Mazda má celkom iný prístup k vývoju, výrobe a predaju automobilov ako zvyšok sveta. Trendom sa prispôsobuje len pomaly, väčšinou pláva proti prúdu a predáva autá, ktoré nachádzajú konkurenciu už iba v bazároch.
Ak si vyberáte nové auto, skúste si položiť otázku, Čo ponúka Mazda? Ľahko sa totiž môže stať, že sa ocitnete za volantom a do auta sa nekontrolovateľne zamilujete. Chcete si užiť jazdu s manuálnou prevodovkou? Mazda MX-5 sa pre vás stane tým, čo bazén plný plastových guličiek pre malé dieťa. Túžite jazdiť v naftovom SUV? Mazda CX-60 a CX-80 ponúkajú fantastický dieselový šesťvalec so silným ťahom a nízkou spotrebou. Láka vás atmosférický motor? Nech sa páči, Mazda 3 aj Mazda CX-30 sú tu pre vás mild-hybridným atmosférickým štvorvalcom s objemom 2,5 litra. Skutočne, takýto typ motora už v žiadnom inom novom aute nenájdete.
Čo sa týka aktualizácií modelov, Mazda si s nimi príliš hlavu neláme. Mazda 6 vydržala na trhu s niekoľkými modernizáciami prakticky od roku 2012. Až začiatkom tohto roka predstavila nástupcu s čisto elektrickým pohonom. Mazda 3 je na tom podobne. Je síce mladšia, ale rok 2018 v kolónke dátumu narodenia by za normálnych okolností znamenal výmenu generácií. Nie však u Mazdy. Tá to, čo je dobré, vylepšuje adresnými modernizáciami a aktualizáciami spektra pohonných jednotiek, aby vyhovela všetkým emisným pravidlám.
Motor a jazdné vlastnosti
Lenže to, čo sa inde spája s downsizingom alebo prechodom na plug.in hybridný pohon, u Mazdy neplatí. Tu benzínový dvojliter nahrádza 2,5-litrový atmosférický štvorvalec známy zo šestky. Samozrejme, nemôžeme tu očakávať výkon blížiaci sa k hranici 200 koní, ale tých 140 koníkov v nižšej strednej triede nikdy nebolo málo. Nástup výkonu je lineárny a vďaka mild-hybridnej technológii nie ospalý.
Riadenie je vyladené do posledného detailu. Auto s vodičom komunikuje a poskytuje mu spätnú väzbu, aká sa už v moderných autách, ktoré nie sú vyslovene orientované na vodiča, ani nenosí. Podvozok je poddajnejší, jazdiť s ním po meste už nie je také utrpenie ako predtým, no stále poskytuje dostatok stability pri rýchlom prechádzaní zákrutami. Aerodynamický hluk tu prakticky neexistuje. Aj pri 180 km/h preniká Mazda 3 vzduchom ako nôž maslom. Brzdy majú rýchly nástup, sú výborne dávkovateľné a v ofsajde sa nepohybuje ani prevodovka.
Prevodovka
Musíte vedieť, že Mazda vám vie ponúknuť aj spojenie so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Dočerta, to bude voľba, čo? Manuál alebo automat. Oboje je správne. Aj automat má šesť stupňov a hydromenič. Využiť môžete možnosť manuálneho radenia pádlami pod volantom alebo voličom na stredovom tuneli. Potiahnutím od seba podraďuje a otáčky podrží v obmedzovači. Zmenilo sa sprevodovanie. jednotlivé prevodové stupne už nie sú také dlhé ako pôvodne. Na tretí prevodový stupeň vytiahne trojka už iba 140 km/h a nie 160.
Pozícia za volantom je špičková, autu by však svedčal menší priemer volantu. Farebná kombinácia všetko v čiernej neodpútava pozornosť od cesty. Pristihli sme sa, že za volantom Mazdy 3 menej často kontrolujeme telefón, lebo jednoducho nás viac drží zaangažovaných do riadenia. Z auta je cítiť ľahkosť, čo sa prejavuje potrebnými korekciami riadenia pri silnejšom bočnom vetre.
