostných testov. V teste Euro NCAP dosiahol tri hviezdičky, zatiaľ čo Spring má len jednu.
V meste obe autá jazdia so skvelou spotrebou
Pocitovo sme sa za volantom cítili výrazne viac chránení aj s lepším odhlučnením. Hyundai Inster už nie je vyslovene auto iba do mesta alebo na účely car sharingu, ale plnohodnotné auto na v zásade každý deň. V mestskej premávke sme sa pohybovali na úrovni 16 kWh/100 km. Na diaľnici to stúplo nad 20, čím je jasné, že dlhšie jazdy po diaľnici budú vyžadovať častejšie zastávky na nabíjanie. Spring dokáže vďaka nižšej hmotnosti v meste jazdiť za 12 kWh, ale diaľnica jeho malú batériu vyžmýka už v priebehu 130 kilometrov.
Po stránke jazdných vlastnosti je Inster tiež o triedu vyššie. Lepšie sedí na ceste, minimalizuje Torquesteer na volante a ponúka komunikatívnejšie riadenie. V Springu sa skôr plavíte a odhadujete, kam asi zatočia predné kolesá, ktoré sú náchylné k odskakovaniu.
Stále sa treba zlepšovať
Suma sumárum, Spring je ako ubytovanie, pri ktorom si poviete, že však v ňom budeme iba spať, tak zvolíte hostel za čo najmenej peňazí, a on vám poskytne naozaj iba posteľ a nič viac. Inster je ako 3-hviezdičkový hotel, ktorý je o niečo drahší, ale snaží sa vám poskytnúť pobyt na úrovni. Jeho cena je však predsa len vyššia a potvrdzuje sa, že automobilky síce urobili obrovský pokrok v tom, čo všetko môže byť v lacnom elektromobile, ale predsa len, ešte treba pár tisíc osekať, aby sa tieto autá stali skutočne atraktívnou voľbou pre širokú verejnosť.