startstop

300 koní jazdí za 5 litrov. Lacný špás to ale nie je

BMW 540d

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

BMW radu 5 tu je v aktuálnej ôsmej generácii len dva roky a už prichádza s dôležitou zmenou, Aktualizovala sa ponuka motorov a my sme mohli otestovať klasický radový trojlitrový naftový šesťvalec. To už v súčasnej dobe nie je práve najobľúbenejší typ pohonu. Ale aspoň dostal malého elektrického pomocníka. To len aby sa nepovedalo. 

Jasný a zjednodušený dizajnový jazyk vystihuje aktuálny rad 5. Alebo ak chcete, športová elegancia. V porovnaní s predchodcom sa už ôsma generácia predĺžila o 97 milimetrov na grandióznych 5 060 milimetrov, šírka o 32 milimetrov na 1 900 milimetrov a výška o 36 milimetrov na 1 515 milimetrov. Jeho rázvor bol predĺžený o 20 milimetrov na 2 995 milimetrov. Takže päťka medzigeneračne narástla v každom smere. Predný pohľad na päťku charakterizuje moderná interpretácia dvojitých svetlometov a masky chladiča v tvare, samozrejme, čoho iného, ako obličiek. LED prvky usporiadané takmer vertikálne slúžia ako smerovky. Mriežka obličky BMW, ktorá vyčnieva ďaleko vpredu, má široký priestor a voliteľné kontúrové osvetlenie BMW Iconic Glow. Dynamicky natiahnuté proporcie plynú do výraznej, no elegantne ukončenej zadnej časti. Ploché zadné svetlá oddelené chrómovým pásikom interpretujte charakteristický tvar písmena L.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Dobre ukrytý high-tech

Nebudeme sa tu rozpisovať o vegánskom interiéri, ale zamerajme sa radšej na ovládanie, infotainment a priestor. Kokpit päťky má výrazne znížený počet tlačidiel a ovládacích prvkov v porovnaní s predchodcom. Zakrivený displej reinterpretuje charakteristickú predstavu značky o orientácii vodiča. Plne digitálny zobrazovací systém pozostáva z 12,3-palcového informačného displeja a 14,9-palcového ovládacieho displeja. Volant je tiež prepracovaný so sploštenou spodnou časťou a s klasickými tlačidlami bez haptickej odozvy.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Zlato pod kapotou

Aktualizovaný 3-litrový šesťvalcový radový dieselový motor je spárovaný so 48-voltovou technológiou mild-hybridu vo forme štartovacieho generátora kľukového hriadeľa. Kombinácia spaľovacieho motora a elektromotora integrovaného do 8-stupňovej prevodovky Steptronic dosahuje maximálny výkon 223 kW/303 k a maximálny krútiaci moment 670 Nm. Trochu nám pri ňom chýbala výraznejšia zvuková kulisa, no aspoň pri studenom štarte ho bolo celkom počuť. Klasické dunenie šesťvalca je však natoľko dobre utlmené, že v interiéri panuje takmer rovnaké ticho, ako v elektrickej verzii i5. Ale len takmer, nafta o sebe, samozrejme, dáva vedieť.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Nie je to dvojliter?

To, pochopiteľne, nemalo byť znevažovanie trojlitra, ale jeho spotreba je skoro až neuveriteľná. V zmiešanej prevádzke (mesto, okresky a diaľnica) sme jazdili za skvelých 5,3 litra. Využili sme aj príležitosť do takmer prázdnej nádrže natankovať alternatívnu naftu s označením HV0 100. Pochádza od fínskeho výrobcu Neste a umožňuje zníženie emisií skleníkových plynov počas životného cyklu paliva v porovnaní s fosílnou naftou až o 90 percent. Počiatočné tankovanie v závodoch pred dodaním do predajnej siete spoločnosti BMW Group predstavuje v závislosti od modelu objem päť až osem litrov. HVO 100 predstavuje produkt vyššej kvality ako klasická fosílna nafta a ponúka množstvo technických výhod.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Okrem toho, že vypúšťa menej emisií CO2, chemické vlastnosti ponúkajú lepšie prejavy pri studenom štarte až do teploty -22 stupňov Celzia. Vďaka svojej čistote odoláva aj mikrobiálnej kontaminácii známej ako mor nafty. Palivo sa vyrába z rôznych odpadov, ako sú kuchynské oleje, ako aj zo zvyškov a z iných obnoviteľných surovín. Spĺňa vysoké štandardy kvality a trvalej udržateľnosti, pri výrobe sa nepoužíva palmový olej a produkt nepozostáva z konvenčnej bionafty. Toto palivo je kombinovateľné aj s klasickou naftou a u nás ho natankujete zatiaľ asi na piatich čerpacích staniciach. Najčastejšie ho využívajú vodiči kamiónov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Resumé

Keby som vyberal BMW radu 5, asi by som nesiahol napríklad po športovom balíku M Sport (4 768 eur), aj keď auto s ním vyzerá lepšie. Zároveň by som uprednostnil verziu Touring pred sedanom kvôli praktickej stránke. Šesťvalec prekvapil nielen lineárnym ťahom a výkonom, ale aj spotrebou na úrovni dvojlitrovej Octavie. Krásna je aj matná farba karosérie Frozen Portimao Blue (6 251 eur) či 21-palcové disky (2 744 eur). V konečnom dôsledku sa cena testovaného auta vyšplhala na 111 323 eur.

BMW 540d
Exit mobile version