Existujú autá, ktoré si kúpite rozumom. Potom sú tu autá, ktoré si kúpite srdcom. A potom je tu BMW M3 Touring. Kombi, ktoré spojí obe hemisféry vašej mysle do jedného výbuchu emócií. Nie je to len športové auto s veľkým kufrom. Je to manifest toho, že praktickosť nemusí znamenať kompromis a že aj cestou na chatu sa na polhodinku môžete zastaviť na Slovakiaringu.
Plač a nárek za starými časmi? Preboha, prečo? BMW M3 Sedan aj M3 Touring je k dispozícii bez akejkoľvek elektrifikácie, dokonca v ponuke zostala klasická manuálna prevodovka. Okrem verzie s pohonom zadných kolies môžete zvoliť variant s pohonom xDrive, ktorý dokáže 100 % krútiaceho momentu preniesť len na zadné kolesá. Každý si tak môže zvoliť koncepciu, aká mu vyhovuje. Klasika v podobe sedanu s manuálom a pohonom zadných kolies? Nech sa páči. Driftérska mašina so spotrebou jednej sady pneumatík za mesiac? Na! Okruhové kladivo s maximálnou trakciou? Dá sa platiť aj v bitcoinoch?
Baby DTM
BMW M3 Touring si nehrá na nenápadnosť. Obrovské obličky na prednej maske, agresívne nárazníky, štvorica koncoviek výfuku, rozšírené blatníky a masívne 20-palcové disky vzadu (vpredu 19″) dávajú jasne najavo, že toto nie je bežné rodinné kombi. S čiernymi doplnkami a karbónovými detailmi vyzerá M3 Touring ako maratónec v plnej poľnej – pripravený vyraziť na trať aj na víkendové nákupy.
Svet sa za volantom M3 točí rýchlejšie. Brutálne rýchlejšie! Dvakrát preplňovaný šesťvalec má úžasne lineárnu krivku výkonu. Ručička otáčkomera letí do červeného poľa rýchlejšie ako stíhate cvakať prstami po karbónovom pádle. BMW M3 Touring dýcha puristickým motoršportom. Touring je tuhý, s nezahriatymi končatinami nervózny. Ale akonáhle sa zahreje motor, brzdy aj vodič, M3 je maniakálna a nebudete vedieť sa jej nasýtiť.
Najlepšie na M3 je, že z vás dokáže urobiť lepším vodičom. Zvládne ju skrotiť aj neskúsený šofér s pokorou, ale ako sa postupne predierate v nastaveniach stabilizačného systému, systému kontroly trakcie, motora, prevodovky a ďalších komponentov a postupne si vypínate pomoc elektroniky, uhol natočenia zadných kolies na výjazdoch zo zákrut čoraz viac rastie a vy sa dostávate do jazdeckej nirvány. Prenos hmotnosti je kontrolovateľný, plyn dobre dávkovateľný, ale pri takom vysokom výkone ho už musíte dávkovať veľmi citlivo, pretože pretáčavosť je druhým menom M3.
Existuje lepší šesťvalec?
Radový benzínový trojlitrový šesťvalec má vo verzii Competition výkon vyšší ako mala 10-valcová M5 E60, takže o tom, že M3 je pomalá, sa nemusíme baviť. Je rýchla, ale 510 koní si už vyžaduje rešpekt. Nemôžete plyn pridusiť na podlahe, kedy sa vám zachce. Výkon a krútiaci moment 650 Nm je jednoducho príliš veľký na to, aby mala zadná náprava dostatok trakcie za každých okolností. Pre čo najefektívnejší štart tu je k dispozícii systém launch control, ale v bežnej premávke je dôležitejšie skôr pružné zrýchlenie. Predbiehania sú záležitosťou okamihu, za všetko hovorí skutočnosť, že M3 zrýchli z 80 na 120 km/h za 2,8 sekundy alebo zo 100 na 200 km/h za 8,6 sekundy.
