startstop

Neriešte to, ako sa volá. Ford postavil špičkový elektromobil

Ford Capri

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ford oživuje meno Capri. Zo športového kupé je teraz elektrické SUV s dizajnom, ktorý odkazuje na minulosť, no mieri do budúcnosti.

Nie je to celkom nástupca, aký by si fanúšikovia želali. Namiesto zadného náhonu a dlhého nosa prišla vysoká karoséria a batéria pod podlahou. Ford však tvrdí, že charakter zachoval. Capri tak pokračuje ako ikona v novom svete elektromobility s iným tvarom, ale podobným duchom.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Čo sa zachovalo z pôvodného Capri?

Pôvodný Ford Capri sa objavil na trhu v roku 1969 ako európska odpoveď na americký Mustang. Vyznačoval sa dlhou kapotou, krátkou zadnou časťou a zameraním na jazdné emócie. Vďaka prístupnej cene a štýlovému dizajnu kupé si rýchlo získal srdcia mladých vodičov. Nový Capri sa snaží na túto minulosť nadviazať aspoň symbolicky.

Foto: Adam Recký

Predné svetlá dostali charakteristický tvar s motívom „four-eyed face“, ktorý voľne odkazuje na niektoré verzie Capri Mk1. Bočná línia strechy má mierny oblúk a vzadu elegantne klesá podobne ako pri pôvodnom modeli. Zadné okno je ukončené oblúkom, ktorý plynule prechádza do masívneho C-stĺpika. Práve tento tvar patril medzi dizajnové podpisy klasického Capri. Nápis „Capri“ na zadnej časti používa rovnaký typ písma ako v 70. rokoch. Čierny pás vpredu a vzadu tvorí moderný odkaz na pôvodné rozloženie zadných svetiel.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Testovacie vozidlo malo nádherný žltý lak s názvom Vivid Yellow. Táto farba mu mimoriadne pristane a pôsobí mimoriadne živo, sebavedomo a na ulici priťahuje pohľady presne tak, ako to Capri vždy vedel.

Tým sa však priame spojenie s minulosťou končí. Nový Capri je elektrické SUV postavené na platforme MEB, ktorú využíva aj Volkswagen ID.5, Cupra Tavascan alebo Škoda Enyaq. Zameriava sa na praktickosť, efektívnosť a technológie. Napriek tomu sa Ford snažil zachovať aspoň vizuálny charakter a emócie, aby nový Capri nepôsobil len ako ďalší z radu SUV, ale ako auto s vlastnou identitou.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Technika a jazdne vlastnosti

Vyskúšali sme vrchol aktuálnej ponuky – model poháňaný dvoma elektromotormi. Výsledkom je elektrický pohon všetkých kolies s výkonom 250 kW (340 koní) a krútiacim momentom 545 Nm. Dynamika vozidla je výborná, najmä v mestských rýchlostiach, kde reaguje okamžite a bez oneskorenia. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len 5,3 sekundy.

Ford si dal záležať na podvozku. Hoci auto používa MEB platformu od Volkswagenu predné vzpery typu McPherson pochádzajú priamo od VW, zadná náprava pochádza z vlastného vývoja Fordu. Inžinieri sa zamerali na to, aby sa nový Capri odlišoval jazdným prejavom. V porovnaní s modelmi ID.5 alebo Enyaq Coupé je Ford tuhší a presnejší. Auto lepšie komunikuje s vodičom najmä cez volant, ktorý má ideálne vyváženie a veľmi dobrú spätnú väzbu.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Riadenie pôsobí prirodzene a v zákrutách vyvoláva istotu, ktorá prekvapí aj pri vyššom tempe. Capri sa v rýchlych prejazdoch správa ako športovejšie ladené SUV a pripomína staršie Focusy ST. Nie nastavením výkonu, ale spôsobom, akým sa drží cesty. Ťažisko síce leží vyššie, ale v zákrutách má vozidlo pevnú stopu a minimálne náklony.

