Svoje najväčšie SUV predstavil Opel predstavil už pred 8 rokmi. Povedzme si na rovinu, že už po niekoľkých rokoch od predstavenia akosi strácal dych, preto osvieženie v podobe druhej generácie prišlo vhod. Medzitým sa Opel stihol stať členom koncernu Stellantis, čo automobilke určite pomohlo.
Vďaka 173 mm dodatočnej dĺžky, 19 mm dodatočnej výšky a 64 mm dodatočnej šírky v porovnaní s predchodcom vyvoláva druhá generácia dojem o triedu väčšieho auta. Veď uznajte sami, že rozmery hovoria za všetko (dĺžka: 4650 mm; šírka: 1905 mm; výška: 1660 mm). Vďaka dvojfarebnej plávajúcej streche a kontrastnému obkladu je Grandland vizuálne natiahnutý z dôvodu elegantného vzhľadu.
Celkový dizajn karosérie je organizovaný a štruktúrovaný, pričom zostáva plynulý a organický. Nevzhľadné tvary predchodcu ostali minulosťou. Ostré línie podbehov kolies prechádzajú vozidlom a vizuálne pomáhajú vytlačiť kolesá von, čo pridáva na robustnosti vozidla. To sa spája s oplastovanými prvkami okolo kolies a spodnej časti karosérie. Dlhý rázvor 2 784 mm a strmé dvere batožinového priestoru zdôrazňujú zvýšenú priestrannosť kabíny a batožinového priestoru.
Hra svetiel
Hlavne v noci vynikne výrazne, ale vkusne podsvietená zadná a predná časť. To dodáva nové prevedenie charakteristickej tváre značky Opel: 3D Vizor. Tento prvok je kombinovaný s osvetleným logom Opel Blitz, ktoré je ešte výraznejšie vďaka technológii Edge Light. Vzadu si zase všimnete svetelný pás s integrovaným nápisom Opel. Nové osvetlené logo sprevádza aj ďalšia inovácia osvetlenia od inžinierov z Rüsselsheimu – špičkový Intelli-Lux Pixel Matrix HD. Systém ponúka viac ako 50 000 prvkov (presnejšie 51 200, s 25 600 na každej strane) pre rozloženie svetla vo vysokom rozlíšení a ide o prvé použitie tejto technológie pre automobilku.
Na základe dopravnej situácie kamera rozpozná protiidúce objekty a svetlo Intelli-Lux Pixel Matrix HD tieto objekty vyrieši ešte presnejšie ako štandardné technológie Matrix Light a poskytne oveľa jasnejší a homogénnejší svetelný vzor. A to všetko, aby ostatní účastníci cestnej premávky neboli oslnení. Okrem toho Grandland ponúka nové animácie na uvítanie/rozlúčku s grafickými projekciami pred vozidlom.
Nový hybrid
Síce nejde o full-hybridný pohon, evolúcia mild-hybridu prešla niekoľkými zmenami. Stále je to preplňovaný trojvalec s objemom 1,2 litra, no výkon narástol z pôvodných 136 koní na systémových 145 koní. Benzínový motor má stále výkon 136 koní, krútiaci moment 230 Nm, no je podporený synchrónnym elektromotorom s permanentnými magnetmi s výkonom 21 kW (28 k) a 55 Nm, ktorý je integrovaný do dvojspojkovej prevodovky a je poháňaný 48V lítium-iónovou batériou s kapacitou 432 Wh. Táto jednotka podporuje spaľovací motor tým, že dokáže pohnúť autom niekoľko kilometrov maximálnou rýchlosťou 30 km/h. V meste sa tak výrazne používa elektrický pohon hlavne pri rozbiehaní, čo výrazne znižuje spotrebu paliva. Podľa nás je to prelom niekde medzi mild-hybridom a full-hybridom.
Plnohodnotné rodinné auto
Opel pripravil pre posádku niekoľko efektných riešení. Či už sú to jedny z najpohodlnejších sedadiel v segmente certifikované ortopédmi. Štandardom je patentovaná funkcia Intelli-Seat na predných sedadlách – štrbina, ktorá uvoľňuje tlak na kostrč, ktorá zaisťuje vynikajúci komfort aj počas dlhých ciest na diaľnici. Originálna je odkladacia schránka s nabíjaním pre mobil. Tú si viete uzavrieť a cez priesvitné plastové sklo vidieť pomocou LED osvetlenia nabíjanie vášho mobilu. Aj napriek pohonu len predných kolies tu funguje trakčná kontrola či asistent zjazdu z kopca, priechodnosti pomáha aj svetlá výška 18,8 cm.
Čakať sa oplatilo
Druhá generácia modelu Opel Grandland je krásne, priestranné rodinné SUV s tromi druhmi pohonu. Či už chcete elektrickú verziu, PHEV alebo testovaný mild-hybrid (ktorý čiastočne nahrádza naftu), rozhodnete sa správne. PHEV dokáže v meste jazdiť aj ľahko cez 5 litrov, pomáha si elektrinou a aj drobná batéria dokáže znížiť spotrebu. Vnútorný priestor je skôr z D segmentu a vozidlo svojimi rozmermi prekročilo svoju triedu. PHEV je výrazne drahšie, o EV verzii nehovoriac, takže ak vám ide o spotrebu, nechcete nabíjať a ponúkaný výkon vám bude stačiť (nejde o žiadneho lenivca), berte mild-hybrid.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Opel Grandland |
Usporiadanie a počet valcov | R3 |
Zdvihový objem | 1199 cm3 + elektromotor |
Max. výkon | 107 kW / 145 k |
Max. krútiaci moment | 230 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 6-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 708 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 891 mm |
Výška | 1 676 mm |
Rázvor náprav | 2 864 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 065 kg |
Objem batožinového priestoru | 450 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Rozmer pneumatík | 245/45 R20 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Hybrid | |
Mesto | 5,3 l/100km |
Diaľnica | 6,8 l/100km |
Okresky | 4,9 l/100km |
CENA | |
Základná cena modelu | 29 990 eur |
Základná cena testovanej verzie | 34 240 eur |
