startstop

Ako nové stálo 40-tisíc. Teraz stojí sotva polovicu, oplatí sa?

Mercedes-Benz GLA

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Mercedes-Benz GLA je zvláštny úkaz – nie je to klasický hatchback ani poriadny crossover. Taký zvláštny medzistupeň pre niekoho, kto sa nechce škrabať zo zeme ako v áčku. Ale ide o celkom vyhľadávaný artikel na sekundárnom trhu. Nami testovaná jazdenka pochádza z roku 2019, čiže ide o facelift prvej generácie. Nájazd má cez 112 000 km, čo je ideálna príležitosť zistiť, ako si Mercedes-Benz GLA vedie po rokoch používania.

Dizajnovo GLA nikdy neurazilo. Po facelifte pribudla o niečo modernejšia maska a full LED svetlá, ktoré svietia veľmi obstojne aj na rok 2025. Pozor si však dajte na strešné lyžiny, na ktorých sa môže objaviť oxidácia, ak ich niekto „zodpovedne“ čistil chemikáliou z benzínky alebo iným zvláštnym čistiacim prostriedkom.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Vozidlo má kompaktné rozmery, čo oceníte najmä v meste. 4,4 m dĺžky a len 1,8 m na šírku z neho robia slušného mestského parťáka. Batožinový priestor s 481 litrami a elektrickým otváraním kufra neurazí a má aj dvojité dno, ktoré patrí do kategórie praktických vecí.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Interiér: obdobie Mercedesov, ktoré má niečo do seba

Vnútri vládne klasická kaplnka z čias, keď Mercedes ešte robil poriadne budíky. Displej medzi nimi je minimalistický, no funkčný. Volant sadne do ruky ako uliaty a pozícia za volantom je jedným z dôvodov, prečo toto auto dáva zmysel, hlavne ak nemáte radi sedenie „na zemi“. Displej multimédií nie je síce dotykový (občas zavŕzga), no to znamená, že doň neťukáte v premávke a nie je celý zababraný od odtlačkov prstov. Ergonomicky je interiér zvládnutý dobre.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Niektoré tvrdé plasty prezrádzajú, že ste si nekúpili GLS-ko a lakťová opierka sa niekedy sekne – síce drobnosť, ale otravná. Vzadu je to skôr pre deti alebo nižších dospelých. S výškou 190 cm sme sa tam necítili komfortne. Naopak, pozitívnym aspektom druhého radu sedadiel je ľahký prístup k úchytom ISOFIX. Čalúnenie sedadiel drží formu aj po 112 000 km.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Motor a prevodovka: viac rozumu než emócie

Diesel s objemom 2,1 litra s výkonom 136 koní má jednu výhodu – spotrebu. Jazdili sme za 6,4 l/100 km v kombinovanom režime a to je na relatívne vyššie auto slušná hodnota. V meste je tento krásavec s hviezdou na kapote trochu hlučnejší a konkrétne tomuto agregátu chýbala kultivovanosť. Naopak, na okreskách alebo diaľnici pôsobí pohonné ústrojenstvo sebavedomo až na automat DCT. Ten je, úprimne, spomalený a to nie je chyba len modelu GLA, je to problém väčšiny Mercedesov tej doby s touto prevodovkou. Vždy som sa čudoval, že prečo v takýchto autách bývajú pádla pod volantom a musím uznať, že v tomto prípade padli naozaj vhod a pomôžu vám, keď prevodovka váha. Odpruženie vozidla je komfortné, no zároveň pevné a prekvapivo dobre filtrovalo aj zničený mestský asfalt.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Na čo si dať pozor pri kúpe jazdenky?

Aj keď je GLA vo všeobecnosti považované za spoľahlivé auto, sú tu veci, ktoré si zaslúžia zvýšenú pozornosť. V prvom rade sa uistite, že boli na vozidle vykonané všetky zvolávacie akcie týkajúce sa napríklad airbagov alebo možných únikov paliva. Niektoré kusy totiž trpeli aj problémami s vačkovým hriadeľom, čo nie je lacná záležitosť a určite túto závadu nechcete riešiť z vlastného vrecka.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Z hľadiska karosérie je dobré skontrolovať strešné lyžiny, ak ich predchádzajúci majiteľ umýval nešetrne, môžu byť zoxidované. Ďalej skontrolujte stav diskov, ktoré sú náchylné na škrabance z obrubníkov. V interiéri sa zamerajte na vŕzgajúci displej, tvrdé plasty, ktoré môžu byť poškriabané, a lakťovú opierku, ktorá má občas chuť spolupracovať len pod hrozbou fyzického násilia.

Pri skúšobnej jazde počúvajte prejavy podvozku a interiéru. Ak niečo výrazne vŕzga alebo búcha, môže to signalizovať zbytočné náklady hneď po kúpe. A hlavne, nezabudnite preveriť prevodovku, pretože  sedemstupňové DCT nie je žiadny športovec.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Záver

Ako jazdené auto za necelých 18 000 € ponúka Mercedes-Benz GLA praktické rozmery, veľmi slušnú výbavu, prijateľnú spotrebu a pohodlné sedenie. GLA je dnes zrelým kandidátom pre niekoho, kto chce mestské SUV bez zbytočných kompromisov. Nezabudnite si však poriadne preveriť históriu a hlavne zvolávacie akcie. Ak nájdete kus s poctivým servisom, máte pred sebou veľmi slušné auto.

Mercedes-Benz GLA
Exit mobile version