Trochu nám chýbala absencia adaptívneho podvozku (DCC), ktorý ponúka VW pri ID.5. 21-palcové kolesá na rozbitých cestách cítiť. Tlmiče nezvládajú filtrovať krátke priečne nerovnosti tak efektívne, ako by sme očakávali. Na kvalitnom asfalte však Capri pôsobí dospelo a vyvážene. Nastavenie podvozku ocení najmä vodič, ktorý má rád priame reakcie, vyššiu tuhosť a aktívne zapojenie do jazdy.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Interiér

Interiér Fordu Capri pôsobí moderne, čisto a premyslene. Dominantou palubnej dosky je veľký 14,6-palcový displej systému SYNC Move s integrovanou navigáciou. Novinkou je posuvný centrálny displej, ktorý si vodič môže prispôsobiť pre lepší výhľad alebo jednoduchší prístup k ovládacím prvkom. Toto riešenie zároveň vytvára praktický odkladací priestor – ideálny napríklad na kľúče či menšie cennosti. Po zatlačení displeja späť do pôvodnej polohy sa tento priestor uzavrie a sprístupní sa až po odomknutí vozidla, čím plní funkciu sejfu.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Stredová opierka ponúka objem až 17 litrov. Reakcie systému sú rýchle a orientácia v menu intuitívna. Všetky funkcie sú prehľadne usporiadané, no niektorým používateľom môže chýbať väčší počet fyzických tlačidiel.

Pred vodičom sa nachádza kompaktný 5,3-palcový digitálny prístrojový panel, ktorý zobrazuje základné jazdné údaje bez zbytočných grafických prvkov. Volant má dotykové plochy, ktoré síce pôsobia elegantne, no počas testu sa nám niekoľkokrát nechtiac aktivovalo vyhrievanie volantu pri zatáčaní. Capri zdedil po svojom „bratovi“ Explorer aj menej obľúbené ovládanie zadných okien, ktoré si vyžaduje prehmatávanie. Tieto ovládacie prvky by si zaslúžili intuitívnejšie riešenie, aby vodič nemusel spúšťať oči z cesty.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Sedadlá sú čalúnené v materiáli Sensico, ktorý pôsobí na dotyk príjemne a odolne. Komfort je na vysokej úrovni, najmä pri dlhších cestách. Chýbajú však možnosti ventilácie predných sedadiel alebo vyhrievanie v druhom rade. Tieto prvky by určite mnohí ocenili aspoň za príplatok.

Naopak, veľkým plusom je audio systém Bang & Olufsen Soundbar, ktorý pozostáva z desiatich reproduktorov a subwoofera. Zvuk je čistý, priestorovo vyvážený a užijú si ho aj náročnejší poslucháči.

Batožinový priestor s objemom 572 litrov ponúka slušnú kapacitu. Vďaka praktickému členeniu a nízkej nakladacej hrane ide o vhodné riešenie pre rodiny či aktívnych jednotlivcov. Nechýba dvojité dno ci možnosť sklopenia zadných operadiel do roviny.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Stredová konzola ponúka dva USB-C porty, bezdrôtové nabíjanie telefónu a odkladacie priestory na drobnosti. Ovládanie klimatizácie, jazdných režimov či asistenčných systémov prebieha výhradne cez centrálnu obrazovku, čo prispieva k čistému dizajnu, no v niektorých situáciách môže vyžadovať viac pozornosti.

Testované vozidlo bolo vybavené veľkým panoramatickým oknom. To prepúšťa dostatok svetla a navodzuje vzdušný dojem v interiéri. Aj napriek UV filtrom však počas letných dní prepúšťa teplo, a keďže ho nemožno zatieniť ani za príplatok, môže to byť nevýhoda v horúcom počasí. V Cupre Tavascan sme po tejto stránke našli prijateľnejšie riešenie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Celkovo pôsobí kabína Fordu Capri ako dobre navrhnutý a priestranný priestor s dôrazom na technológie a komfort. Niektoré prvky by si zaslúžili premyslenejšie spracovanie, no ako celok interiér ponúka presne to, čo moderný vodič od elektromobilu očakáva – funkčnosť, konektivitu a štýl.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ford Capri ponúka batériu s využiteľnou kapacitou 79 kWh, čo mu v ideálnych podmienkach zabezpečuje dojazd do 560 km podľa normy WLTP. V reálnych podmienkach, teda v zmiešanej premávke, sa dá dosiahnuť približne 500–530 km na jedno nabitie, v závislosti od štýlu jazdy, profilu trasy a vonkajšej teploty.