Elegancia a nepraktickosť sedanu
Vyskúšali sme sedan, ktorý je už v dnešných časoch takisto raritou. Vstupný otvor do batožinového priestoru je zúfalo malý a kufor dlhý. Keď sa vám nejaký predmet zakotúľa k zadným sedačkám, musíte sa celým telom načiahnuť do čiernej diery. Ak budete nižšieho vzrastu a nohy vám budú lietať vo vzduchu, bude to komické. Samozrejme, k dispozícii je aj praktickejší hatchback alebo crossover s označením CX-30. Na zadných sedadlách je miesta pomenej. Atmosféra tu je ponurá, vyššia línia okien sem neprivádza dostatok svetla a všetko okolo je čierne a tmavo hnedé.
Spotreba
Nesnažte sa urobiť z trojky rodinné auto. Sadnite si za volant a jazdite. Každú cestu sa budete usmievať od ucha k uchu. Takéto emócie vám nedá žiadne auto v segmente. Strpieť treba trochu vyššiu spotrebu, ale pri správnej údržbe vám motor vydrží oveľa väčšiu porciu kilometrov ako preplňované jednotky. Priemer sa nám počas týždňa ustálil na 7 litroch, čo je v kombinovanom jazdnom cykle asi tak o 0,5 až 1 liter benzínu viac ako ponúknu konkurenčné mild-hybridné motory.
Ergonómia a ovládanie
Ergonómia je fantastická, na ovládanie funkcií tu slúžia výhradne fyzické tlačidlá, gombíky a spínače. Upozornenie na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti sa dá vypnúť jedným stlačením. Na ovládanie multimédií slúži otočný ovládač. Adaptívny tempomat s udržiavaním vozidla v strede jazdného pruhu sa aktivuje opäť jediným stisnutím tlačidla na volante. Sedadlo vodiča je nastaviteľné elektricky, spolujazdec už musí vykonať tento úkon manuálne.
Prístroje pred vodičom kombinujú analóg s digitálom a to najdôležitejšie info sa premieta na čelné sklo. Výhľad je takisto na jednotku. Spätné zrkadlá sú veľké, upozorňujú na prítomnosť vozidiel v mŕtvom uhle a displej infotainmentu nevytŕča do priestoru ale je pekne zarovnaný s hranou čelného okna. Materiálové spracovanie je špičkové. Mazda 3 dýcha aj vonia luxusom a kvalitou. Parkovacia kamera ponúka kvalitný obraz, pohľad spredu, zozadu aj z vtáčej perspektívy.
Cena
Dizajn auta je nadčasový. Mazda na ňom za tých 7 rokov na ňom prakticky nič nemenila. Spredu vyzerá ako malá šestka, zadná časť má typický tvar sedanu a atraktívny dve okrúhle koncovky výfuku. Pre Mazdu je typická skôr červená farba, ale aj na túto Platinum Quartz sme počuli len samé slová chvály. A cena? Za plne vybavené vozidlo si treba pripraviť čiastku 35-tisíc €, ale základ dokáže podliezť hranicu 26-tisíc.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 2 488 cm3 |
Max. výkon | 103 kW/ 140 k |
Max. krútiaci moment | 238 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 660 mm |
Šírka | 1 795 mm |
Výška | 1 440 mm |
Rázvor náprav | 2 725 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 484 kg |
Rozmer kolies | 215/45 R18 |
Zrýchlenie | 9,8 s |
Maximálna rýchlosť | 203 km/h |
SPOTREBA | |
Mesto | 8,0 l/100 km |
Diaľnica | 7,1 l/100 km |
Okresky | 6,2 l/100 km |
Priemer | 7,0 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 25 790 € |
Základná cena testovanej verzie | 34 560 € |