startstop

V tom tichu počuť tlkot srdca. Test výnimočne komfortného SUV

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Má to byť najbezpečnejšie auto súčasnosti. Dizajn luxusného, plne elektrické SUV Volvo EX90 sme spoznali už v roku 2022, no až v lete 2025 sme sa dostali za jeho volant na plnohodnotný test. Automobilka musela riešiť niekoľko softvérových problémov, pretože na rozdiel od modelu XC90 so spaľovacími agregátmi sa dá EX90 charakterizovať ako softvérovo definované vozidlo.

Rozmermi, proporciami aj dizajnom sa síce EX90 podobá na XC90, ale v skutočnosti stojí na celkom novej podvozkovej platforme. Pod prednou kapotou sa nachádza 50-litrový odkladací priestor, ideálny napríklad na uloženie nabíjacích káblov a ostatného príslušenstva. Taktiež tu je viečko nádrže na kvapalinu do ostrekovačov, ktoré umývajú nielen čelné sklo, ale v podstate všetky kamery okolo celého vozidla. Šikovné riešenie za zlého počasia alebo po výlete do terénu s prašným povrchom.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Na rozdiel od modelu XC90, ktoré na svoj segment podľa nás nedisponuje adekvátnymi prednými svetlometmi, je EX90 vybavené pixelovými Matrix svetlometmi. Nad hranou čelného okna sa nachádza zabudovaný Lidar umožňujúci autonómnu jazdu úrovne 3. Vonkajšie spätné zrkadlá majú elegantný bezrámový dizajn, dvere majú vysúvateľné kľučky a disponujú funkciou jemného privierania (soft-close).

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Sústredený na priestor

Volvo EX90 sa na Slovensku ponúka zatiaľ len v 7-miestnom prevedení. Tretí rad sedadiel sa sklápa do podlahy elektricky. Pri použití všetkých sedadiel má batožinový priestor stále použiteľných 320 litrov, po sklopení tretieho radu vznikne priestor s objemom takmer 700 litrov. Pod podlahou batožinového priestoru sa navyše nachádza ďalší úložný priestor. Volvo tak maximalizuje novú podvozkovú architektúru na maximalizáciu priestoru pre posádku aj pre uloženie batožiny. Keďže EX90 jazdí na vzduchovom podvozku, výšku svetlej výšky si podľa veľkosti a hmotnosti nákladu viete regulovať priamo z batožinového priestoru. Prakticky úplná rovina v kufri vznikne aj po sklopení druhého radu sedadiel. Trochu nás však zamrzelo, že EX90 už nedisponuje integrovaným podsedákom na prostrednom sedadle ako v XC90.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

V kabíne prevláda minimalizmus a elegancia. Ergonómia ovládacích prvkov je tu však na vyššej úrovni ako napríklad v elektromobiloch značky Tesla. Avšak na nastavenie volantu tu neslúži nejaká páčka alebo gombík pod volantom, ale treba zájsť do menu infotainmentu. Pokiaľ vozidlo používate sami, raz si to nastavíte, ideálne napríklad už u predajcu pri odovzdávaní vozidla a potom to už nemusíte riešiť. Ak však vozidlo využíva viac vodičov, treba túto informáciu poznať, pretože táto funkcia je zahrabaná hlboko v nastaveniach. To isté platí aj o nastavení vonkajších spätných zrkadiel. V prípade, ak vozidlo používate v rámci rodiny, stačí si vo vozidle vytvoriť jednotlivé profily užívateľov a vozidlo na základe kamier samé rozpozná, kto si sadol za volant a podľa toho mu nastaví volant, zrkadlá aj sedadlo.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Čo nám chýbalo

Príjemne sme sa cítili aj na zadných sedadlách. Sklon operadiel je polohovateľný, sedáky sú dostatočne dlhé a vozidlo poskytuje veľa priestoru aj v oblasti kolien a chodidiel. Klimatizácia je štandardne štvorzónová, výduchy ventilácie sú zapracované nielen na stredovom tuneli, ale aj na B-stĺpikoch. Chýbala nám tu funkcia ventilácie a slnečné roletky na oknách, čo vo vozidle za viac ako 100 000 eur už tak nejak očakávame.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Výkon, nabíjanie a dojazd

Vo vrcholnej verzii Volvo EX90 Performance produkuje dvojica elektromotorov systémový výkon 517 koní a krútiaci moment 910 Nm. Energia sa ukladá do celkom novej batérie s kapacitou až 111 kWh. Hoci výrobca uvádza kombinovaný dojazd na úrovni 614 km a priemernú spotrebu tesne nad hranicou 20 kWh/100 km, my sme v vozidlom v kombinovanom jazdnom cykle prešli niečo viac ako 400 km so spotrebou 24 kWh/100 km. Keď sme sa snažili jazdiť plynule, v mestskej premávke sme sa dokázali dostať aj pod hodnotu 20 kWh/100 km. Prekvapilo nás, že napriek hmotnosti 2,8 tony spotreba výrazne nerastie ani pri vyšších diaľničných rýchlostiach. Maximálna rýchlosť je už tradične limitovaná na 180 km/h.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Maximálny nabíjací výkon je až 250 kW, nám sa na DC nabíjacej stanici od ZSE Drive podarilo nabíjať výkonom 239 kW. Ale len v podstate krátko po začatí nabíjania, pretože nabíjací výkon začal postupne rýchlo klesať. Volvo uvádza čas 30 minút na nabíjanie z 10 na 80 %. Nám nabíjanie z 20 na 100 % trvalo 55 minút, pričom priemerný nabíjací výkon bol necelých 100 kW.

Jazdným vlastnostiam, práci vzduchového podvozka a odhlučneniu sme sa bližšie venovali vo videorecenzii.

 

Exit mobile version