Testovaný model s pohonom všetkých kolies preukázal veľmi slušnú efektivitu. Na referenčnom 100 km okruhu, ktorý zahŕňal mestskú prevádzku, okresné cesty aj diaľničné úseky, sme namerali priemernú spotrebu 16,2 kWh/100 km. Vzhľadom na výkon, hmotnosť a pohon AWD ide o nadpriemerne efektívny výsledok.

Ford Capri EV AWD Premium ukázal pri teste veľmi vyváženú spotrebu. V meste sa dá jazdiť aj pod hranicou 13 kWh/100 km, na diaľnici pri 130 km/h to stúpne na približne 21–22 kWh. Režimy jazdy (Normal, Eco, Sport, Individual) umožňujú prispôsobiť odozvu pedálu, rekuperáciu aj klimatizáciu. Vodič si teda môže spotrebu do veľkej miery ovplyvniť.

Pri diaľničnej jazde sa spotreba prirodzene zvyšuje. Pri ustálenej rýchlosti 130 km/h sa pohybovala okolo 20,1 kWh/100 km, čo znižuje dojazd na približne 390 km, pri 150 km/h sa spotreba dostala cez 24 kWh/100 km. Takéto výsledky sú porovnateľné s podobne veľkými elektromobilmi v segmente.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Nabíjanie

Ford Capri EV AWD Premium využíva 400-voltovú architektúru s maximálnym výkonom DC nabíjania až 185 kW. Nabitie batérie z 10 na 80 % zvládne len za 26 minút. Pri nabíjaní z 10 na 100 % sa čas predĺži približne na 36 minút, čo stále patrí medzi lepšie výsledky v tejto kategórii. Aj pri dlhších trasách si preto vodič vystačí s krátkou prestávkou na kávu.

Auto sme testovali na nabíjačke Ionity pri výkone 200 kW. Pri teplote batérie nad 20 °C si vozidlo držalo výkon 185–187 kW až do približne 38 % kapacity. Potom výkon mierne klesol, no do 80 % zostal stabilne vysoký. Nabíjacia krivka ukázala, že Capri využíva dostupný výkon efektívne a rýchlosť nabíjania dobre zodpovedá kapacite batérie. Zaznamenali sme aj maximum 188 kW, čo preukazuje kvalitné tepelné manažovanie článkov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Oproti modelom postaveným na 800 V architektúre síce Ford nenabíja tak agresívne, no výhodou je konzistentnosť výkonu bez výkyvov. Nabíjacia stratégia je teda vhodná aj pre tých, ktorí často jazdia po diaľnici a potrebujú sa spoľahnúť na rýchly návrat na cestu.

Nabíjací port sa nachádza na ľavom zadnom blatníku a podporuje štandard CCS2 konektor. Vodič má navyše možnosť ovládať alebo plánovať nabíjanie priamo cez aplikáciu FordPass, kde si vie nastaviť časy nabíjania alebo využiť funkciu predohrevu batérie pred príchodom na rýchlonabíjačku.

Pre domáce nabíjanie podporuje Ford Capri trojfázové AC nabíjanie výkonom 11 kW, čo umožní nabiť batériu z 0 na 100 % približne za 7,5 hodiny. Takéto parametre sú ideálne pri využití wallboxu v garáži.

Vozidlo ponúka režim predkondicionovania batérie, aktivovateľný cez navigáciu pri zadaní rýchlonabíjacej stanice ako cieľa. Systém následne začne batériu zahrievať ešte pred príchodom na nabíjačku, čo výrazne pomáha udržať optimálny výkon.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Výbava

Ford Capri EV AWD Premium ponúka bohatú výbavu, ktorá spája moderné asistenčné systémy, kvalitné spracovanie a digitálne technológie. V základe nechýba adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go, systém pre udržiavanie v jazdnom pruhu (LKA), čítanie dopravných značiek, sledovanie mŕtveho uhla (BLIS) a varovanie pred križovatkami. Asistent vyhýbacieho manévru v krízových situáciách aktívne navrhuje úhybnú trasu.

Veľkým prínosom sú LED Matrix svetlá s automatickým vyrezávaním okolia ostatných vozidiel. Pri nočnej jazde výborne osvetľujú okolie bez oslňovania vodičov v protismere a fungujú plynulo aj pri zhoršenej viditeľnosti. V praxi ide o jeden z najlepších svetelných systémov v tejto triede.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Head-up displej premieta údaje o rýchlosti, navigácii či asistencii priamo do zorného poľa vodiča. Je súčasťou príplatkového balíka Sada Assist (1 490 €), ktorý obsahuje aj 12 parkovacích senzorov, aktívne udržiavanie v strede jazdného pruhu, elektrické ovládanie kufra a 360° kameru s dynamickými čiarami a parkovacími senzormi vpredu aj vzadu.

