Veľké, pohodlné auto, ktoré málo žerie. Sen mnohých slovenských rodín a chalupárov, ktorým sa zreničky otáčajú pri pohľade na rastúce ceny nových vozidiel. S riešením prichádza Dacia v podobe modelu Bigster, ktorý sme tento raz vyskúšali so samonabíjateľným hybridným pohonom.
Model Bigster pritiahol pozornosť mnohých motoristov, ktorí potrebujú veľa priestoru, no zároveň nechcú ovládať komplikovaný počítač na kolesách a súčasní zástupcovia segmentu C sa cenovo vzdialili ich finančným možnostiam. Dacia práve teraz vycítila príležitosť na útok do segmentu C, ktorý sa pred 5-7 rokmi cenovo pohyboval okolo hranice 30-tisíc eur, ale v súčasnosti dobre vybavené vozidlá tejto kategórie atakujú hranicu 35 až 40-tisíc eur. Takže kým konkurencia sa pomaly, ale isto vzďaľuje bežným zákazníkom, Bigster Hybrid v najvyššej výbave Extreme dokazuje, že aj za menej ako 30-tisíc eur (konkrétne od 29 890 €) sa dnes dá kúpiť veľké, dobre vybavené a technologicky pokrokové auto. V tomto kontexte pôsobí Bigster ako záchranné koleso pre všetkých, ktorí nechcú robiť kompromisy medzi priestorom, spotrebou a výkonom, no zároveň si nemôžu (alebo nechcú) dovoliť platiť prémiové prirážky.
Zásadnou výhodou je aj plne hybridný pohon, do ktorého Renault ako materská značka Dacie investoval viac ako dekádu vývoja. V porovnaní s konkurenciou, ktorá často stavia len na mild-hybridoch s minimálnym efektom, ide o technologicky vyspelé riešenie, ktoré v reálnej prevádzke šetrí palivo bez potreby nabíjania a zároveň ponúka slušnú dynamiku. Bigster teda nie je len väčšia Dacia – je to dospelé rodinné SUV, ktoré si trúfa nielen rozmermi, ale aj výbavou konkurovať oveľa drahším modelom. A špeciálne s hybridným pohonom má aj v mnohom navrch.
Úsporne, rýchlo, bez nabíjania, bez starostí
Kým koncern Volkswagen má v portfólio tradičné benzínové aj naftové motorizácie, vozidlá od koncernu Stellnatis také šťastie nemajú. Všetky nové modely stojace na podvozkovej platforme STLA Medium používajú ako základnú motorizáciu preplňovaný trojvalec s objemom 1,2 litra doplnený o mild-hybridnú technológiu. Dacia, resp. Renault vsadili na síce technicky komplikovaný, ale v reálnom svete mimoriadne efektívny full-hybridný pohon, ktorý kombinuje dostatočný výkon aj dynamiku s nízkymi prevádzkovými nákladmi.
Práve v modeli Bigster sa po prvý raz objavila inovovaná hybridná jednotka používajúca už 1,8-litrový atmosférický benzínový motor namiesto doterajšej jedna-šestky. Nepatrne sa zvýšil výkon a ešte viac sa zlepšila jeho efektivita, takže hoci Bigster je s touto motorizáciou drahší, netreba s ňou robiť žiadne kompromisy. Výkonu má dosť a v kombinovanom jazdnom cykle jazdí za 5 litrov na sto, v mestskej premávke dokonca za ešte menej. Jediné, s čím sa musíte rozlúčiť, je pohon všetkých kolies, ktorý s hybridom nie je dostupný. Na druhej strane, k hybridu dostanete pohodlie automatickej prevodovky.
Pauza pri preradení zostala prítomná
Cena hybridu začína od 27 890 €, ale väčšina zákazníkov už siahne po najvyššej výbave Extreme za 29 890 €. Za túto sumu síce neponúka žiadny luxus, ale v kabíne nemáte pocit, že by išlo o nejaké robotnícke auto. Sedadlá sú potiahnuté látkou pripomínajúcou outdoorové oblečenie, ktorá sa ľahko čistí, ale v teplom počasí v nich rýchlo prepotíte tričko. Druhým vážnejším nedostatkom, ktorý pramení z technického riešenia automatickej prevodovky, sa v rámci evolúcie nepodarilo celkom odstrániť. Ide o radenie z druhého na tretí prevodový stupeň v prípade potreby prudko akcelerovať, teda napríklad najmä pri pripájaní sa na diaľnicu. Systém váha, radenie je pomalé a pauza v prenose krútiaceho momentu na kolesá je citeľná a v niektorých momentoch aj nepríjemná. S tým treba jednoducho počítať a dynamické manévre robiť s dostatočnou rezervou, aby ste sa vyhli kolíznym situáciám. Pri bežnej jazde je radenie takmer nepostrehnuteľné, konštruktéri zapracovali aj na odhlučnení spaľovacieho motora, jazda je plynulá a prirodzená.