Technicky ide o jeden z najdokonalejších šesťvalcov, aké boli kedy vyrobené. Nariekať za osemvalcom netreba a konštrukcia šesťvalca je dostatočne robustná na to, aby bez väčších problémov vydržal to sado-maso na okruhoch i cestách. Po vypnutí systému Sound System sa auto dokáže zmeniť na pokojného sprievodcu diaľničnou sieťou, nevinného barančeka s trochu vyšším apetítom, ale necítite sa za volantom ako pilot MIG-u na vnútrozemskom lete Bratislava – Košice. Tá pohoda za volantom pri pokojnom sa premiestňovaní je zásluha aj automatickej prevodovky M Steptronic Plus, ktorá radí hladko a plynulo. V najšportovejšom režime je však rýchla a presná, ani na poriadne zakrútených cestách som ju nevedel nachytať na hruškách.
Podvozok používa elektronicky riadené tlmiče s elektromagneticky riadenými ventilmi, ktoré reagujú doslova v milisekundách, takže každý tlmič na každom kolese reaguje presne podľa aktuálnych podmienok – kým pri plavnej jazde to znamená vyšší komfort, pri športovej sa tým zabezpečuje stabilita a schopnosť auta dosahovať bočné preťaženia ďaleko viac ako 1 g. Azda nemusím pripomínať, že hlavným testovacím okruhom pri vývoji M3 Touring bol Nordschleife. Keď auto spoľahlivo funguje tu, zvládne to aj všade inde na svete.
Technika pripravená na extrémne zaobchádzanie
Dôležitým prvkom spoľahlivosti a efektivity motora je systém jeho chladenia. V strede umiestnený chladiaci modul dopĺňajú dva oddelené vysoko teplotné chladiče v blatníkoch kolies a dodatočný chladič oleja i oddelený chladič oleja prevodovky. Olejová vaňa má dve oddelené komory a zabudovaný nasávací kanál. Dodatočný nasávací stupeň umožňuje elektronicky ovládanému čerpadlu nasávať olej aj z menšej časti, ktorá sa pripája v prípade potreby väčšej kapacity mazania. Tieto techniky pochádzajú z motoršportu, keď je potrebné zabezpečiť dodávku oleja pri pravidelných veľkých priečnych i pozdĺžnych zrýchleniach.
Karbón-keramické brzdy majú svoje opodstatnenie vtedy, pokiaľ budete pravidelne chodiť jazdiť na okruhy. Na verejných cestách nedávajú príliš zmysel, ale treba uznať, že sú výkonné a auto spomaľujú s nekompromisnou rozhodnosťou. Kufor má 500 litrov, takže keď si partnerka neočakávane zmyslí, že domov potrebujete novú skladačku z Ikey, nemusíte letieť domov po X5.
Pokušenie
BMW M3 Touring ponúka unikátny mix praktickosti a extrémneho výkonu. Nie je to len o rýchlosti – je to o celkovom balíku. O tom, že môžete odviezť deti do školy a o 30 minút potiť krv na okruhu. Je to auto, ktoré vás núti jazdiť. Nedá vám pokoj, takže okrem farby karosérie si urobte prieskum, ktorá sieť čerpacích staníc ponúka najvýhodnejšie benefity za tankovanie 100-oktánového benzínu.
Ak existuje dokonalé univerzálne auto pre automobilového nadšenca, BMW M3 Touring je horúcim kandidátom. Ale pozor – len pre tých, ktorí sa neboja obetovať trochu komfortu za čistú, surovú radosť z jazdy.
Po facelifte v roku 2024 narástol výkon M3 Touring na 530 koní. Ale k dispozícii je aj verzia M3 CS Touring s výkonom 550 koní za sumu od 148-tisíc eur. Stovku pokorí za 3,5 sekundy, letí 300 km/h a má o 15 kg nižšiu hmotnosť.