Testované vozidlo malo aj panoramatickú strechu s ochrannými filtrami (1 490 €), ktorá opticky zväčšuje priestor v interiéri. Tepelné čerpadlo za 1 150 € zabezpečuje efektívne kúrenie a šetrí batériu v zimných mesiacoch. Pôsobivý vzhľad dotvárali 21-palcové zliatinové disky s povrchovou úpravou (670 €). Auto na nich vyzerá výborne, no v kombinácii s tuhšie nastaveným podvozkom klesá jazdný komfort.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Sériová výbava Premium však ponúka množstvo funkcií bez nutnosti príplatkov. Nájdeme v nej bezdrôtové nabíjanie telefónu, bezkľúčový prístup a štartovanie, zadnú parkovaciu kameru, elektricky nastaviteľné predné sedadlá či ambientné osvetlenie interiéru. Infotainment Sync Move so 14,6″ vertikálnym displejom umožňuje plynulé ovládanie navigácie, klimatizácie. System taktiež podporuje bezdrôtový Apple CarPlay a Android Auto.

Výbava Fordu Capri pôsobí vyvážene a už v základe zahŕňa prvky, ktoré konkurencia často ponúka len za príplatok. Nechýbajú moderné technológie ani praktické riešenia, čo z auta robí atraktívnu voľbu v segmente elektrických SUV.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Záver

Ford Capri EV AWD Premium prináša zaujímavé spojenie retro mena a súčasnej technológie. Názov síce evokuje legendu zo 70. rokov, no nový model ide vlastnou cestou. Z pôvodného Capri ostali len niektoré dizajnové prvky. Napriek tomu má novinka jasne definovanú identitu. Pôsobí dospelo, moderne a sebavedomo.

Medzi hlavné prednosti patrí nadpriemerný reálny dojazd, rýchle nabíjanie a bohatá výbava. Vnútorný priestor pôsobí hodnotne a Fordu sa podarilo dobre využiť technický základ modelu Explorer. Poteší aj vysoká úroveň digitalizácie vrátane head-up displeja, posuvného centrálneho displeja, a kvalitného infotainmentu SYNC Move.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Cena

Z pohľadu ceny ponúka Ford momentálne atraktívnu akciu. Na každú motorizáciu poskytuje cenníkový bonus. Vrcholná verzia Capri AWD Premium tak štartuje pod hranicou 50 000 €, čo pri danom výkone, výbave a dojazde pôsobí rozumne, najmä v porovnaní s elektrickými SUV iných značiek. Kto sa zároveň rozhodne predať svoje staré vozidlo, získa navyše výkupný bonus vo výške 3 600 €, čo dokáže znížiť celkovú obstarávaciu cenu ešte výraznejšie.

Celkovo ide o konkurencieschopné SUV, ktoré zaujme dizajnom, jazdnými vlastnosťami aj výbavou. Nový Ford Capri je plnohodnotný model, ktorý by mohol príjemne prekvapiť tých, ktorí hľadajú originálny elektromobil s každodennou využiteľnosťou.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor Asynchrónny s permanentným magnetom
Kapacita akumulátora 79 kWh
Max. výkon 250 kW / 340 k
Max. krútiaci moment 545 Nm
Dojazd 520 km
Pohon AWD
Prevodovka 1 – stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 643 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 872 mm
Výška 1 626 mm
Rázvor náprav 2 767 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 175 kg
Objem batožinového priestoru 567 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,3 s
Rozmer pneumatík 235/45 R21 (vpredu) 255/40 R21 (vzadu)
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD
Elektromotor
Mesto: 12,6 kWh / 100 km
Diaľnica: 21 kWh / 100 km
Okresky: 15 kWh / 100 km
Maximálny nabíjací výkon 185 kW
Doba nabíjania 0 – 100% 43 min
Doba nabíjania 20 – 80% 23 min
CENA
Základná cena modelu 35 330 €
Základná cena testovanej verzie 46 440 €
Exit mobile version