Ako hybrid funguje
Aby bolo jasné, ako celý hybridný systém funguje – benzínový agregát slúži na pohon vozidla, no zároveň pracuje ako generátor energie pre elektromotor. Vždy, keď to podmienky dovoľujú, jazdí vozidlo primárne na elektrickú energiu. Keď jej je nedostatok, aktivuje sa spaľovací motor, ktorý hýbe vozidlom a zároveň dobíja batériu. Systém si necháva dostatočnú rezervu na to, aby bol maximálny kombinovaný výkon vždy k dispozícii, takže batéria sa celá nevybíja. Výhodou je, že hybridný systém je relatívne nezávislý na jazdnom štýle. Či sa snažíte s pravou nohou narábať opatrne, alebo plynulosť až tak neriešite, rozdiel vo výslednej spotrebe je relatívne malý. Samozrejme, najnižšiu spotrebu dosahuje agregát v mestskej premávke, kde dokáže prejsť najväčšiu porciu kilometrov na elektrinu. Ale hybrid je efektívny aj na diaľniciach a okresných cestách. V podstate počas celého týždňa sa nám priemerná spotreba pohybovala na úrovni 5 l/100 km.
Čo sa týka riadenia, z vozidla je dobrý výhľad a vysoko položená kapota vám dodáva pocit neohroziteľnosti. Riadenie je ľahké a adekvátne reaguje na pohyby volantu, no nejakú hlbšiu komunikáciu s volantom netreba očakávať. Hoci úroveň odhlučnenia je citeľne lepšia ako napríklad v modeli Duster, v porovnaní s drahšou konkurenciou ide stále o hlasitejší prejav pri jazde na diaľnici alebo po asfalte s drsnejším povrchom. Pokiaľ ako motorizáciu pre Bigster zvolíte hybrid, v kufri musíte v porovnaní s benzínovou jednotkou TCe počítať s určitými obmedzeniami. Základný objem sa vám scvrkne zo 702 na 612 litrov, na druhú stranu tu nájdete rezervné koleso.
Záver
Dacia Bigster Hybrid je pre ľudí, ktorí kupujú vozidlo hlavou a nie srdcom, hoci už aj vizážou to Bigster hrá na lifestyle a jeho praktické vlastnosti vysoko prevyšujú štandard tejto triedy. Exteriér s vysokou svetlou výškou má prispôsobený výjazdom mimo spevnený asfalt a na jazdu po poľných cestách či ceste k chate vám úplne stačí aj pohon predných kolies. Hybridný systém je skutočne prepracovaný a zaujme predovšetkým spotrebou, ktorá je nízka v podstate za každých okolností. Museli by ste doslova jazdiť ako dobytok alebo vkuse lietať po diaľnici, aby ste sa dostali nad hranicu 6 l/100 km. Pohon 4×4 je v prípade modelu Bigster možný len v kombinácii s manuálnou prevodovkou, ale veríme, že Renault, resp. Dacia do dvoch rokov príde s riešením, aby sa s pohonom všetkých kolies dal kombinovať aj tento hybridný agregát.
Pokiaľ hľadáte full hybrid podobnej veľkosti s pohonom všetkých kolies, treba sa obzrieť napríklad po modeli Ford Kuga s cenou od 36 290 € alebo Kia Sportage s cenou od 33 490 €.
Porovnanie s konkurenciou
Model | Dacia Bigster | Ford Kuga | Kia Sportage | MG HS Hybrid+ |
Výbava | Extreme | Active | Gold | Exclusive |
Dĺžka (mm) | 4570 | 4604 | 4515 | 4670 |
Rázvor (mm) | 2702 | 2711 | 2680 | 2765 |
Objem kufra (l) | 612 | 553 | 587 | 441 |
Motorizácia | 1,8 Hybrid | 2,5 Duratec | 1,6 T-GDi HEV | 1,5 TGI HEV |
Užitočné zaťaženie (kg) | 521 | 541 | 601 | nezistené |
Výkon (k) | 156 | 180 | 210 | 224 |
Spotreba (l/100 km) | 4,7 | 5,3 | 5,5 | 5,5 |
Cena (€) | 29 890 | 35 090 | 33 490 | 35 790 |
Podrobnejšie sme sa modelu Dacia Bigster venovali vo videoteste verzie s pohonom 4×4.
